recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred til ny hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred til ny hjemmebio

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Emne: Lærred til ny hjemmebio
    Sendt: 04-Januar-2009 kl. 09:49

Ja ganske enkelt - hvilke umiddelbare valgmuligheder er der for et fornuftigt lærred til hjemmebioen.

Jeg har valgt projektor Benq W5000

Størrelsen på lærred 90"-100" Fastramme

Budget - under 7000 (hvis der er store argumenter for 8000 så finder jeg nok ud af det)

hvad findes der af løsninger, der giver flot billede trods det lave budget?

Lissau og Quality Screen er jo umiddelbart dem man falder over, hvis det skal være noget man har hørt om.

I gamle dage brugte de samme dug - gør de stadig det?

Nikolaj

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

I gamle dage brugte de samme dug - gør de stadig det?

Nej. Lissau's White Flex og den nye ISF-godkendte TrueColor er lavet efter Lissau's egne specifikationer.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 10:23

troede egentlig at Lissau kun kørte med en type dug.

er der stor forskel mellem de 2 typer fra Lissau?

Synes ikke jeg kan finde noget om True Color - er det en ny dug?

Redigeret af Nikodk - 04-Januar-2009 kl. 15:15
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 23:38

har søgt efter True Color dugen - kan forstå det er en helt ny dug, der endnu ikke er introduceret?

hvornår kommer den på markedet, og til hvilken pris (i forhold til White Flex)

hvordan bliver man lige klog på lærreder - de få steder, der umiddelbart tager projektor seriøst, og har fornuftige demomuligheder bruger jo Stewart - det siges jo også at være referencelærredet, så det giver jo en god mulighed for at sammenligne projektorerne, da de så får samme lærred til at vise hvad de kan.

Men hvad gør man nu lige med lærreder? - hvis man skal sammenligne skal det vel helst være med samme projektor?

Ved godt at man "bare" kan købe projektoren først, og så bestille lærredsprøver, men er det måden? Jeg synes jo faktisk ikke at det kommer helt til sin ret med disse små prøver af lærred.

I virkeligheden er det vel også et spørgsmål om jeg som "den totale amatør" på området i virkeligheden kan se hvilket lærred der er bedst, når jeg helst vil ha løsningen der giver det mest rigtige billede (og ikke nødvendigvis det mest kraftige, lys- og farvestærke)

Hvad gør jeg?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:48

har søgt efter True Color dugen - kan forstå det er en helt ny dug, der endnu ikke er introduceret?

hvornår kommer den på markedet, og til hvilken pris (i forhold til White Flex)

Den kan leveres nu, men lanceres først officielt inden for de næste par uger - endelige prislister, brochurer osv skulle lige være klar først. Priser ca. 20% over White Flex, såvidt jeg husker.

hvordan bliver man lige klog på lærreder - de få steder, der umiddelbart tager projektor seriøst, og har fornuftige demomuligheder bruger jo Stewart - det siges jo også at være referencelærredet, så det giver jo en god mulighed for at sammenligne projektorerne, da de så får samme lærred til at vise hvad de kan.

Men hvad gør man nu lige med lærreder? - hvis man skal sammenligne skal det vel helst være med samme projektor?

Ved godt at man "bare" kan købe projektoren først, og så bestille lærredsprøver, men er det måden? Jeg synes jo faktisk ikke at det kommer helt til sin ret med disse små prøver af lærred.

Det er svært at gøre så meget andet i praksis, hvis du ikke kan finde nogen der vil demo'e på full-size lærreder. Jeg har mulighed for at demonstrere både Stewart og Lissau i mit demo-rum, men ellers er man henvist til prøver, hvilket giver dét problem at det er svært at vurdere hvordan helhedsopfattelsen bliver - det er farligt at sammenligne prøver ved siden af hinanden, da øjets opfattelse af lys og farve afhænger af omgivelserne, så udseendet af en given dug vil ændres hvis du ser den ved siden af en anden dug.

I virkeligheden er det vel også et spørgsmål om jeg som "den totale amatør" på området i virkeligheden kan se hvilket lærred der er bedst, når jeg helst vil ha løsningen der giver det mest rigtige billede (og ikke nødvendigvis det mest kraftige, lys- og farvestærke)

Hvad gør jeg?

Se, her har du jo fat i noget af det rigtige. Jeg mener helt konkret - selvom det nemt kan misforstås som "snobberi" - at langt de fleste ville være bedre stillet med at overlade problemet til en dygtig forhandler der så leverer en løsning, frem for at forsøge at gennemskue alle faldgruberne selv. Det stiller naturligvis store krav til hvilken forhandler man så vælger, så man kan jo godt argumentere for at dét er lige så svært at gennemskue...

Til top
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 12:33
Står også og skal bruge et lærred, forhåbentlig snart til en W5000, så følger lige med her
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[QUOTE=Nikodk]

Se, her har du jo fat i noget af det rigtige. Jeg mener helt konkret - selvom det nemt kan misforstås som "snobberi" - at langt de fleste ville være bedre stillet med at overlade problemet til en dygtig forhandler der så leverer en løsning, frem for at forsøge at gennemskue alle faldgruberne selv. Det stiller naturligvis store krav til hvilken forhandler man så vælger, så man kan jo godt argumentere for at dét er lige så svært at gennemskue...

Hvad kan man så sige omkring det her nye True color er det merprisen værd til mit kommende setup?

Mit kommende rum bliver totalt mørkelagt med vægge i grå nuancer

Rummet er 3,2 x 5,2 og mellem 2,3 og 2,2 til loftet (det er skråt)

Da det bliver en ren bio, ønsker jeg rammelærred.

jeg skal se blu-ray (ps3) og hd-dvd (Toshiba Ep10)

Jeg er naturligvis også åben for inputs omkring andre lærreder end lige netop dem fra Lissau.

Nikolaj

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 15:57

Hvad kan man så sige omkring det her nye True color er det merprisen værd til mit kommende setup?

Du får en lidt bedre farveægthed. I princippet vil du stort set kunne kompensere for dét i kalibreringen, og opnå tilsvarende farveægthed med en White Flex, men du udnytter generelt projektorens kontrast lidt bedre ved at have en helt neutral dug. Efter kalibrering vil forskellen være i petitesse-afdelingen, men for det første er prisforskellen heller ikke dramatisk hvis du sammenligner mod en white flex i samme ramme, for det andet er lærredet en langtids-investering, så en helt neutral dug som True Color er en dug der kan "overleve" mange projektorer.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu