|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() Sendt: 06-December-2008 kl. 10:06 |
Hvad ville I mene er den rigtigste måde at opdatere indhold på ftp-server. Overwrite if source newer? Det er den jeg umiddelbart ville vælge. Måske overwrite if filesize different. Hvad gør I? Husk at andre også kan uploade til ftp-serveren (arkitekt f.eks.) - men da vil filen have nye navne pga. tegningsrevisioner. |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
kharritsoe ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 3 |
![]() |
Måske var det bedre at benytte et revisions system ala subversion til at holde styrpå filerne. Hver gang en ny version lægges op kan der endvidere knyttes kommentarer dertil fx "Omlagt dræningsrør i væg XYZ, forstørret vindue i værelse 123", og er filerne rene tekstfiler kan subversion også vise forskellige imellem forskellige revisioner. Endvidere kan subversion løse konflikter i filer som flere har redigeret i, hvilket er bedre end at nr 2 sletter nr 1s rettelser, som så bliver slettet af nr. 3s rettelser.
Skulle en af personerne have slettet noget, som senere viste sig at være smart at have med i filen, kan den gamle udgave fremhentes. For nu at svare ontopic, så ja, så ville jeg vælge "Overwrite if source is newer". Det er dog vigtigt at man har forholdsvis streng disciplin med hvem der retter i filen hvornår, da det ellers kan give nogle ret grimme overskrivelsessituationer. Findes der ikke et program der er tilknyttet de programmer du / I bruger, som kan holde styr på fil resourcer, fillåse, og revision styring ? |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7981 |
![]() |
Hej og tak for svaret. Svaret er meget interessant. Til administration af ftp-serveren (brugerrettigheder) anvender vi Filezilla Server Interface og til upload og evt. også download bruger jeg så Filezilla Client. Jeg forsøger på at have en kopi af indholdet på ftp-serveren på min egen computer - af flere grunde. Men hvis nu der er gået længere tid hvor jeg ikke har gjort så meget ud af at uploade mit til ftp-serveren eller downloade fra ftp-serveren - så var det jo rart, hvis man kunne lave en opdatering mellem min computer og ftp-serveren, begge veje. Som du siger er der en vis risiko for at forkerte filer overskrives eller forsvinder, men på grund af den måde jeg, arkitekten og ingeniøren (jeg er også ingeniør, men det er en længere historie), laver filnavne på har nok sikret at filer ikke er overskrevet, med mindre det var meningen. Din snak om revisions system lyder meget interessant - hvor finder jeg sådan noget og findes sådan noget gratis? Det minder vel lidt om back-up software, med lidt flere funktioner. Back-up software skal jo også sammenligne filer for at beslutte om der skal overskrives eller blot kopieres. |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Subversion (SVN) findes der både gratis server- og klien-software til.
Du kan downloade det hele herfra: http://subversion.tigris.org/ Jeg har selv haft en SVN-server kørende som jeg bl.a. brugte til projekter på DTU, det kan klart anbefales hvis man er flere om at ændre de samme filer. Jeg kan ikke helt vurdere om SVN vil være overkill i jeres situation, men hvis I vil have noget simpelt hvor I hele tiden har hinandens nyeste dokumenter, vil jeg anbefale jer at tage et kik på DropBox. Redigeret af Zulu - 10-December-2008 kl. 18:33 |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Zulu. Mange tak for dit meget interessante svar. Du har ret i at når jeg kigger på svn’s hjemmeside virker det meget forvirrende. Men derimod DropBox ser meget interessant ud, pga. den automatiske synkronisering. Som det er idag så er det sådan at hvis jeg gemmer en ny fil i en af mine projektmapper, så burde jeg med det samme up-loade filen til ftp-serveren. Men det gør jeg selvfølgelig ikke. Derimod må jeg af og til tjekke indholdet på ftp-serveren og min computer og ”synkronisere” indholdet. For at I bedre kan hjælpe mig og evt. svare på om DropBox er svaret på alle mine ønsker, må jeg hellere fortælle hvad systemet skal kunne og hvad det gerne må kunne. Jeg håber jeg får det hele med, fordi det er anden gang jeg skriver dette – jeg så et interessant link og trykkede på det og vupti så var alt det jeg havde skrevet væk... 1) Der er to grupper af brugere – administratorgruppe og øvrige brugere. Administratorer skal have adgang til at gøre alt med filerne på ftp-serveren, uploade, downloade, slette, omdøbe osv. De øvrige brugere skal blot kunne uploade og downloade og må ikke kunne slette eller ændre filer. 2) Hvert projekt skal tilknyttes et separat brugernavn og password, således at når en ekstern bruger logger ind med et brugernavn og password, så kan vedkommende kun se indholdet af den projektmappe vedkommende logger ind på og man må ikke kunne se hvilke andre projekter der ligger på ftp-serveren. Administratorer skal have ét brugernavn og password, hvorved man kan se alle projektmapperne når man logger ind. 3) Synkronisering af indhold på ftp-server og min computer – det ville være smart hvis ftp-klienten kunne synkronisere begge veje på samme tid og gøre det på bestemte tidspunkter. Kan Filezilla Client gøre det? Kan andre ftp-klienter? 4) Ftp-serveren står i Lithauen. Det behøver den ikke nødvendigvis, men det gør den. Ovenstående er som systemet er p.t. De næste punkter er ønsker til hvordan det yderligere kunne være: 4) Det ville være ønskeligt hvis man kunne se hvem der har uploaded hvad og hvornår. Gerne også hvem der har downloaded hvad og hvornår. 5) Forbedret synkronisering – for eksempel sådan at når jeg gemmer en fil i en af projektmapperne på min computer, så opdateres indholdet automatisk på ftp-serveren. Og hvis der ikke er netforbindelse, så foretager den automatisk opdateringen når der er netforbindelse igen. Kunne denne opdatering foregå begge veje – altså også når andre gemmer noget på ftp-serveren ville det være rigtigt smart. Ellers skal jeg jo bare logge på og se hvad der er blevet up-loaded og så downloade det, hvis jeg ikke allerede har det på min computer. Nu ser DropBox jo vældigt interessant ud, hvis den opfylder ovenstående ønsker. Men jeg har lidt flere spørgsmål til DropBox: A) Hvor gemmes de filer, der uploades til DropBox? Gemmes de på vores ftp-server, eller? B) Er DropBox en slags ftp-klient eller måske både ftp-server og klient i samme system? C) Hvis jeg gemmer en fil i en af mine projektmapper, opdaterer den så automatisk indholdet på ftp-serveren? D) Opdaterer den så derefter også automatisk indholdet på andre brugeres computer eller sender en besked at den og den fil er kommet til? Eller hvordan vil det fungere? |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9434 |
![]() |
Angående Dropbox, som virker glimrende både på Mac og Windows.
a: Jeg mener filerne bliver gemt krypteret på en server i USA. b: Du kan godt kalde dropbox en slags ftp server / client, ved dog ikke om den benytter ftp protocollen. c: Ja hvis du benytter en dropbox project mappe. d: Ja hvis de har mounted samme projekt mappe. Microsoft har et ligende "dropbox" produkt. Dog virker det mere besværligt at installere. Dropbox tager kun et par minutter at installere og konfigure. Jeg benytter det selv til at overføre filer mellem min Mac og Vista maskine. www.getdropbox.com Umiddelbart vil jeg mene at det er et versionsstyrings program i skal benytte. Alle seriøse virksomheder benytter versionsstyrings systemer, så man præcist kan god tilbage til forrige versioner, samt man slipper for at 2 personer arbejder på samme projekt. Redigeret af lahan - 11-December-2008 kl. 11:41 |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Lahan. Tak for svaret. Jeg tror altså et versionsstyrings program er at skyde over målet for os og på den måde som vi bruger det. Det jeg vel egentligt strengt taget har brug for er et synkroniserings program, der kan lave synkronisering mellem min (eller en anden brugers) computer og ftp-server. DropBox lader til måske at kunne det jeg gerne vil - men der er to ulemper ved det: Den ene er, at jeg ikke selv kan bestemme hvor dataene gemmes henne, f.eks. på vores ftp-server. Den anden ting er at pladsen er begrænset, vistnok 2 GB. Ja, man kan købe sig til mere plads - men hvorfor skulle vi det når vi har en server stående selv. Jeg har kigget lidt og noget af det mest lovende jeg faldt over var måske BeInSync. Men jeg vil gerne høre om der er nogen der kender andre gode synkroniserings og / eller ftp-klienter, der kan de ting som f.eks. DropBox kan. Jeg kunne måske ønske mig DropBox, men med muligheden for selv at vælge hvor filerne skal gemmes. Findes noget sådant? Er det måske BeInSync? |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9434 |
![]() |
Et andet problem med DropBox og ligende steder er, at hvis det ikke virker så har du ingen adgang til dine data.
Hvad sker der den dag dropbox går konkurs ? Eller bare at deres servere crasher ? Er data så væk ? |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Filerne ligger jo hele tiden på din PC, så selvom DropBox skulle lukke (eller bare være nede), så har du stadig adgang til dine lokaler versioner af filerne. |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis vi nu går over til at snakke synkronisering af indhold mellem ftp-server og min eller andre brugeres computer, så er jeg stødt på dette, der kunne være ret godt til formålet: http://www.goodsync.com/features.html
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Hvis du har et lokalt directory tree med subdirectories, som skal synkroniseres med et tilsvarende directory tree på en FTP server, kan man bruge FTP klienten lftp med "mirror" (fra FTP) og "reverse mirror" (til FTP) funktionaliteten. Jeg bruger selv lftp til at synkronisere en samling backup filer med en ekstern FTP server. Det er godt nok et kommando linie program, og det kører ikke automatisk on-the-fly (spørgsmålet er om man ønsker det? sæt nu du er ved at rette i en fil og samtidig prøver sync programmet at overskrive med en nyere version fra FTP serveren). Et andet problem er at lftp er afhægig af Cygwin på Windows (jeg bruger det kun på en Linux box), men det kan løses. Redigeret af JesperLund - 12-December-2008 kl. 11:19 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Det gode ved synkroniseringsprogrammer er at - i hvert fald nogle - kan sættes til at synkronisere automatisk, f.eks. ved opstart af windows - eller på andre bestemte tidspunkter. Jeg ville måske sætte den til at gøre det om aftenen, når jeg alligevel ikke arbejder - eller sætte den igang manuelt, når jeg afslutter min arbejdsdag. Det skal også være sådan at det program jeg finder, kan anbefales til andre brugere af ftp-serveren - og det vil sige at det skal kunne bruges både på Mac og PC, at det skal kunne bruges af forskellige mennesker fra forskellige lande og med forskellige uddannelsesniveauer. Man kan måske sige at det kun er mig der har brug for synkroniseringen, mens alle andre stort set kun har brug for download, men det kan visse synkroniseringsprogrammer jo også bruges til. |
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |