|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Johansen01 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() Sendt: 06-December-2008 kl. 14:16 |
Ja som jeg skriver i emnet er jeg igang, som mange andre, med at opsætte et mediecenter-netværk i huset.
Jeg har læst mange tråde herinde og har også fået mange ideer, men som mange nok kender det, ikke lige det der hvor man tænker. JA, det er lige nøjagtig det jeg vil. Derfor kommer jeg nu med mine egne tanker og ønsker og håber at der er nogen der har nogle erfaringer og forslag at trække på. Så jeg kan blive meget klogere inden jeg går ud og køber mig fattig og finder ud af at tingene ikke virker Det jeg ønsker: Netværkets opbygning (___betyder kablet, ----- betyder trådløst) Vægdåse____Modem____ Airport Extreme Herfra deles en række ting ud selvfølgelig: _____Mac Mini (stuen) _____Ekstern Harddisk -------- 2 stk bærbare med xp -------- HTPC i soveværelse (mac mini) -------- Airport express på kontor Stuen: Et mediecenter (HTPC) der kan håndtere alt hvad der bliver smidt i den: FLAC/Lossless HD 720/1080 og alt hvad dertil følger... HTPC: Det jeg har tænkt på i den forbindelse, er den store Mac mini Core duo 2ghz, 2gb ram osv. Som software herpå har jeg tænkt at den skal boote op med PLEX og derigennem kan alt styres via apple remoten EKSTERN HDD Den eksterne Hdd er jeg meget i tvivl om Men har overvejet LaCies Ethernet Big disk mini som kan kobles til gennem ethernet og usb på samme tid (Har lsæt en test omkring det) SÅ burde streaming af HD ikke være noget problem andet end til soveværelset evt. og det vil stadig være muligt for de to bærbare at tilgå disken over netværket uden at minien skal være tændt. Og ikke mindst så er det forholdsvist lydløst. Planen er selvfølgelig at udbygge dette med tiden eftersom at jeg sikkert kommer til at mangle plads på et tidspunkt, derfor har jeg også tænkt på NAS, men her er jeg helt på bar bund og jeg har en række krav som jeg ikke synes jeg har har været i stand til at opfylde hos nogen af de produkter jeg har læst om: krav: Lydløs (den skal befinde sig i stuen) Ikke stort strømforbrug Skal kunne levere HD-streaming til Stue og soveværelse Angående netværket. Dette bliver n-standarden og eventuelt gennem airport extreme da den har mulighed for at tilkoble en hdd direkte til usb porten. Jeg er her igen åben overfor forslag hvis der skulle findes noget der er meget bedre. Jeg tror jeg vil holde her i første omgang og så tage diskussionen løbende. Jeg håber der er nogen der vil hjælpe.... Og nu skal det ikke forståes som at jeg har låst mig fast på apples produkter, men kan godt lide udseendet, frontenden via plex osv. Så kom endelig med andre forslag Jeg har endvidere overvejet at have Dvico Tcix HD M-7000 i stedet for mac minien. For jeg har som sådan ikke brug for computerdelen i minien Redigeret af Johansen01 - 06-December-2008 kl. 15:51 |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
Hodor ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 247 |
![]() |
HD-streaming kan blive et problem, selvom du bruger N-standarden. Jeg mener at Apple bruger N på 2,4gHZ altså det samme som G-standarden køre på. Nu ligger det så sådan, at N netværket er tvunget til at drosle ned (for ikke at 'overdøve' de andre) hvis der findes G netværk på kanaler i nærneden. Derfor kan det vises sig at du kun får G hastighed på dit N hardware, såfremt der findes mange trådløse netværk der hvor du bor. En løsning er et N netværk på 5GHZ, men disse kan lide af mindre rækkevidde, så placeringen af senderen bliver mere kritisk. Det at N-netværket skal drosle ned er ikke et problem på landet, eller i villakvarteret med langt til naboen. Det kan dog være et problem i lejligheder og tætbebygget områder. D-Link DIR-885 er 'Apple hvid' og kan både køre 2.4GHZ og 5GHZ samtidig. Den har dog være pænt dyr sidst jeg kiggede. Og det kræver naturligvis også 5GHZ modtagere i den anden ende. Alternativt så lover flere producenter af netværk via dine strømstik super høje hastigheder. Dog synes jeg anmeldelser er meget svingende mht succesen. Til sidst. Selv med et korrekt N-netværk med 108mbit/s signal, vil der kun lige være nok båndbredde til Blueray HD streaming. Producenterne kommer nemlig frem til 108 da de lægger både upstream og downstream sammen. Så du har reelt kun 54mbit/s hver vej, og det er før errorcorrection. Derfor har det perfekte N signal kun godt 27mbit/s at gøre godt med. Blueray HD streaming tager typisk 25mbit/s i peaks. Derfor skal der ikke ret meget ekstra trafik på din trådløse for at ødelægge festen. Redigeret af Hodor - 06-December-2008 kl. 15:07 |
|
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
|
|
![]() |
|
Johansen01 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() |
Jeg er klar over den eventuelle nedgradering af n-netværket, men bor i hus, og kan finde et enkelt andet netværk i omkredsen af mit eget netværk
Mht HD-streamingen, kunne det her være en idé at konvertere dem til h264 og derved opnå billedkvaliteten uden at skulle streame så meget data |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
Hodor ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 247 |
![]() |
Du bliver træt af at skulle h.264 konvertere. Det tager nemlig stadig en rum tid. MKV filer og HDTV signaler er typisk på en maks. 10-15mbit/s. Der skal ikke være tvivl om at et rigtig kabel ville være det bedste til HD. Redigeret af Hodor - 06-December-2008 kl. 15:20 |
|
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja vi er enige om at den kablede forbindelse vil være bedst, det er det som regel, men hvis det ikke er et alternativ, jævnfør forbindelsen ind til soveværelset og kontoret (her skal ikke benyttes HD, kun lyd og print.
Indtil der kommer en netværksstadndard der er hurtig nok, er alternativet så næsten ikke kun at rippe dvderne (Det kan kontorcomputeren sagtens gøre) eventuelt til en mkv fil hvori der ligger h264 lyd og undertekst |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
![]() |
Alm. DVD'er kan du blot lægge som ISO billeder, som du blot 'mounter' på mini'en. Det bør selv et G netværk håndter uden problemer. Ellers konverter disse til XviD (installere Perian på dine mini's) Når netværket nu lige præcis er hurtigt nok så kunne du faktisk gøre det samme med BR. Derved er kun pladshensyn der betyder noget så. (Findes der forresten overhovedet noget software til Blueray playback på en mac?) En konvertering til h.264 vil altid forsage et større/mindre tab i kvaliteten. Men det kan jo være det kompromi man skal acceptere. |
|
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
LaCie Big Disk er (det var det i hvertfald da jeg haved en) to diske der er bygget ind i et kabinet = øget strømforbrug og øget fejlrisiko. Den jeg havde stod af, da den ene disk crashede |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
![]() |
Man kan købe en hvor der kun er en disk i, op til 1 TB, den hvor der er to i, kan man få op til 2 TB.
Det er den "lille" af dem jeg har tænkt på |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
![]() |
Ingen der gør sig andre tanker om projektet....
Jeg overvejer som sagt også en Dvico TVIX Og har desuden overvejelser omkring Airport Extremen også, overvejer i stedet en D-Link 635 eller 855 |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
![]() |
Prøver lige en sidste gang, håber der er en del der kunne have nogle tanker omkring dette og hvad har de selv gjort og hvorfor
|
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |