recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS til trådløs mediedistribution
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS til trådløs mediedistribution

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Johansen01 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS til trådløs mediedistribution
    Sendt: 10-December-2008 kl. 22:22
Ja som emnet siger. Hvilken NAS skal jeg have fat i hvis jeg vil streame DVD og senere h264-komprimeret HD gennem mit N-netværk. NAS'en skal være tilkoblet min trådløse router og skal derfra streame medierne ud i hele huset.

Jeg har efterhånden læst utallige tests og indlæg, men synes ikke der er nogen der bare siger at den her bare er den bedste (Har kigget på Synology, Qnap, Netgear osv)

Planen er at starte med 2 TB (2 x 1TB-diske) men det må gerne være muligt at udvide til 4 diske.

Den skal kunne stå i stuen, fordi det er her netstikket befinder sig og dermed også routeren. Dvs at den ikke må larme som et ondt år. Jeg har dog ikke noget imod at skulle skifte blæser i den, hvis det er muligt og at det kan hjælpe.

Strømforbruget er ligeledes vigtigt, den må gerne kunne gå i dvale, når den ikke bliver brugt.

Jeg har IKKE brug for bittorrent, printserver og alt det der ekstra. Men det følger nok med og det er fint nok. Den skal bare fordele mine medier rundt i huset, på en sikker og ikke mindst hurtig måde.

Redigeret af Johansen01 - 11-December-2008 kl. 11:25
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Johansen01 Johansen01 skrev:

Jeg har efterhånden læst utallige tests og indlæg, men synes ikke der er nogen der bare siger at den her bare er den bedste (Har kigget på Synology, Qnap, Netgear osv)

Tror heller ikke der er én boks der i dén grad skiller sig ud fra mængden. Har selv en Synology DS-207+, som jeg er ganske tilfreds med - men tror da at jeg ville være lige så glad for en QNap - NetGear kender jeg ikke så meget til.
Oprindeligt skrevet af Johansen01 Johansen01 skrev:

Planen er at starte med 2 TB (2 x 1TB-diske) men det må gerne være muligt at udvide til 4 diske.Den skal kunne stå i stuen, fordi det er her netstikket befinder sig og dermed også routeren. Dvs at den ikke må larme som et ondt år. Jeg har dog ikke noget imod at skulle skifte blæser i den, hvis det er muligt og at det kan hjælpe.Strømforbruget er ligeledes vigtigt, den må gerne kunne gå i dvale, når den ikke bliver brugt.

Det begrænser vel rimelig kraftigt udbuddet, hvis du skal have noget, hvor der er plads til 4 diske - så er der ikke så mange valgmuligheder tilbage?
Vil du køre dem i RAID eller bare som enkeltstående diske?
Mht. dvale så læser man rigtigt meget forskelligt rundt omkring om netop dette - min erfaring er at det i høj grad afhænger af hvad der kører på boksen af forskellige processer og derudover også, hvordan ens netværksopsætning er og hvad der ellers sidder af en enheder på netværket. Jeg har eks. en DS-207+ med to Samsung-diske og den kan godt finde ud af dvale det meste af tiden - men der kan også være processer eller enheder der "driller" den og vækker den igen - det svære er at identificere disse og gøre noget ved det. Så du får ikke bare en NAS som er "god til dvale", men en NAS, hvor dvalen afhænger af det netværk du placerer den i og de processer du afvikler på den.
/tipsen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 18:14
Det er ikke noget krav at der skal være plads til 4 diske, men minimum 2 i hvert fald.
Med hensyn til Raid er planen at køre raid 5 når der kommer 4 diske, men indtil da og med kun 2 diske vil jeg ikke køre raid. Der vil jeg bare tage backup af de ting jeg ikke har "råd" til at miste til en anden hdd eller lignende. Alt medie og sådan ligger på dvder osv. så det burde ikke være noget problem, hvis en af diskene skulle gå i stykker inden der kommer enten en ny NAS eller 4 diske i.
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 20:39
Før du beslutter dig, kunne du måske tage et kig på denne: http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/home_server/sca leo_homeserver.html
Jeg har en Synology cs-406 til fire diske, og jeg kører Raid 5, men jeg tror, at i dag havde valgt det ovenstående eller et lignende alternativ, fordi det giver ret mange muligheder.
Indrømmet, jeg et glad for min NAS, for den kræver ingen opmærksomhed, og den fungerer som print-, fil- og medieserver (Twonky). Den kan dog ikke konkurrere på fleksibilitet og strømforbrug med Home Server.

Venligst
Søren
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 22:55
Det ser meget spændende ud må jeg sige... Det vil jeg helt klart se nærmere på

Er der andre der har nogle inputs, så modtages de meget gerne
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2008 kl. 22:26
SÅ har jeg fået kigget på Scaleoen og jeg tror helt sikkert jeg har fundet min nye netværksserver... Det ser helt sikkert spændende ud og det eneste den får hug for er dens udseende og det betyder ingenting eftersom den bliver gemt væk.

Det andet er lydudbredelsen, men det vil vise sig, ellers bliver blæserne bare skiftet i den.

Derudover er planen at købe ny Router, her regner jeg med at det bliver en D-link udgave, men har ikke helt besluttet mig for hvilken det skal være...

Har set på 600-udgaven med rangebooster. Eller så skulle det være 855'eren så man får mulighed for at have 2,4 ghz og 5 ghz kanaler
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 00:15
Når du har taget den nye Scaleo i brug, vil vi måske nok være et par stykke, der kunne tænke sig at høre nogle erfaringer

Pøjpøj med den!

Venligst
Søren
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 17:08
Det bliver nok først engang efter jul, men jeg skal nok skrive mine erfaringer i en ny tråd.

Hvad siger folk til valget af router?
Med Venlig Hilsen

Johansen
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 18:38
Jeg har en Netgear nv+ med 4*750GB diske og den kører Raid5. Den er utrolig pålidelig og der er 5 års garanti fra producenten, men blæserne kan godt høres, så hvis den skal stå i stuen skal du ikke købe den.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu