Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
taalmod
Bruger
Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
|
Emne: Projektor til stuebio? Sendt: 09-December-2008 kl. 09:14 |
Vi har hverken TV eller projektor derhjemme efter at det gamle satte ud under flytningen, derfor er vi ved at kigge efter nyt billede.
Vores sofa står lige nu op ad den ene væg med 6 m hen til den anden i stuen, og vi er ved at overveje om vi skal have tv eller projektor.
Vores brug er mest film, og derefter lidt Wii og en anelse alm. fjernsyn. Budgettet ligger omkring 15k, og der skal rigtigt gode grunde til at øge det.
Det, vi er i lidt i tvivl om, er om vi får det bedste billede ved en projektor eller om vi skal have et 50" plasma.
Gennem bekendte kan vi få et tilbud på optoma, men jeg ved ikke hvor gode de er i forhold til eksempelvis BenQ, der ligger i omtrentlig samme prisklasse, som det ser ud. Hvordan er en OPtima HD 806 i forhold til en BenQ W5000?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 1091
|
Sendt: 09-December-2008 kl. 12:38 |
Jeg ville vælge en BenQ W5000 som det bedste valg, den kan tweakes til en bedre billedgengivelse på et større areal end en 50" plasma til samme pris, samt det bliver bare så mere imponerende at se på:)
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
cpedesign
Bruger
Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 96
|
Sendt: 10-December-2008 kl. 07:23 |
taalmod skrev:
Vi har hverken TV eller projektor derhjemme efter at det gamle satte ud under flytningen, derfor er vi ved at kigge efter nyt billede.
Vores sofa står lige nu op ad den ene væg med 6 m hen til den anden i stuen, og vi er ved at overveje om vi skal have tv eller projektor.
Vores brug er mest film, og derefter lidt Wii og en anelse alm. fjernsyn. Budgettet ligger omkring 15k, og der skal rigtigt gode grunde til at øge det.
Det, vi er i lidt i tvivl om, er om vi får det bedste billede ved en projektor eller om vi skal have et 50" plasma.
Gennem bekendte kan vi få et tilbud på optoma, men jeg ved ikke hvor gode de er i forhold til eksempelvis BenQ, der ligger i omtrentlig samme prisklasse, som det ser ud. Hvordan er en OPtima HD 806 i forhold til en BenQ W5000? |
Helt klart projektor, du ved ikke hvad du går glip af før du har
prøvet det :-) En projektor kan give et MEGET flot billed (afhængig af
model selgfølgelig)
Men for 15 K skal det nok komme op på siden af et fladskærms tv, muligvis også bedre, -og større
Husk også at kvaliteten på dit lærred er ligeså vigtig som projektoren, det er jo det dine øjne skal se på :-)
Redigeret af cpedesign - 10-December-2008 kl. 07:25
|
taalmod
Bruger
|
Sendt: 10-December-2008 kl. 08:46 |
Jeg må indrømme at jeg er lidt nervøs for Wii-spilleriet. Vi har ikke 4 m til loftet, og der kommer vi jo til at hoppe og danse lige i front, så alt andet lige vil det ikke være optimalt med en projektor i dén sammenhæng, eller hvad?
Hvis vi sidder nned i sofaen, er jeg overbevist om at projektoren giver det bedste billede, men Wii trækker i den anden retning. I hvert fald indtil der kommer nogen på banen med andre erfaringer.
At konen så også har fundet ud af hvor stort sådan et lærred er, gør ikke projektor-opgaven mindre. Heldigvis virker en 50" skærm nu lille efter at have diskuteret projektorer, så måske kan jeg holde den der :-)
Jeg håber på at kunne komme en tur forbi Vejle inden jul, så vi kan få set lidt om, hvad det egentlig er, vi er ved at beslutte. Indtil videre har det hele været på nettet og i diverse strøgbutikker, og det har jeg læst mig til ikke er den bedste måde at kigge på nyt billede på.
Så må vi bare håbe at Otto ikke har for travlt den dag, og har tid og lyst til at lære os noget nyt, selvom vi næppe bliver kunder til ret meget.
|
Frossenfisk
Bruger
Oprettet: 02-Maj-2008
Point: 104
|
Sendt: 10-December-2008 kl. 13:16 |
Jeg ejer selv et 50" plasma. Det er rigtigt, at når der spilles Wii vil man muligvis skygge for projektoren. Til gengæld får jeg dårlige nerver ved tanken om at spille et spil som fx. Boom Blox på mit tv. Spillet går kort sagt ud på man skal "kaste" controlleren så hårdt som muligt mod tv'et. Er uheldet ude, og taber nogen controlleren, vil man i mit setup ramme skærmen, med en projektor vil man bare ramme et lærred. Så en skærm er ikke nødvendigvis bedre til at spille Wii.
|
taalmod
Bruger
|
Sendt: 15-December-2008 kl. 17:23 |
Update: vi er stadig ikke nået hele vejen, men er stadig i overvejelsesstadiet.
Vi har gennem en ven fået tilbudt et pioneer 5090H til 19K inkl. vægbeslag og undehøjttaler, og det er jo ikke så skidt. Især ikke når det er fra en forhandler, han har gode kontakter til, som ikke parallel-importerer.
Jeg kan så samtidigt se at komplett.se har en BenQ W5000 til 9k danske, og det er jo noget billigere. Så er der jo pludselig tilovers til et ordentligt lærred og nogle kabler også, håber jeg.
Kan det lade sig gøre at få tingene til at se forbuftige ud stadigvæk? Nervøsiteten over Wii-spilleri med store skygger er ikke helt væk, og fruen vil ikke ha' noget bøvl med projektoren, som hun lige p.t. synes virker som om det bliver for avanceret og bøvlet.
På den anden side står et et større billede med projektor (vi kommer trods alt til at bruge den suverænt mest til spil), og jeg er ike sikker på at 50" plasma er stort nok, når vi sidder 5,5-6m væk.
Jeg er rigtigt meget i tvivl, og det har min bedre halvdel opfanget, så hun peger på den velkendte løsning med et tv.
Hvis vi ikke vil have et fast lærred på den ene væg (og det tror jeg ikke, hun vil), er det så muligt at få sat noget fornuftigt op inkl kabler i huset, når vi sigter på et billede på ca 100" indenfor et budget på de nævnte 15k (der måske godt kan forhandles lidt op)?
Jeg er ikke bleg for at skrue, lægge ting op på loftet (vi bor i eget 1-planshus) og andre ting og sager, så hvis bare vi har materialerne, skal resten nok gå.
|
henrik-t
Guld medlem
Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
|
Sendt: 15-December-2008 kl. 18:39 |
taalmod skrev:
Update: vi er stadig ikke nået hele vejen, men er stadig i overvejelsesstadiet.
Vi har gennem en ven fået tilbudt et pioneer 5090H til 19K inkl. vægbeslag og undehøjttaler, og det er jo ikke så skidt. Især ikke når det er fra en forhandler, han har gode kontakter til, som ikke parallel-importerer.
Jeg kan så samtidigt se at komplett.se har en BenQ W5000 til 9k danske, og det er jo noget billigere. Så er der jo pludselig tilovers til et ordentligt lærred og nogle kabler også, håber jeg.
Kan det lade sig gøre at få tingene til at se forbuftige ud stadigvæk? Nervøsiteten over Wii-spilleri med store skygger er ikke helt væk, og fruen vil ikke ha' noget bøvl med projektoren, som hun lige p.t. synes virker som om det bliver for avanceret og bøvlet.
På den anden side står et et større billede med projektor (vi kommer trods alt til at bruge den suverænt mest til spil), og jeg er ike sikker på at 50" plasma er stort nok, når vi sidder 5,5-6m væk.
Jeg er rigtigt meget i tvivl, og det har min bedre halvdel opfanget, så hun peger på den velkendte løsning med et tv.
Hvis vi ikke vil have et fast lærred på den ene væg (og det tror jeg ikke, hun vil), er det så muligt at få sat noget fornuftigt op inkl kabler i huset, når vi sigter på et billede på ca 100" indenfor et budget på de nævnte 15k (der måske godt kan forhandles lidt op)?
Jeg er ikke bleg for at skrue, lægge ting op på loftet (vi bor i eget 1-planshus) og andre ting og sager, så hvis bare vi har materialerne, skal resten nok gå. |
Ja på med overbevis hansken, den ben q til 9,- ja det kan ikke blive bedre, så har du 6 ca til resten, så er der måske osse råd til en SR forstærker,(hvis du ikke har en) samt kabler of lædret (Fix) hjemmebyg eller køb nyt/brugt....!! Går tingne helt galt kan du sikkert overtale en med bruger til at komme og hjælpe dig, gratis eller for en plovmand... ![](smileys/smiley1.gif)
Redigeret af henrik-t - 15-December-2008 kl. 18:40
|
+100HD Film
|
Thyge
Bruger
Oprettet: 01-November-2006
Point: 162
|
Sendt: 15-December-2008 kl. 23:34 |
taalmod skrev:
|
6 meter væk fra en 50" plasma? Det lyder lige så livagtigt som at sidde med en PSP'er... Det ville iøvrigt også være en billigere løsning ![](smileys/smiley36.gif)
Skal der være smæk på drengen skal du forbi de 100". Slut. Færdig. Jeg kender 112% diskutionerne her hjemmefra, og nu synes konen faktisk det er ret fedt. Ikke når jeg og drengene spiller playstation, men når vi skal se en god film, eller hun skal se Vild med Svans eller lignende. Stooort billede, smæk på surrounden og popcorn i skødet - man lever sig ligesom bare med på en helt anden måde.
|
Zappy
Bruger
Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 219
|
Sendt: 15-December-2008 kl. 23:41 |
Frossenfisk skrev:
Jeg ejer selv et 50" plasma. Det er rigtigt, at når der spilles Wii vil man muligvis skygge for projektoren. Til gengæld får jeg dårlige nerver ved tanken om at spille et spil som fx. Boom Blox på mit tv. Spillet går kort sagt ud på man skal "kaste" controlleren så hårdt som muligt mod tv'et. Er uheldet ude, og taber nogen controlleren, vil man i mit setup ramme skærmen, med en projektor vil man bare ramme et lærred. Så en skærm er ikke nødvendigvis bedre til at spille Wii. |
Jeg har lavet en plexiglasplade som jeg sætter på min skærm før der spilles. Ingen må spille Wii uden skærmen er på.
Pladen har jeg købt for 200,- i Silvan og beslagene lavede min svoger på 10 min.
|
Samsung 7505 55"
|
@lex
Bruger
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 242
|
Sendt: 16-December-2008 kl. 00:06 |
Prøv og tegn projektionslinierne fra projektoren til skærmen. der er masser af plads at spille WII på !
Det er ikke noget problem at kunne spille uden at skygge for billedet.
Har selv BenQ W5000 0g WII på 92", det er langt, langt sjovere end på min 42"
|
taalmod
Bruger
|
Sendt: 22-December-2008 kl. 15:48 |
Update:
Vi har kigget lidt på budgettet for næste år, og det ser skidt ud for både projektor- og tvplaner.
Ikke destom mindre tog vi turen ned til Otto til lørdags for at se, hvilket billede en billig (i Ottos verden ;) ) projetor kan levere.
Vi var positivt overraskede over vor godt billedet fra BenQ'en var, især på Bluray så det godt ud. TV-billedet var også pænt, pænere end v itroede det ville være på den størrelse, selvom hun synes at TV stadig er pænere på mine forældres Sony LCD.
Vi var dog noget overraskede over størrelsen på BenQ'en, hvis man kun har set møderumsprojektorer før (som vi havde), skal man lige vænne sig til at den er noget større. Der er jo også størrelsesforskel på en gokart og en formelracer...
Ved at gå tæt på kunne vi også se at det ikke ser ud til at blive et problem med Wii, så længe vi ikke stiller os midt foran.
Vi fik også set hvordan man kan have et motoriseret lærred, som ikke skæmmer rummet til daglig ved at lave en slags 'brætforsats' i samme farve som loftet, som man så sætter foran kassetten. Det kunne godt blive lidt interessant for os, da Otto ikke så ud til at synes at vi havde ret meget plads på væggen til et fastrammelærred (ca 2 m i bredden), når man indregner at vi sidder ca 6m fra.
Vi synes også det så ud til at så ok ud med billedet, da vi tændte lyset i demolokalet, men det er ikke rigtigt til at sige, hvor meget anderledes det vil være i vores egen stue, med hvide vægge og vinduer, der ikke er blændet af på samme måde.
Summa summarum: Vi havde en fin tur, der fik fjernet mistanken om at en projektor ikke kunne levere et ordentligt billede. Hvornår der så sker noget mere, afhænger af helt andre faktorer, men jeg vil helt sikkert støtte min bedre halvdel i kørekortprocessen så meget som muligt, så de sparede penge derfra kan kanaliseres over i noget nyt billede ![](smileys/smiley36.gif)
Otto: tak for demonstrationen, jeg håber ikke at vi 'ødelagde' din frokostpause alt for meget ![](smileys/smiley2.gif)
Redigeret af taalmod - 22-December-2008 kl. 15:50
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-December-2008 kl. 00:26 |
taalmod skrev:
Otto: tak for demonstrationen, jeg håber ikke at vi 'ødelagde' din frokostpause alt for meget ![](smileys/smiley2.gif)
|
Der findes kun én ting i verden der kan fjerne min opmærksomhed fra mad (well, når jeg tænker mig om, to - gæt selv den anden... ), og det er at få lov til at fremvise nogle gode billeder! ![](smileys/smiley4.gif)
Jeg vil iøvrigt gerne sige pænt tak for besøget, og ikke mindst for at være åben mht. at du ikke kom for at handle, men for at blive klogere. Jeg tror mange kunder misforstår hvor meget vi forhandlere faktisk gerne vil udbrede kendskabet til vores produkter, også til folk der ikke lige er købsklare her og nu, bare vi får muligheden for selv at afgøre hvor dybt vi så vil gå i detaljer, og hvor langt vi vil gå for f.eks. at undersøge svar hos importøren osv. Der er ikke meget der er mere irriterende end folk der fake'r købsinteresse fordi de tror det er nødvendigt for at få lov til at kigge på udstyret. Det er slet ikke nødvendigt - stik hovedet ud af busken og kig forbi til en uforpligtende demo i stedet for. Og også gerne med egne skiver under armen.
|