recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt VGA kabel til gammel skærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt VGA kabel til gammel skærm

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt VGA kabel til gammel skærm
    Sendt: 17-December-2008 kl. 14:00
Jeg har en ny pc skærm, men er det muligt at genbruge min gamle skærm, som har et defekt fastmonteret VGA udgangskabel på skærmen?
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2008 kl. 14:14
Det er det vel. Du kunne prøve at kikke ind i skærmen for at se, hvordan kablet er forbundet. Hvis det er loddet er det vel bare at købe et nyt VGA-kabel, klippe det ene stik af og lodde.
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Det er det vel. Du kunne prøve at kikke ind i skærmen for at se, hvordan kablet er forbundet. Hvis det er loddet er det vel bare at købe et nyt VGA-kabel, klippe det ene stik af og lodde.

Det må jeg se på, om jeg kan få noget ud af det

I øvrigt er det mærkeligt, at der stadig er produkter af elektronik, som er med fastmonteret ledninger.
Det er gammeldags og bøvlet.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 18:40
Det syntes jeg du skal skippe. det er let ødelægge dit grafikkort og din nye skærm. Det er let at lave en forkert lodning eller en kortslutning på sådant et kabel. (Mange ledere)

Ærlig talt, køb dig dog et færdigmonteret kabel, det er jo billigt. Check på nettet.

Og hvem siger du skal bruge VGA kabel, er du sikker på det? Måske kan du bruge DVI. Det er bedre. 
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 18:45
Link til nyt kabel      kan du overhovedet købe et VGA stik til den pris?

Et gammelt VGA kabel kan også være skadet eller blot tæt på. Det sker hvis det er bøjet eller har fået et knæk, så en udskiftning af den grund kan være ok.

Redigeret af Ken_T - 18-December-2008 kl. 18:47
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 19:56
Det er muligt, mit indledende indlæg er skrevet lidt forkert
- men selvom jeg nyder min nye skærm med ekstern kabel, så undlod jeg, at smide min gamle skærm væk,
da der kun er problemer med det fastmonteret defekte kabel. Og som muligvis kunne gøre gavn ved en anden pc.
Et forsøg med at genskabe skærmen med nyt VGA kabel er jo muligvis et forsøg værd, som jeje nævner.
Da den gamle skærm er født med VGA og ikke har andre muligheder, udover strømforsyning, så er det jo nok VGA kabel, det handler om.

Som en sidebemærkning:
VGA er nok ved at være fortid,
hvilket min nye skærm tyder på.
Den har både VGA og HDMI og vist nok også DVI.
På den nye skærm bruger jeg dog kun VGA,
da der ikke er andre muligheder til min nuværende PC.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2008 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- men selvom jeg nyder min nye skærm med ekstern kabel, så undlod jeg, at smide min gamle skærm væk,
da der kun er problemer med det fastmonteret defekte kabel. Og som muligvis kunne gøre gavn ved en anden pc.
Et forsøg med at genskabe skærmen med nyt VGA kabel er jo muligvis et forsøg værd, som jeje nævner.
Da den gamle skærm er født med VGA og ikke har andre muligheder, udover strømforsyning, så er det jo nok VGA kabel, det handler om.

Som en sidebemærkning:

Jeg har misforstået dit problem, det er jeg ked af    Sorry

Nu er skærme da heldigvis så billige at de er til at udskifte. Men en god CTR skærm (hvis det nu er det) ser godt ud, det er klart at man ikke bare har lyst til at smide ud.

Men faktisk kan man godt lodde et kabel på. hvis du har prøvet at lodde før måske. Men som sagt er der ret mange ledere at lodde og man skal  være omhyggelig med det hele. Ledere er sikkert farvemarkerede  det hjælper noget. Jeg har loddet på den slags, det er ikke let. 

Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Som en sidebemærkning:
Jeg har misforstået dit problem, det er jeg ked af    Sorry Nu er skærme da heldigvis så billige at de er til at udskifte. Men en god CTR skærm (hvis det nu er det) ser godt ud, det er klart at man ikke bare har lyst til at smide ud. Men faktisk kan man godt lodde et kabel på. hvis du har prøvet at lodde før måske. Men som sagt er der ret mange ledere at lodde og man skal  være omhyggelig med det hele. Ledere er sikkert farvemarkerede  det hjælper noget. Jeg har loddet på den slags, det er ikke let. 

Det er en fire år gammel fladskærm, det handler om.
Jeg har ikke prøvet at lodde før, så det bliver lidt af en prøve, hvis jeg vælger det.

Redigeret af T-teknik - 19-December-2008 kl. 09:15
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 12:26

Jeg har ikke prøvet at lodde før, så det bliver lidt af en prøve, hvis jeg vælger det.

Så tror jeg, at det bliver svært. Blyholdig loddetin kan nu ikke længere købes (forbudt). Det skulle være sværere at lodde med blyfri loddetin, idet der bl.a. kræves højere temperatur, så man kan lettere beskadige printet. Hvis der er brugt loddetin med bly i skærmen, skal man bruge loddetin med bly til reparation. Det er absolut bedst, hvis du kender een med erfaring og blyholdig loddetin.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu