recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PS3 RGB Range?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPS3 RGB Range?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Captain Serious Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Emne: PS3 RGB Range?
    Sendt: 19-December-2008 kl. 16:50
Alle steder jeg læser på netter anbefaler folk at RGB Range skal være sat til begrænset, men det forstår jeg altså ikke. Min PS3 er sat til mit Px80 og når jeg kører begrænset så ligner det at det flimre og der er som om der bliver lagt et lag plastik hen over skærmen. Er dette meningen? Forstår ikke hvorfor folk foretrækker dette? Når jeg kører Full bliver billedet meget skarpere og klarer. Specielt når skærmen er i sort, kan man se flimmeret når den er sat til begrænset. Nogen der kan foreklare mig hvad der sker, og hvorfor folk foretrækker begrænset?

På forhånd tak.
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2005
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2008 kl. 13:40
På vores PV60 ser det umiddelbart ud som om at billedet bliver flottere når den er sat til.
Men især mørke scener set altså bedre ud når den er slået fra. På vores tv kommer der langt flere detaljer i mørke scener.
Til top
Frakkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 09:59

Der er ikke nogen forskel på helt sort på min skærm (th-50px8) om den er sat til begrænset eller ej.

Ved begrænset får jeg flere detaljer i skyggerne. Da jeg brugte PC monitor med HDMI satte jeg til full range men ikke med plasmaskærmen.

I bund og grund er det noget med standarder, der er dem der mener at i stedet for de misvissende udtryk skulle være video/tv for begrænset og PC for full. Men det har du sikkert allerede læst.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 10:16

Oprindeligt skrevet af Captain Serious Captain Serious skrev:

Alle steder jeg læser på netter anbefaler folk at RGB Range skal være sat til begrænset, men det forstår jeg altså ikke. Min PS3 er sat til mit Px80 og når jeg kører begrænset så ligner det at det flimre og der er som om der bliver lagt et lag plastik hen over skærmen. Er dette meningen? Forstår ikke hvorfor folk foretrækker dette? Når jeg kører Full bliver billedet meget skarpere og klarer. Specielt når skærmen er i sort, kan man se flimmeret når den er sat til begrænset. Nogen der kan foreklare mig hvad der sker, og hvorfor folk foretrækker begrænset?

I digital video (når det er 8 bit) har du 256 niveauer af lysstyrke, fra 0 til 255. I PC-sammenhæng er sort lig med 0, og hvid lig med 255. I video-sammenhæng er sort lig med 16, og hvid lig med 235 - MEN 0-15 og 236-255 skal principielt stadig vises, fordi det benyttes som headroom af forskellige årsager, så signalet går teknisk set stadig fra 0-255, blot er det meningen at du skal justere dit tv sådan at "sort" ligger på niveau 16 i kilden. Dét der ligger fra 0-15 er det man kalder "blacker than black".

EDIT: Jeg formulerede mig lidt skidt her: 236-255 skal stadig vises, for at undgå at klippe detaljer væk i de tilfælde hvor der er peaks oppe i dette område. 0-15 skal ligge i signalet, men skal ikke vises af displayet, da sort er 16.

Når du kører RGB fra en PS3, så kan du vælge mellem "full", hvor sort er 0 og hvid er 255, eller "begrænset" hvor sort flyttes op til 16 og hvid ned til 235. Hvad der er det korrekte at gøre, afhænger af det enkelte tv, fordi forskellige producenter vælger forskellige opsætninger når TV'et modtager et RGB signal via HDMI. Nogle producenter forventer at når du modtager RGB via HDMI, så er det fordi kilden er en PC med DVI, og definerer derfor sort som 0 og hvid som 255. Så skal RGB range være Full. Hvis du så har valgt "begrænset", så bliver billedet udvasket (sikkert dét du kalder et lag plastic hen over skærmen), ligesom hvis du skruer for højt op for brightness. Andre producenter forventer altid video levels på HDMI indgangen (typisk fordi de har defineret at PC'er tilsluttes VGA indgangen, eller fordi der er en separat DVI indgang). Så skal RGB range være Begrænset, hvis du vælger Full så bliver 0-15 klippet væk, og du mister detaljer i de mørke områder. Andre producenter igen giver dig muligheden for at vælge mellem de to muligheder. Og for at det ikke skal være løgn, så er der producenter der giver dig valgmuligheden, men hvor dén valgmulighed også påvirker YCbCr input...

Der er derfor ikke noget entydigt svar på hvordan dén indstilling skal stå, det svinger fra tv til tv. Dét der kan siges helt konkret, er at det aldrig er en god idé at køre RGB fra en PS3 til afspilning af DVD og BD, man bør kun køre RGB fra spillene, og så finde den rigtige indstilling mellem fuld og begrænset, alt efter hvordan éns tv håndterer RGB - dvs. kigge efter om der forsvinder detaljer i sort (i spillene) ved at vælge Full. Gør der det (og tv'et iøvrigt er korrekt kalibreret), så skal man vælge Begrænset.

Redigeret af AV Precision - 22-December-2008 kl. 10:20
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu