recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gemme ts - fil på DVD-skive ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGemme ts - fil på DVD-skive ??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
flemschu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Direkte link til dette indlæg Emne: Gemme ts - fil på DVD-skive ??
    Sendt: 04-Januar-2009 kl. 15:34

Kære forum

Flere af jer (avh og fltk ihvertfald) har tilkendegivet, at I gemmer ts-filer direkte og ubehandlede på dvd-skive. Hvordan gør I det ? Har prøvet med diverse programmer (isæer Nero), men det ender hele tiden i noget bøvl om fil-format er ukendt eller for stort eller lign.

Vil bare meget gerne skaffe lidt luft på min harddisk

På forhånd tak for hjælpen

Pioneer PDP-508XD
Marantz 6004
Gallo Adiva front, Gallo Nucleus Micro center og Surround, MPS-150 Gallo Sub.
NVidia Shield TV
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 15:39
Vælg et filsystem på DVD mediet som tillader filer > 2 GB (UDF).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 17:13

Hvis du regner på det, så kan det faktisk slet ikke betale sig

En DVD koster ca 3 kr (i Tyskland, inkl. fragt). De kan fås billigere, men så bliver fejlraten for høj

De fleste film fylder ca. 3,5 gb. Der kan derfor kun være een film pr. DVD

En harddisk koster ca. 60 øre pr. gb. hvis du køber en 1,5 Tb  som denne til 964 kr.

Hvis vi antager at en film i gennemsnit fylder 3,5 gb bliver det til ca. 430 film, der så ville koste 1290 kr. i DVDer

Dertil skal man så også lægge udgifterne til en opbevaringsbox/mappe til DVDerne

Det er desuden også langt nemmere at håndtere filmene på en harddisk og det er besværligt at brænde dem ned på DVDer.

Hvis du derudover har filer med HD materiale, så kan de slet ikke være på en DVD, da de fylder 12 til 15 gb, så hedder det Blu Ray, og de koster 50-70 kr. (dvs. min. 2 kr. pr. gb)

Redigeret af MCenterFreak - 04-Januar-2009 kl. 17:16
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 17:15

Det går jo ud på at gemme det som data og som #jesperlund skriver skal man bruge et filformat, der kan rumme filstørrelserne.
Bruger Nero (vælger Nero Express og data på DVD).

Har opdaget en ulempe ved at gemme som data på DVD...

Det er de EPG-informationer (beskrivelse af indholdet), som kan gemmes (DVBviewer) i selve TS-filen.
Det går fint når det er til harddisk, men disse eksta Meta-data kopieres ikke over til DVD-en, filsystemet på DVD kan øjensynlig ikke rumme disse ekstra META-data.

Men DVBviewer har jo muligheden at udskrive en separat fil med beskrivelse af filen.

Altså gemme 2 filer på DVD. 

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Det er de EPG-informationer (beskrivelse af indholdet), som kan gemmes (DVBviewer) i selve TS-filen.

Det går fint når det er til harddisk, men disse eksta Meta-data kopieres ikke over til DVD-en, filsystemet på DVD kan øjensynlig ikke rumme disse ekstra META-data.

Det giver ingen mening. En fil er en fil. Problemet må ligge et andet sted.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
flemschu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-December-2005
Point: 143
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 19:02

Tak for tipsene

Og regnestykket, MCenterFreak

Jeg har dog lige en stak DVD'er liggende, men når de er brugt er GB-prisen vel røget endnu længere ned

Vil straks kaste mig over Nero igen

Pioneer PDP-508XD
Marantz 6004
Gallo Adiva front, Gallo Nucleus Micro center og Surround, MPS-150 Gallo Sub.
NVidia Shield TV
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 21:43

#jesperlund
Det er ikke selve fil-indholdet, der er selfølgelig ok...
Det er jo de udvidet fil-informationer, som anvendes...

Jeg regner med det skyldes at til harddisk anvendes NTFS, som kan rumme disse ekstra fil-informationer, mens det ikke er muligt med det fil-system som anvendes på en DVD...

#mcenterfreak
Dine betragtninger får mig til at overveje ikke at bruge DVD mere, men det koster jo også noget at harddisk kørende..
Jeg vil lige undersøge forskellen i strømforbruget på en harddisk, der ikke kører hele tiden...
Du har ret i DVD-er for små at obevare noget på...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 22:04

#mcenterfreak
Dine betragtninger får mig til at overveje ikke at bruge DVD mere, men det koster jo også noget at harddisk kørende..
Jeg vil lige undersøge forskellen i strømforbruget på en harddisk, der ikke kører hele tiden...
Du har ret i DVD-er for små at obevare noget på...

Jeg har gjort det at jeg har kastet nogen store diske ind i nogen eksterne PATA/USB bokse (199 kr. hos Zitech, sikkert dyrere med SATA) så har jeg mærket dem med "Sønnens Video", "Vores Video" etc. så plugger jeg dem bare i efter behov. De er online på under 5 sekunder, kortere tid en end en DVD.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det giver ingen mening. En fil er en fil. Problemet må ligge et andet sted.

Det har du ikke ret i!

Vista benytter NTFS som har indbygget Metadata. Metadata er informationer om f.eks. optaget tidspunkt, indhold, kvalitet, hvor blev det optaget, ejerskab og tusindvis af andre ting. Det basale er dog at det er en del af NTFS. Når du flytter en fil til et UDF medie går alle disse informationer tabt

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Hvis du regner på det, så kan det faktisk slet ikke betale sig

En DVD koster ca 3 kr (i Tyskland, inkl. fragt). De kan fås billigere, men så bliver fejlraten for høj

De fleste film fylder ca. 3,5 gb. Der kan derfor kun være een film pr. DVD

En harddisk koster ca. 60 øre pr. gb. hvis du køber en 1,5 Tb  som denne til 964 kr.

Hvis vi antager at en film i gennemsnit fylder 3,5 gb bliver det til ca. 430 film, der så ville koste 1290 kr. i DVDer

Dertil skal man så også lægge udgifterne til en opbevaringsbox/mappe til DVDerne

Det er desuden også langt nemmere at håndtere filmene på en harddisk og det er besværligt at brænde dem ned på DVDer.

Hvis du derudover har filer med HD materiale, så kan de slet ikke være på en DVD, da de fylder 12 til 15 gb, så hedder det Blu Ray, og de koster 50-70 kr. (dvs. min. 2 kr. pr. gb)

Jeg er i princippet enig med dig. Problemet er blot, at hvis harddisken bryder sammen, og det er desværre sket for mig et par gange, så er indholdet tabt. Derfor er jeg begyndt at gemme alt vigtigt materiale på DVD også.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 23:17

Det er jeg helt enig i!

Men det er jo ikke rigets forsvarshemmeligheder vi her snakker om

Jeg ved godt at jeg bliver temmelig uelsket hvis jeg mister de 24 afsnit af Mikkel og Guldkortet, men familiens billeder etc. er da gemt på LTO bånd

Til dem der ikke har en LTO båndstation, så er det vel optimalt at tage en kopi af deres vigtige filer på en ekstern harddisk. Det ville være underligt at to diske står af på samme tid 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

En fil er en fil.

Det har du ikke ret i!

Vista benytter NTFS som har indbygget Metadata. Metadata er informationer om f.eks. optaget tidspunkt, indhold, kvalitet, hvor blev det optaget, ejerskab og tusindvis af andre ting. Det basale er dog at det er en del af NTFS. Når du flytter en fil til et UDF medie går alle disse informationer tabt

Kan vi ikke få et link til disse specielle transport stream metadata, som er specifikke for NTFS? Normalt er filsystem metadata noget som OS'et bruger, ikke noget som applikationsprogrammer skal snage direkte i.

I Windoze explorer godt nok på WinXP kan jeg se oplysninger som runtime, opløsning, codecs, muxer, etc (er det hvad du mener med metadata?) men det er ting som explorer trækker ud af de relevante filer (avi, mkv, etc). Jeg ser præcist det samme på en NTFS harddisk, et Samba share mounted som NTFS men hvor det underliggende filsystem på Linux er XFS, en FAT32 USB stick, og sluttelig en DVD med UDF filsystem (hvor UDF er valg fordi filen er større end 2 GB).

Redigeret af JesperLund - 04-Januar-2009 kl. 23:26
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu