|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() Sendt: 08-December-2008 kl. 20:29 |
||
kan der være forskel på lyden via hdmi på blu-ray.Evt jitter eller lign.pcm som bitstream? jeg går og venter på at Oppoen kommer,men syntes jeg har set noget på avs om at der er forskel på hd lyd via hdmi.men hvorfor,,,,det er jo digital |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
||
Der er så meget, der kaldes digitalt, uden at det nødvendigvis er digitalt på samme måde som en computerfil.
På en "gammeldags" optisk digital lydforbindelse er signalværdierne godt nok digitale, men korrekt afspilning er afhængig af, at de ankommer gennem kablet på præcis det rette tidspunkt - altså reelt en slags analog egenskab i signalet. Det er det, du selv omtaler som "jitter". Jeg ved ikke, om man på HDMI har gjort afspilningen uafhængig af timingen i kablet. Eftersom lyden sendes på samme ledere som billedet, er det nærliggende at tro, at der er indbygget en buffer, så man ikke skal skifte mellem at sende lyd og billede 192000 gange hvert sekund, men i stedet kan samle det i lidt større pakker. Hvis der er en buffer, bør afspilningen være uafhængig af timingen på kablet - og dermed er vi ovre i en ægte digital overførsel. Men det er kun et halvkvalificeret gæt fra min side, at det forholder sig sådan på HDMI. Redigeret af Allan Olesen - 09-December-2008 kl. 00:09 |
|||
![]() |
|||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
Sig mig engang, er det nu rigtig det du er inde på der? Lyden sendes ikke i samme ledere som videosignalet så vidt jeg kan se. Har fx 1 fuldt monteret DVI/HDMI kabel og et andet som ikke er det. Det ene kan levere lyd fra PC, men det andet kun billede, fordi det mangler ledere for lyd. Og så er tanken om en forsinkelse af det digitale signal i kablet ny for mig. Tror du nu også det er korrekt, måske du kunne uddybe det? Et digitalt signal er et (1) eller nul (0) i en bestemt orden. Det byttes der jo ikke om på undervejs. Eller hvad? Forestiller du dig det? Et HDMI kabel er heller ikke et almindeligt digital kabel, der er indbygget korrektion i systemet, så det der modtages altid er korrekt i forhold til det der sendes. |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Dvs. du har et DVI stik i din PC der understøtter lyd? Der er ingen ledere i et HDMI stik dedikeret til lyd, lyden er embedded i video-signalet. Præcist hvordan mht. pakker osv, ved jeg ikke på rygraden. http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi Jitter betyder at 1'erne og 0'erne ikke rammer modtageren med den helt præcise timing. Når jitter er for kraftig, falder signalet ud. Det er jitter der er skyld i at det er svært at trække 1080P over lange kabeltræk. Hvordan det påvirker lyden i et HDMI-kabel, kan jeg ikke helt gennemskue, men det er et faktum at jitter i en SPDIF overførsel på meget udstyr kan påvirke lyden, og samtidig et målbart faktum at forskellige HDMI-kabler medfører forskelligt niveau af jitter. Hvorvidt jitteren i kablet har nogen påvirkning af den endelige jitter der rammer D/A konverteren, jvfr. førnævnte buffer, det kan jeg som sagt p.t. ikke svare på.
Eller rettere: Enten modtages en pakke korrekt, eller også modtages den slet ikke. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
||
Her må det være på sin plads at spørge om hvorfor lyden er hurtigere end billedet gennem HDMI. Dette er jo et faktum, da det er nødvendigt med delay på recieveren.
|
|||
![]() |
|||
huiron ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2008 Status: Offline Point: 308 |
![]() |
||
Kampus,
Jeg vil tro det ikke drejer sig om at lyden kommer hurtigere gennem kablet, nærmere at det tager mindre tid for receiveren at behandle lyden end det gør for tv/projektor at behandle billedet. |
|||
![]() |
|||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
Jeg kan godt se at wikipedia siger at der ikke kan overføres lyd via HDMI fra et fra grafikkort (DVI udgang) men hvordan fortolker du så følgende specifikation der følger med et Radeon HD 4830 kort som jeg bla. har. HDMI output support
Der bruges normalt en såkaldt HDMI/DVI konverter. Ville det ikke være rimelig tåbeligt at indbygge lyd i et grafikkort uden at det kunne anvendes? Men man kan jo ikke blot sige DVI, da det korrekt hedder DVI-I når der kan overføres lyd og DVI-D hvis det kun er billede. På mit HD 4830 kort (HIS Radeon) er der 2 stk DVI-I stik.
[/QUOTE] "Der er ingen ledere i et HDMI stik dedikeret til lyd, lyden er embedded i video-signalet. Præcist hvordan mht. pakker osv, ved jeg ikke på rygraden. http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi " [/QUOTE] Jeg kan ikke gennemskue HDMI, men faktisk er der jo mange ledere i et HDMI kabel, vist helt op til 24 eller mere, forestiller mig derfor at en manglende montering til et DVI stik på nogle stifter, vil medføre manglende lyd, da lyden måske netop er knyttet til disse forbindelser. Måske har lederne funktion i forbindelse med lange kabler, men alligevel. Mangelfuld montering giver ikke lyd men kun billede. Forresten er der jo et tab i alle kabler når der trækkes langt. Jeg troede at det var det der forhindrede et meget langt kabeltræk ved HDMI. Selv om der naturligvis kan være mere end blot det. Redigeret af Ken_T - 09-December-2008 kl. 19:29 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
||
Ja ok det lyder plausibelt |
|||
![]() |
|||
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
||
Alt hvad jeg har læst om dette siger, at audio og video sendes over de samme ledere. Det kabel, som ikke leverer lyd, mangler nok den leder eller de ledere, som bruges til at skaffe grafikkortet information om den tilsluttede skærm. Når grafikkortet ikke får den information, sender det et rent DVI-signal uden audio ud via DVI-stikket.
Det er dig, som får nogle forkerte associationer, fordi du kalder det tidsforsinkelser. Alle bittene rejser gennem kablet med samme hastighed, og bytter derfor ikke plads, men der er en lille variation i samplingsintervallet, når bittene indlæses i modtageren. Dette kan anskues som værende en variation i bittenes ankomsttidspunkt.
Et HDMI-kabel er ligeså dumt som andre kabler. Kablet foretager ikke fejlkorrektion eller forsinkelser eller andre mærkelige ting. En evt. fejlkorrektion sker i modtageren. |
|||
![]() |
|||
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
||
Jeg spørger igen for at være sikker: Har du oplevet, at et DVI-stik understøtter lyd, når der er sat et DVI->HDMI-kabel i stikket og uden dongle?
Det er forkert. Det har intet med lyd at gøre. DVI-I betyder DVI Integrated. Stikket har integreret analogt billedsignal (VGA) i stikket sammen med det digitale. DVI-D betyder DVI Digital. Stikket har kun digitalt signal. |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
||
Jeg har faktisk læst, at den analoge del af DVI-udgangen på nogle computere kan sættes op til at overføre lyd til HDMI. I så fald er det jo ikke helt forkert, hvad ken_t skriver - men måske heller ikke helt rigtigt.
Om der så sendes analog eller digital lyd på denne udgang, skal jeg ikke kunne sige. Heller ikke om det er et andet signal end det normale HDMI-lydsignal. Redigeret af Allan Olesen - 10-December-2008 kl. 17:02 |
|||
![]() |
|||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() |
||
nu hører jeg fra flere steder at der ER forskel på dekodningen.flere siger at eks en onkyo er bedre til at dekode end en PS 3 ifølge lytteforsøg.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |