recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BenQ, begrænset Throw?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBenQ, begrænset Throw?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Emne: BenQ, begrænset Throw?
    Sendt: 01-December-2008 kl. 20:04

Da jeg står og skal investere i en hjemmebiograf, har jeg naturligvis kigget på BenQ W5000.

Jeg har også kigget på min stue og desværre konstateret, at min sofa står helt op af bagvæggen. (Ikke det bedste udgangspunkt til mit kommende surround setup, men det er forholdene).

Angående sidde- og projektorafstand.

Jeg har ca. 4m fra lærred til sofaen og (jf. ovenstående) også samme afstand til projektoren.

Mit forhold mellem lærred bredde og siddeafstanden (der må findes et teknisk korrekt udtryk for dette?) havde jeg tænkt skulle ligge på omkring 1,5(*), men undersøger fortsat hvad der er bedst for mig.

Billede størrelse bliver da (ved 16:9): 4m (Siddeafstand) /1,5 = 2,67m (billede bredde) = ca. 120” diagonalt.   

Desværre har W5000, Jævnfør Projector Central, en throw ratio på mellem 1,84 og 2,21, hvilket på 4m, jf. mine udregninger, giver mig en max billede bredde på 217cm (98” diagonalt).

Det siger naturligvis sig selv, at jeg ikke kan få opfyldt mit ønske, når siddeafstandsforholdet (1,5) ligger udenfor projektorens throw ratio (1,84-2,21).

Ifølge mine udregninger skal W5000 stå mindst 40cm bag mig for, at den kan lave et tilstrækkelig stort billede.

Fortæl mig venligst at jeg tager fejl og, at jeg fortsat kan overveje BenQ W5000 til min kommende hjemmebiograf.

Mvh.

Mouse

*Det bliver nok: 1,618 (PHI). Så kan det ikke blive mere naturligt.

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 22:02
Pyha... Det var en masse udregninger.  Din udregning ang. BenQ W5000 er fuldkommen korrekt. Prøv istedet at tage udgangspunkt i, hvor stort billede projektoren kan lave. Ca. 2,1 m. bredt på 4 m. throw ratio. Det svare til en faktor der hedder 1,9X. Så er spørgsmålet om du kan leve med det.

Du skal også gøre op med dig selv om ikke billedet bliver for stort, hvis du skal dreje hovedet hele tiden, for at få det hele med. Jeg har en faktor på 1,77X og det er, nogen gange, for stort for mig.

Hvilken projektor, havde du ellers i søgelyset?
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 22:45
Hvis man har teknisk snilde kan den måske modificeres som de større modeller ?

Sakset fra andet forum ang. BenQ W9000:
I don't deserve the honor of having invented the following modification, but I'm sure some of you will enjoy to have a description:

Before you open the box please make sure that lens shift is already set to the uppermost position. Then while working through opening the box, don't forget to unscrew the 2 very long "+"-type screws from the bottom of the box (amongst all the other screws). Everything is a bit tricky, but no rocket science, and if you never apply brute force you'll finally find your way to open the box and proceed until you see what pic 1 shows.

Next you remove the plastic cylinder/shield with the "PROJECTOR ZOOM LENS ..." text on it, after removing the 4 very small screws holding it. Then everything looks like pic 2. Next you remove the complete lens section including the servo motors. It's done by removing 4 screws holding it. The worst-to-come-by is the one where the screwdriver at pic 2 points to. In order to reach it, you will find it necessary that lens shift is set to the uppermost position, but this can only (easily) be done when the projector is running, so don't forget to do it before you dismantle your projector.

Once you have removed the 4 screws holding the complete lens section, you can easily "unplug" it like is shown in pic 3. Now the modification can be done: it's very simple, you just remove the rectangular piece of black plastic shown exactly in the middle of pic 3. In order to do so, you need to remove the small screw (near the upper edge) from it, and then you can shift this plastic thing from the plastic cogwheel. Now you're done and after rebuilding everything in the opposite order, you're ready for big rewards:

While before the modification the zoom throw ratio (screen distance / picture width) reached from 1.76:1 to 2.0:1, after it the throw ratio yields a pleasant 1.48:1 to 2.0:1! Suddenly the W9000/10000 is no longer such an extreme long throw machine.

You'll sure ask what's the price to pay for that. The absolutely stunning answer is NONE! Or to be precise: a very very slight barrel distortion shows when zooming the picture to the maximum size. But I wouldn't have noticed it if I wouldn't have searched for something like this. The picture sharpness is unchanged perfect over the whole picture size.

You'll also get an additional icing on the cake: like with most projectors the maximum brightness is achieved when zooming to the maximum picture size. Because you now can zoom further, you get a 9% lumens increase compared to using the unmodified PJ's maximum picture size. With my 190 hours on the lamp, color temperature set to "warm" (yielding app. 6'800K IIRC), iris fully open, and 250 W lamp setting I get 1'100 lumens in the center of the image. If I would calculate correctly compensating for the loss of light outside the center, I estimate it would be app. 800..850 lumens. Not bad! I didn't measure the loss of on/off contrast resulting from the extended zoom, but I guess it's marginal.

Why does Benq not offer this nice flexibility as standard? Don't ask me for the mysteries of life...

I know some of you will be mumbling "if it sounds too good to be true, then it's not true". But trust me: this is the exception

Har kun taget billedet som viser hvad der skal fjernes:

Om BenQ W5000 har samme "nemme" løsning ved jeg ikke .
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 23:10

En helt anden ting er at jeg ikke mener der er lys nok i en W5000 til et 267 cm bredt billede under alle omstændigheder, hvis ellers du samtidig vil have en god billedkvalitet (hvilket jeg jo tager som en selvfølge at man vil...). Med et high-gain lærred, som f.eks. Studiotek 130, kunne det måske lige gå an, men det er ikke så økonomisk relevant, i forhold til at købe en dyrere projektor med mere lys i stedet (f.eks. W20000). Infocus er efter min bedste overbevisning de eneste tilnærmelsesvist hjemmebio-orienterede projektorer der kan levere lys nok til så store billeder i projektorer under 20k, men der går du så på kompromis på andre områder. Så kort sagt synes jeg ikke du skal være så forfærdeligt ked af at zoom'en sætter begrænsninger - det ville ikke blive optimalt alligevel, hvis det er dén prisklasse du søger i.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 23:12

Jeg har iøvrigt ingen anelse om hvorvidt zoom-tricket fra 9000'eren også virker på 5000'eren, men jeg behøver vel ikke sige at garantien er væk hvis man foretager dét indgreb.

Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

En helt anden ting er at jeg ikke mener der er lys nok i en W5000 til et 267 cm bredt billede under alle omstændigheder, hvis ellers du samtidig vil have en god billedkvalitet (...)

Med dette in mente, hvad er så den mest effektive størrelse billede en W5000 kan lave, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten?
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2008 kl. 07:21

Tak for jeres svar.

(I maa lige baereover med mine: ae, oe & aa).

Paa min nuvaerende arbejdsplads er jeg saa heldig, at have gratis adgang til en biograf. Saa jeg skal vel bare i gang med at teste forskellige siddaafstande og deraf maale min optimale faktor (Er der virkelig ikke en teknisk betegnelse for denne faktor?). Det kan jo vaere at jeg kommer frem til en faktor stoerre end 1,84, hvilket loeser problemet. Mit problem er nu bare, at jeg skal tvinge mig selv til at forholde mig objektivt til afstandstesten og ikke lade mig dirigerer af mit oenske om en BenQ. Jeg har nu (naesten desvaerre) hoert saa meget godt om BenQ W5000, at jeg allerede har koebt den (in my dreams).

Til betho:

I min prisklasse (<15.001 kr. (+4000 kr. til et laerred)) har jeg ogsaa kigget paa Mitsubishi HC5500. Den skulle vaere ekstremt stille og fysisk mindre end BenQ, men desvaerre LCD. Jeg havde ogsaa overvejet INFOCUS X10 (DLP), men den skal bruge naesten 5m til at lave et 100" billede.

Der er naturligvis ogsaa Sanyo PLV-Z700 (LCD). Men den har Otto jo talt mindre godt om. Jeg vil dog faa den forevist og selv vurdere om den ikke daekker mine "entrance" behov.

Jeg skal primaert bruge projektoren til films og sekundaert til spil, hvorfor jeg helst vil have en DLP.

Hvad for resten med JVC? Er deres projektorer interessante?

Hilsen

Mouse

PS. Otto! hvornaar flytter du til djaevleoeen?

Redigeret af Mouse - 02-December-2008 kl. 07:26
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2008 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af Mouse Mouse skrev:

Der er naturligvis ogsaa Sanyo PLV-Z700 (LCD).

Ja så er man da i hvert fald HELT sikker på ikke at have lys nok...

Hvad for resten med JVC? Er deres projektorer interessante?

Absolut, men ikke når budgettet er 15k. De starter i det dobbelte.

PS. Otto! hvornaar flytter du til djaevleoeen?

When hell freezes over...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2008 kl. 08:24

Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Med dette in mente, hvad er så den mest effektive størrelse billede en W5000 kan lave, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten?

Med en almindeligt hvid dug vil jeg sige optimalt set 200 cm, absolut max 230. Men bemærk at flertallet af ejerne af projektorer i sub-15k klassen har mindre lys end dét i deres hjemmebiografer nu, så det er ikke fordi man SLET ikke kan bruge det og blive glad for det, men det vil ikke give hvad jeg forstår ved et godt billede at gå over 230 cm.

EDIT: Bemærk at du ligesom med de fleste andre projektorer godt kan levere meget mere lys hvis du ofrer farvegengivelsen, dvs. slår Brilliant Color til - men det går så ikke så godt i spænd med "uden at gå på kompromis med billedkvaliteten", derfor er ovenstående skrevet ud fra hvor meget lys den leverer efter kalibrering.

Redigeret af AV Precision - 02-December-2008 kl. 08:29
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2008 kl. 13:10

Konen har lige maalt stuen, og er kommet frem til foelgende: Max billedebredde: 1,95m/88" (grundet hoejtalerene).

Afstand til siddeposition: 3,3m, hvilket giver mig en faktor paa 1,69. 

Minimum throw ratio paa BenQ (1,84) giver kun et billede paa 81", hvorfor jeg lige skal overveje om det kan tilfredsstille mig.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu