recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bredbånd og opsigelses Fullrate.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBredbånd og opsigelses Fullrate.dk

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Emne: Bredbånd og opsigelses Fullrate.dk
    Sendt: 17-December-2008 kl. 14:57

Hej

Så er jeg løbet ind i problemer igen

Sagen kort:

I starten af november 2008 bestilte jeg (via nettet) en ny bredbåndforbindelse hos en anden udbyder, da jeg kunne få den dobellte hastighed for samme pris.

Jeg fik en bekræftigelse på, at min bredbåndforbindelse blev aktiv pr. 02.12.2008.

Dette skete også, men siden har jeg ikke haft andet end problemer med forbindelsen/udstyret. Op til 30 udfald om dagen i 5 -10 sekunders varighed

Jeg har derfor klaget (via mail), men de har ikke valgt at svare mig før meget sent og man kan stort set ikke komme igennem til deres kundeservice via telefon.

Jeg valgte derfor allerede første gang. 14.12.2008 at skrive til dem og fortælle dem, at jeg ville opsige mit abonnement, hvis der ikke skete noget.

Nu her til sidst skrev jeg d. 16.12.2008 at jeg endelig forlangte mit abonnement ophævet.

Nu skriver de så tilbage til mig at de har ophævet mit abonnement, men først efter 6 måneders bindning?

Her er mit spørgsmål så:

Gælder reglen om fjernsalg og 14 dages fortrydelsesret ikke også her?

Se evt. denne afgørelse fra teleankenævnet:

http://www.teleanke.dk/t2w_313.asp?faqquestionid=323&enk eltfaqfile=t2w_275.asp

En frustreret forbruger (igen igen)

Edtwodth



Redigeret af ha9953 - 18-December-2008 kl. 11:39
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 15:48

Start med at checke at du ikke har givet afkald på fortrydelsesretten. De fleste internetudbydere (og teleselskaber) giver kunden valget mellem enten at give afkald på fortrydelsesretten eller vente 14 dagen inden arbejdet med at etablere forbindelsen starter (din fortrydelsesret løber i de 14 dage..).

I den sag som du henviser til var dette ikke sket, men jeg vil mene at det er usædvanligt (og uprofessionelt for udbyderen).



Redigeret af JesperLund - 17-December-2008 kl. 15:48
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 15:57

Givet afkald?

Jeg troede ikke man kunne give afkald på hvad loven (fjernsalg) siger?

Det lyder lidt mystisk...

Selskabet det drejer sig om er fullrate, så nu går jeg lige i gang med at læse deres abonnement 100% igennem.

Men for mig lyder det bare underligt at ens fortrydelse ikke først gælder når man får leveret produktet. Og det gør man jo sådan set først når forbindelsen "går i luften"..

Men det er vel et smuthul i loven som teleselskaberne har fået gennemført....

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 16:04

Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Men for mig lyder det bare underligt at ens fortrydelse ikke først gælder når man får leveret produktet. Og det gør man jo sådan set først når forbindelsen "går i luften"..

Der er specielle regler for individuelt tilpassede ydelser, men (nær)læs nu den indgåede aftale i stedet for at vi skal gætte her.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Men for mig lyder det bare underligt at ens fortrydelse ikke først gælder når man får leveret produktet. Og det gør man jo sådan set først når forbindelsen "går i luften"..

Der er specielle regler for individuelt tilpassede ydelser, men (nær)læs nu den indgåede aftale i stedet for at vi skal gætte her.

he he rolig nu 

Det er ikke noget med at gætte. Jeg spurgte jo til de generelle regler.

Uanset hvilken begrænsninger man sætter i et abonnement, må de jo ikke være ringere end loven forudsætter..

Men som sagt: jeg er gået i gang med at læse hvert enkelte lille komma i deres abonnement

Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 16:28
Er der ikke mulighed for at opsige et abonnement før tid, hvis selskabet ikke kan levere den varer man har betalt for.

Det er jo set at man kan retunere andre produkter hvis de ikke fungere eller lever op til det sælger oplyste!
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 16:46

Jeg har nu læst deres abonnement igennem:

"Etablering af kundeforholdet er omfattet af en generel fortrydelsesret på 14 kalenderdage fra den dato Kunden modtager oplysning om etableringstidspunkt. Fortrydelsesretten forudsætter, at Kunden ikke har taget abonnementet og/eller eventuelle tillægsydelser i brug."

Som det står oven for, er det jo fra jeg bestiller produktet.

Men det er her jeg sætter ? ved den formulering. For i alle andre tilfælde af fjernsalg gælder de 14 dage jo først fra man modtager produktet.

I mit tilfælde vil jeg mene at jeg først har modtaget mit produkt fra d. 02.12.2008?

Desuden morer jeg mig lidt over den sidste formulering: at kunden ikke har taget abonementet i brug! Hvordan kan jeg gører det når produktet ikke er leveret endnu?

Hvis det viser sig at teleselskaberne har en "undtagelse" fra de almindelige fjernsalgs regler, finder jeg det dybt problematisk.

For hvad skal forbrugerne så rette sig efter? Hvor finder man den næste "undtagelse" så?

Som jeg før har skrevet: Købeloven og de danske forbrugeregler er mere skrevet med det formål at forvirre kunderne end at hjælpe dem...

I marts 2008 lovede forbrugerministeren at han i løbet af foråret ville kigge på og komme med ændringer til den danske forbrugerlovgivning.

Nu skriver vi snart 2009 og der er ikke kommet så meget som et udkast fra den daværende forbrugerminister eller den nuværende......

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 16:51

Du har valgt den forkerte angrebsvinkel (som jeg formodede har du ingen fortrydelsesret i forbrugeraftalelovens forstand).

Hvis internetudbyderen misligholder aftalen med dig, kan du ophæve aftalen (det er noget andet end opsigelse og udnyttelse af fortrydelsesretten). Der gælder naturligvis ikke nogen 6 måneders bindingsperiode for ophævelse.

Hvorvidt der i den konkrete sag er tale om misligholdelse, som kan berettige ophævelse, tør jeg ikke udtale mig om.



Redigeret af JesperLund - 17-December-2008 kl. 16:53
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Men det er her jeg sætter ? ved den formulering. For i alle andre tilfælde af fjernsalg gælder de 14 dage jo først fra man modtager produktet.


I mit tilfælde vil jeg mene at jeg først har modtaget mit produkt fra d. 02.12.2008?



Der er flere tilfælde hvor de 14 dages fortrydelsesret enten ikke gælder eller gælder fra igangsættelsen af ordren, og det skyldes til dels at det jo ikke er en æske med et produkt du har bestilt og derfor kan levere tilbage. Selskabet har trods alt haft udgifter de ikke kan "sælge" igen.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Du har valgt den forkerte angrebsvinkel (som jeg formodede har du ingen fortrydelsesret i forbrugeraftalelovens forstand).

Hvis internetudbyderen misligholder aftalen med dig, kan du ophæve aftalen (det er noget andet end opsigelse og udnyttelse af fortrydelsesretten). Der gælder naturligvis ikke nogen 6 måneders bindingsperiode for ophævelse.

Hvorvidt der i den konkrete sag er tale om misligholdelse, som kan berettige ophævelse, tør jeg ikke udtale mig om.

Den acceptere de (fullrate.dk) desværre heller ikke.

Selv om jeg har skrevet til dem 3 gange om problemerne uden at de reagerede. Først da jeg forlangte abonnementet hævet valgte de at svare mig.

Mht. hvorfor jeg ikke har kontaktet dem via telefon: Jeg har forsøgt at komme igennem til dem en gang. Det lykkedes mig aldrig.

Desuden reklamere de selv med deres online kundeservice. Så skal den også virke. Jeg har desuden af kedelig erfaring også fundet ud af at det er bedst at have alt kommunikation på skrift i sådanne forbrugersager. Det anbefaler forbrugerstyrelsen desuden også.

Men det lader til at jeg desværre skal en tur i teleankenævnet. Det er så anden gang inden for et år jeg skal i et forbruger nævn (første gang med mit tv).

Har s... andre ting at give mig til, men når jeg mener mig "snydt" af en forhandler, lader jeg mig ikke bare tryne af de "store".......

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Men det er her jeg sætter ? ved den formulering. For i alle andre tilfælde af fjernsalg gælder de 14 dage jo først fra man modtager produktet.


I mit tilfælde vil jeg mene at jeg først har modtaget mit produkt fra d. 02.12.2008?



Der er flere tilfælde hvor de 14 dages fortrydelsesret enten ikke gælder eller gælder fra igangsættelsen af ordren, og det skyldes til dels at det jo ikke er en æske med et produkt du har bestilt og derfor kan levere tilbage. Selskabet har trods alt haft udgifter de ikke kan "sælge" igen.

Du har sikkert ret.

Men alligevel: det med at de har haft udgifter de ikke kan sælge igen. Det kan alle andre forhandlere af andet udstyr jo så også bruge. Udgifter til behandling af ordre mv.

Desuden er det jo en form for æske med et produkt jeg har modtaget.

Nemlig deres router, som også er en del af problemet.

Men denne router har jeg jo ikke kunne prøve af før jeg modtog deres signal.

Så i mine øjne modsiger denne undtagelse af fjernsalgets 14 dage sig selv.

Meningen med de 14 dages fortrydelsesret var jo bl.a. at man kunne se og afprøve produktet i levende live ved internethandel, og hvis det ikke levede op til det forventede kunne man sende det retur.

Men det lader til at teleselskaberne har fået lov til at snige sig uden om disse regler.

Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 08:30

Personligt synes jeg at du skulle give Fullrate en chance for at få styr på problemet, de har så vidt jeg ved et godt ry mht. kundeservice etc.

Det ville måske i den forbindelse være en god ide at "spare lidt på attituden", har tidligere læst om dine oplevelser som forbruger og er at stykke hen ad vejen enig med dig.

Men samtidig lugter din indstilling lidt af "at jeg finder mig ikke i noget som helst"/"i kan bare prøve" så skal jeg klage i en uendelighed...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu