|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||
Mathias90 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-November-2008 Status: Offline Point: 71 |
![]() Sendt: 03-Januar-2009 kl. 01:40 |
||||
Hej.
Jeg har længe gået og overvejet købe en blu-ray afspiller. Jeg kender dog ikke så meget til de forskellige formater og regioner, så jeg søger lidt vejledning. Mit TV er et Sony Bravia 40V3000. Jeg har et sæt Logitech Z-5500. Jeg har lige købt et fiberoptisk toslink kabel. Det har jeg connected til min Popcorn Hour A-110. Desværre har jeg læst på NetworkedMediaTank's forum, at det ikke er muligt at tilkoble et USB blu-ray drev. For det var ellers muligt at tilkoble et USB DVD-drev. Der var ellers en fin eject-knap få PCH'ens remote :) Jeg har ellers også kigget lidt efter et Bluray-drev til at koble til PC'en. Fandt en LG kombi HDDVD/Bluray brænder til ~1300. Det er jo ingen pris egentlig, men jeg har bare på fornemmelsen at det vil blive svært at streame bluray film over netværket, med det gear jeg har. Og min PC er heller ikke helt hd-ready ;-) Bluray-afspilleren jeg leder efter skal minimum kunne følgende:
Håber nogen kan komme med svar, på nogle af mine spørgsmål. Også så de er idiot sikrede ;-) Glæder mig til at høre jeres idéer og erfaringer. På forhånd tak. EDIT: Jeg glemte helt en prisramme. Lad mig først høre, hvad mine krav løber op i prismæssigt. Så vil jeg derefter overveje om det skal være nu, eller om jeg skal vente lidt endnu. Redigeret af Mathias90 - 03-Januar-2009 kl. 01:42 |
|||||
![]() |
|||||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
||||
Jeg tror ikke du kan finde en Blu-ray afspiller der ikke kan dette.
Du kan sammenligne Dolby Digital lidt med MP3. Det er destruktivt komprimeret, så der er detaljer i lyden som er væk. Dolby TrueHD er tabsfri komprimering, så der er flere detaljer i lyden. Derudover er der også understøttet flere højtalere mm. Du kan læse mere om disse formater her.
Det er mig bekendt mandatory at understøtte DTS op til 1.5Mbps (DTS-HD).
AVC og H.264 er et video komprimerings standard. Ved ikke lige hvad CEE er, men CEC er en standard for hvordan forskellige fabrikanters udstyr kan snakke sammen via HDMI. F.eks så dit Sony tænder når du starter en film på din Panasonic afspiller. VC-1 er en video komprimerings protokol udviklet af Microsoft. PCM er ukomprimeret lyd. Da det fylder en del bruger fabrikanterne typisk codecs som Dolby TrueHD og/eller DTS-HD Master Audio istedet for. Regions koder: Blu-ray har 3 regioner. Blu-ray har ikke NTFS/PAL som vi kender det fra DVD.
PS3 er en dejlig maskine og den har en optisk udgang som du kan forbinde til dit Z5500 sæt (som dog i dag er optaget af din Popcorn Hour). Jeg er ikke i tvivl om at den vil opfylde dine krav, men da Z5500 kun har en optisk indgang får du problemer med at forbinde både Popcorn Hour og PS3'en samtidigt. Pt. falder priserne på BD afspillere næsten dagligt og lige her før jul købte jeg en Sony BDP-350 som netop skulle forbindes til et Z5500 sæt. Da den optiske port var optaget i Z5500'en, så forbandt jeg den med et digitalt coxial kabel. Sidstnævnte kan PS3 mig bekendt ikke. Jeg ville tage et kig på enten de 2 Sony afspillere Sony BDP-350 eller 550 og Panasonic BD35. Vær opmærksom på at Sony BDP-350 ikke understøtter DTS-HD Master Audio, men det er nok tvivlsomt om du vil mærke det alligevel. Vær opmærksom på at afspilleren skal have en Digital Coxial udgang for at kunne forbindes til dit Z5500 sæt. Da Sony BDP350 har det ville jeg være overrasket hvis de 2 andre ikke også har sådan en udgang, men undersøg det før du køber.
Redigeret af hedberg - 03-Januar-2009 kl. 04:33 |
|||||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||||
![]() |
|||||
Sylvest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 894 |
![]() |
||||
På Blu-Ray er der på nogle skiver ekstra indhold, som kræver internet adgang. For at kunne se det skal din kommende blu-ray afspiller altså også kunne gå på nettet (enten via ethernet porten eller trådløs). Afspillere der kan det er såkaldte 'Profile 2.0' afspillere, det kan fx PS3'eren. Men hvis du er typen som alligevel kun ser filmen og aldrig ser alt det andet stads der er på en skive, så overvej om du behøver en Profile 2.0 afspiller, da der ikke er mange modeller som kan det. Omvendt så er en profile 2.0 nok mere fremtidssikret end dem som ikke kan gå på nettet. Personligt synes jeg at PS3 er et godt valg, da du udover en blu-ray afspiller også får en fed spillemaskine med browser så du ikke behøver at rejse dig fra sofaen hvis der er noget du skal tjekke på nettet. |
|||||
![]() |
|||||
Mathias90 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-November-2008 Status: Offline Point: 71 |
![]() |
||||
hedberg
Mange tak for dit svar! Din info var virkeligt guld værd. Jeg har kigget lidt på anmeldelser af afspillerne du nævnte. Jeg fandt denne sammenligning mellem Sonys BDP-S350 og BDP-S550: Da jeg gerne vil være fremtidssikret bla. med DTS-HD dekodning og og da prisen ikke varierer særligt meget på disse 2 afspillere, har jeg sorteret S350'eren fra. Kan nogen forresten fortælle mig hvad Backlit remote er? Kunne ikke lige finde noget på nettet omkring dette. Jeg kiggede desuden på den Panasonic-afspiller du nævnte og fandt denne sammenligning mellem DMP-BD35 og DMP-BD55: Egentlig kan jeg ikke se den store forskel mellem de 2, bortset fra at lillebroren ikke har coaxial digital output. Jeg vil derfor, hvis jeg køber lillebroren, ikke have mulighed for at have både min PCH og Bluray afspilleren koblet til på samme tid, med mindre jeg havde en Optical audio hub/switch. Har læst på nettet, at det faktisk er muligt at købe sådan en. Er der nogen der har erfaringer med dem og/eller ved hvor jeg kan købe en billigt? Jeg kan derimod se at Sonys BDP-S550 har både en optisk og et coaxialt output. Så nu er det nok Sony BDP-S550, Panasonic DMP-BD35+hub/switch eller Panasonic DMP-BD55 der er mit bedste bud. Sylvest Mange tak for dit svar også :D Jeg har kigget lidt på Profile 2.0 som du omtalte, og jeg kan se, at det også er på de Bluray afspillere jeg har kigget på. Jeg har kigget på PS3'ens Bluray funktion og fandt denne side med information om denne. Efter lidt googling har jeg desuden fundet ud af at DTS-HD og TrueHD er understøttet på PS3'en. Jeg kan se, at denne heller ikke har noget coaxialt audio output, så her kunne jeg igen godt bruge noget info om en evt. hub, hvis nogen ved noget :) Alternativt til en optisk hub kunne jeg selvfølgelig skifte det optiske kabel mellem Popcorn Hour'eren og Bluray afspilleren.. Det ville bare blive irreterende i længden ;-) Jeg har ikke lige kunne finde en god side med sammenligning mellem de nævnte bluray-afspillere og PS3'ens bluray funktion, men ville der være nogen betydlige ulemper ved at bruge PS3'en til afspilning af bluray, fremfor en dedikeret/standalone bluray-afspiller. Er Bluray-afspilleren i PS3'en bedre end DVD-afspilleren der var i PS2'en. For at være ærlig synes jeg den var elendig. Især det at man skulle bruge controlleren som fjernbetjening. (Ved dog ikke om det var muligt at tilkøbe en bedre fjernbetjening til denne). Redigeret af Mathias90 - 03-Januar-2009 kl. 13:23 |
|||||
![]() |
|||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12429 |
![]() |
||||
Nu afspillede PS2'en jo slet ikke Blu-ray
![]() Men jeg ved hvad du mener, og PS3'en er en langt, langt bedre BD-afspiller, end PS2'en var dvd-afspiller. Sidstnævnte var mildest talt under middel, hvad angår dvd-afspilning, mens PS3'en rent faktisk opfører sig præcis som den skal når den spytter 1080p ud ved BD-afspilning. Den tager præcis det der ligger på skiven, og sender det ud, og bedre kan det sådan set ikke gøres. Har man et setup med HDMI i receiveren, og har man lyst til at spille, er PS3'en et rigtigt godt valg. Desuden kan man få en rigtig god fjernbetjening, som blandt andet kan ses i denne tråd. |
|||||
![]() |
|||||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
||||
Det er jævt belastende at skifte kabler rundt, så jeg vil anbefale dig at kigge efter sådan en Audio switch fra f.eks Gefen. Der er sikkert masser af andre derude som er billigere, men Gefen fungerer typisk rigtigt godt. EDIT: Der er et eller andet underligt mærke her til 99,- hos en dansk forhandler, så hvis den ikke virker ordenligt kan den returneres.
Redigeret af hedberg - 03-Januar-2009 kl. 14:56 |
|||||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||||
![]() |
|||||
Frenjon ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
![]() |
||||
Jeg har fine erfaringer med denne Optisk (toslink) switcher. Tror det er den samme som hedberg linker til.
http://www.av-connection.dk/?PGr=116&ML=429 Bare sørg for at brug nogle ordentlige kabler som ofte har bedre stik end de allerbilligste. Benytter den faktisk også sammen med Logitech Z-5500, works like a charm. Redigeret af Frenjon - 03-Januar-2009 kl. 15:36 |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg fik lige et akut allergisk tilfælde da jeg læste lidt nærmere om denne omskifter. Den er jo med en manuel omskifter. Personligt ville jeg ikke gide andet end en enhed med fjernbetjening.
|
|||||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Naiera
Jeg havde lige redigeret mit indlæg, da du postede ;) Den fjernbetjening, ser lækker nok ud. Den kunne jeg helt sikkert godt leve med. Tak for info. hedberg og Frenjon Tak for info. Det var lige sådan en jeg havde tænkt på. Jeg kan godt leve uden fjernbetjening til den hvis det er.. |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |