Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
pr76
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
|
Emne: Projektor Full HD + Lærred Sendt: 30-November-2008 kl. 12:50 |
Jeg er ved at være moden til at opgradere min 50" plasma i hjemmebioen med en projektor, så jeg kan få en rigtig STOR skærm ![](smileys/smiley36.gif)
Jeg tænker at lærred skal være omk de 100" (helst ikke under), det skal være et rullelærred/ tab tension og så skal det være i rigtig biograf størrelse (2:35/2:40 eller hvad det nu hedder) og så skal det være lydtransperant eller hvad det nu hedder, da det vil komme til at rulle ned over min center.
Projektor skal være full HD, støjsvag samt kunne vise billede i rigtig 2:35/2:40 (biografformat) endten med en ny linse eller med en extra påsætnings linse, ved ikke hvad det hedder. Er bare træt af ikke at udnytte hele min plasma ved film og vil som udgangspunkt gerne udnytte hele lærred og derved undgå de sortebjælker i billede.
Mit budget for lærred og projektor er omk de 30K, derudover kommer så endten ny linse eller påsætningslinse til at projektoren kan vise det "rigtige" format.
Jeg vil gerne have jeres anbefalinger af hvad der er godt på markede i min prisklasse og om mit budget er helt hen i vejret, jeg vil nemlig ikke bare have et større billede, men også rigtig god billedkvalitet![](smileys/smiley2.gif)
Mit rum er ca. 5m bredt og 5,5m langt med 3m til loftet. Jeg vil side lige knapt 4m fra lærred. Jeg har hvide væge og generelt meget lys, men det kan klares med mørklingsgardiner![](smileys/smiley36.gif)
Håber at det var info nok om mine ønsker og krav til udstyret![](smileys/smiley17.gif)
Redigeret af pr76 - 30-November-2008 kl. 12:54
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 13:01 |
pr76 skrev:
Mit budget for lærred og projektor er omk de 30K, derudover kommer så endten ny linse eller påsætningslinse til at projektoren kan vise det "rigtige" format. |
Det ligger lidt til højrebenet at foreslå en BenQ W5000 med f.eks. Lissau Tab-tension. W5000 har indbygget understøttelse for scope-linse, så du ikke behøver en ekstern scaler til at strække billedet. Bemærk at scope-linser ikke just er billige...
|
pr76
Bruger
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 13:12 |
Scope-linser, det er jo det de hedder ![](smileys/smiley36.gif)
Jeg er godt klar over at de ikke er billige og derfor er de heller ikke med i mit budget på de 30K men udover. Hvad prisleje ligger de i?
Hvad skal jeg regne med at sådan et lærred fra Lissau koster?
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 13:29 |
pr76 skrev:
Scope-linser, det er jo det de hedder ![](smileys/smiley36.gif)
Jeg er godt klar over at de ikke er billige og derfor er de heller ikke med i mit budget på de 30K men udover. Hvad prisleje ligger de i? |
ca. 10k og opefter for de helt billige, hvis du skal have noget i en kvalitet der ikke koster for meget på f.eks. opløsning, så er du nærmere på 25k og op. Du kan ikke skifte linsen, der skal en ekstern linse til.
pr76 skrev:
Hvad skal jeg regne med at sådan et lærred fra Lissau koster? |
Det afhænger af størrelsen. Kommer du over 234 cm bredde, begynder priserne at løbe stærkt, så kommer du nemt over 20k for lærred alene. Du skal i den forbindelse også lige være opmærksom på den mulige placering af projektoren i forhold til billedstørrelsen, dit rums dimensioner er faktisk lidt problematisk hvad det angår...
Du skal naturligvis indsamle det input du kan, men med sådan et setup vil jeg anbefale at du i sidste ende tager fat i en forhandler der kan overskue de forskellige faldgruber for dig, og finde frem til en løsning der fungerer. Forum-input er fint, men hvis du starter fra scratch, er det ikke nok til at sikre dig en velfungerende løsning.
|
betho
Super bruger
Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 19:41 |
Hvis du ønsker et 100" lærrede, skulle en BenQ nok kunne lave billede til den på omkring 4 m. throw distance. Kan du skaffe 4½ m. så kan du få et 110" lærrede. Det skal jo heller ikke blive så stort, at man får ondt i nakken fordi man hele tiden skal kigge til siderne, for at få det hele med. ![](smileys/smiley36.gif) Jeg vil nu tilråde dig, at flytte din center, så du ikke skal have lydtrensperant lærrede. De små huller i lærredet kan gøre at du får morré i billedet. Og når du ikke sidder længere væk end du gør, er chancen for at opleve dette større. Hvis man vælger et Tap-Tension fra Quality Screen, ender man på omkring de 15K. Men det er da klart at både Lissau og Stewart er af bedre kvalitet. Og så må man frem med den store pengepung, når vi taler de størrelser.
|
Emilos88
Guld medlem
Oprettet: 01-April-2008
Point: 925
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 21:24 |
Har ikke erfaring med det, men den nye Panasonic PT-AE3000 kan da køre i biograf format uden ekstra linse, så ville det ikke være noget, den har jo også kanon høj kontrastforhold.
|
Get HIFI or die trying c",
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 30-November-2008 kl. 22:04 |
så hellere tage den nye epson eller hc7000 de koster nogenlunde det samme og er langt bedre end ae3000
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-December-2008 kl. 06:50 |
betho skrev:
Hvis du ønsker et 100" lærrede, skulle en BenQ nok kunne lave billede til den på omkring 4 m. throw distance. Kan du skaffe 4½ m. så kan du få et 110" lærrede. Det skal jo heller ikke blive så stort, at man får ondt i nakken fordi man hele tiden skal kigge til siderne, for at få det hele med. ![](smileys/smiley36.gif) |
Balladen er at når der kommer en scope-linse på, gælder de tal for 16:9 arealet. Med linsen bliver billedet 33% bredere.
betho skrev:
Jeg vil nu tilråde dig, at flytte din center, så du ikke skal have lydtrensperant lærrede. De små huller i lærredet kan gøre at du får morré i billedet. Og når du ikke sidder længere væk end du gør, er chancen for at opleve dette større. |
Enig.
betho skrev:
Hvis man vælger et Tap-Tension fra Quality Screen, ender man på omkring de 15K. Men det er da klart at både Lissau og Stewart er af bedre kvalitet. Og så må man frem med den store pengepung, når vi taler de størrelser.
|
Nej, Lissau er i samme prisklasse som Quality Screen.
|
betho
Super bruger
|
Sendt: 01-December-2008 kl. 08:26 |
AV Precision skrev:
Nej, Lissau er i samme prisklasse som Quality Screen. |
![](smileys/smiley36.gif) Der kan man bare se. Så har jeg lært noget nyt idag. Jeg har ladet mig fortælle at kvaliteten er bedre hos Lissau, end hos Quality Screen? Selv har jeg et Quality Screen lærrede, som jeg er godt tilfreds med.
Redigeret af betho - 01-December-2008 kl. 08:34
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-December-2008 kl. 10:05 |
betho skrev:
Der kan man bare se. Så har jeg lært noget nyt idag. Jeg har ladet mig fortælle at kvaliteten er bedre hos Lissau, end hos Quality Screen?
|
Eftersom jeg arbejder som konsulent for udviklingen hos Lissau, kan jeg vist ikke tillade mig at besvare dét spørgsmål særligt direkte...
|
pr76
Bruger
|
Sendt: 01-December-2008 kl. 11:40 |
betho skrev:
Hvis du ønsker et 100" lærrede, skulle en BenQ nok kunne lave billede til den på omkring 4 m. throw distance. Kan du skaffe 4½ m. så kan du få et 110" lærrede. Det skal jo heller ikke blive så stort, at man får ondt i nakken fordi man hele tiden skal kigge til siderne, for at få det hele med.
4,5 m er ikke noget problem og det er 5 m heller ikke mellem projektor og lærred, men nej det skal heller ikke blive så stort at jeg skal dreje hoved som i en tenniskamp for at følge med ![](smileys/smiley2.gif)
Jeg vil nu tilråde dig, at flytte din center, så du ikke skal have lydtrensperant lærrede. De små huller i lærredet kan gøre at du får morré i billedet. Og når du ikke sidder længere væk end du gør, er chancen for at opleve dette større.
Det må jeg så prøve, det gør nok bare at lærred ikke skal så langt ned ![](smileys/smiley5.gif)
Hvis man vælger et Tap-Tension fra Quality Screen, ender man på omkring de 15K. Men det er da klart at både Lissau og Stewart er af bedre kvalitet. Og så må man frem med den store pengepung, når vi taler de størrelser.
|
|
betho
Super bruger
|
Sendt: 01-December-2008 kl. 22:07 |
AV Precision skrev:
betho skrev:
Der kan man bare se. Så har jeg lært noget nyt idag. Jeg har ladet mig fortælle at kvaliteten er bedre hos Lissau, end hos Quality Screen?
|
Eftersom jeg arbejder som konsulent for udviklingen hos Lissau, kan jeg vist ikke tillade mig at besvare dét spørgsmål særligt direkte... |
Jeg vil så bare vælge at udlede det jeg kan, af det du ikke siger...
|