Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
SimpleUser
Bruger
Oprettet: 07-August-2006
Status: Offline
Point: 231
|
Emne: Squeezebox og NAS eller pc eller? Sendt: 14-December-2008 kl. 21:40 |
Er ved at forberede mit køb af en Squeezebox.
Men hvad skal jeg gemme min musik på, NAS eller en alm pc eller på nettet?
Nas er vel ideelt, men har aldrig haft en sådan fætter indenfor dørene. Er det vanskeligt at sætte på? Og jeg læser om SSOD etc, eller hvad det hedder. Og er SYnology at foretrække?
Er det ligeså stabilt på en pc og så installere Squeezecenter eller?
Endelig er der jo netversionen - smart men koster jo (lidt) og virker det?
Hjælp - gode råd er ønsket
Redigeret af SimpleUser - 14-December-2008 kl. 21:41
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 1505
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:11 |
Jeg har ingen erfaring med MP3Tunes som jeg går ud fra du mener når du skriver "nettet". Men hvad angår pc og NAS så er der ikke nogen entydigt svar. Der er både fordele og ulemper ved begge. NAS Fordele - Støjsvag
- Bruger forholdsvis lidt strøm
Bagdele - Svært at installere SC på dem da det typisk kræver at leverandøren gør noget ved SC for at den kan køre der på. Bortset fra ReadyNAS som er supporteret fra SlimDevices selv.
- Har ikke altid nok CPU-kraft til at give gode svartider.
PC Fordele - Installation af SC er nem da det typisk foregår på det styresystem du er kendt med.
- Noget man som regel allerede har.
- Giver gode svartider
Bagdele - Bruger meget strøm sammenlignet med en NAS
- Støjer som regel meget.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:17 |
Hvis du har din musik liggende i f.eks FLAC er MP3tunes ikke noget alternativt. Jeg prøvede det en overgang - deres upload hastighed (og det er ikke din egen der sætter begrænsningen - jeg prøvede fra arbejde) er så langsom at en musiksamling typisk vil tager flere måneder at få smidt op!
Jeg har fået mig en billig server som ikke bruges til andet end SqueezeCenter.
|
|
 |
hpdahl
Super bruger
Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:32 |
Kurt Poulsen skrev:
Bagdele
- Bruger meget strøm sammenlignet med en NAS
- Støjer som regel meget.
|
Hvis man anvender en lidt ældre maskine og sætter den op til Wake on lan, er det begrænset hvor meget dyrere den er en en NAS, som man typisk har stående tændt hele tiden. Bruger selv en ældre 1,7 MH celeron
|
MVH
HPDahl
|
 |
SimpleUser
Bruger
Oprettet: 07-August-2006
Point: 231
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:39 |
Hvis jeg skulle have en NAS tænkte jeg på Synology, da jeg har læst et andet sted herinde, at de supportere Squeezebox.
Men, det kunne vel også være en Windos Home Server? - Og så er det vel "simpelt" at sætte op?
DU har ret, det er MP3tunes jeg tænkte på. Lige nu har jeg min musik liggende i wma (-hvilket jeg fortryder lidt), så jeg ser det som et alternativ.
Mht pc'en, så læser jeg jeres svar som, at det ikke behøver at være den skarpeste kniv i skuffen.
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:39 |
hpdahl skrev:
Hvis man anvender en lidt ældre maskine og sætter den op til Wake on lan, er det begrænset hvor meget dyrere den er en en NAS, som man typisk har stående tændt hele tiden. Bruger selv en ældre 1,7 MH celeron |
Jeg er helt enig. Jeg har gjort det samme til mine SB'er.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
|
Sendt: 14-December-2008 kl. 22:43 |
SimpleUser skrev:
Mht pc'en, så læser jeg jeres svar som, at det ikke behøver at være den skarpeste kniv i skuffen. |
Nej slet ikke. Min første SC-server var en PIII med 384 MB RAM. Kørte som en drøm indtil strømforsyningen døde. Min nuværende er en 1,5 Celeron M med 512 MB RAM. Kører som lyn og torden. Selvom at den levere musik til 3 steder i huset kan den stadig bruges som data-server uden problemer.
|
Mvh Kurt
|
 |