recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektorvinkel på lærrede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektorvinkel på lærrede

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektorvinkel på lærrede
    Sendt: 11-Januar-2009 kl. 19:55

Har lige et NooB spørgsmål?

Kan man sige noget generelt om hvor stor en projektors maksimale vinkel til lærredet må være - hvis det altså ikke kan lade sig gøre, at montere projektoren så den står præcis udfor midten af lærredet - hvilke konsekvenser har det?

Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1)
BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1)
Playstation 4
Zaptor
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 19:59

Hvis den har Keystone korrektion, er det af mindre betydning, for så kan det jo justeres. hvis ikke der er den funktion, så vil billedet blive skævt når projectoren er offset for lærredet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:17
Keystone er en nødløsning. Hvis projektoren har lens-shift er det absolut det bedste; men det er også dyrere.
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:41

Hvis det nu bliver en BenQ W5000 -  hvad kan den så i forbindelse med ovenstående?

Jeg bor i et hjem med skrå vægge så det er lidt af en udfordring at få det hele placeret rigtigt..

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:46

Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Hvis det nu bliver en BenQ W5000 -  hvad kan den så i forbindelse med ovenstående?

Jeg vil tro, at det vil fremgå af dens specifikationer.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Tjoh det har du nok ret i - Jeg mente nu mere hvad problemet er med Keystone?

En W5000 har +/-40´

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 23:18

Har lige et NooB spørgsmål?

Kan man sige noget generelt om hvor stor en projektors maksimale vinkel til lærredet må være - hvis det altså ikke kan lade sig gøre, at montere projektoren så den står præcis udfor midten af lærredet - hvilke konsekvenser har det?

Oftest opgives det i billedhøjde/bredde, hvor meget lensshift en projektor har. Nogen har intet, andre har en hel del. Generelt er det dog bedst, om man helt kan undgå at benytte lensshift, så yder objektivet bedst. Altså, der kan intet generelt siges, men på en projektor uden lensshift, vil objektivet ofte være placeret lidt under toppen af billedet (eller bunden, afhængigt af hvordan den vendes).
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Tjoh det har du nok ret i - Jeg mente nu mere hvad problemet er med Keystone?

En W5000 har +/-40´

Det er vist noget med at projektoren skal skalere billedet igen, hvilket giver en forringelse.

Nu fremgår det ikke helt af dit 1. indlæg  hvad du mener. Vil din projektor komme til at hænge skævt horisontalt eller vertikalt?!

Hvis den kommer til at hænge højere/lavere end lærredets midte gør det ikke så meget. Det kan lens shift klare for dig. Jeg har godt nok aldrig hørt det det skulle give en forringelse af billedet. Det er kun hvis man kommer helt ud i yderpositionerne der kan ske skade.

Er det der i mod sidevejs det kommer til at knibe med at hænge den ud for midten, er det en anden sag. Hvis man taler om små udsving gør det ikke så meget. (Jeg har selv haft en projektor til at hænge ca. 8 cm. skævt i forhold til lærredet sidevejs uden man kunne se det). Bliver det meget skævt vil du sikkert kunne se det på siderne af billedet.

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 10:39

In modern projectors keystone correction technology is performed digitally (rather than optically) via the internal (LCD) panels or (DLP) mirrors of the projector, depending on the technology used. Thus, when applying keystone correction to an image, the number of individual pixels used is reduced, lowering the resolution and thus degrading the quality of the image projected. Home theater enthusiasts would argue that keystoning should not be used because of the impact it has on image quality. However, it is a useful technology in cases where the projector cannot be mounted directly in front of the screen, or on projectors utilizing lens shift technology where the projector must be mounted outside the frame of the screen.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Keystoning

Det er korrekt at på billeder er det mindre synligt. Hvis man derimod sætter et PC (eller PS3, Xbox) billede på, hvor tekst skal køre med eksakt 1:1 pixelmapping, vil digital keystone gøre teksten ulden. Lens-shift  er optisk keystone og bevarer pixelmappingen.

Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 13:28

Den kommer til at hænge "skævt" både vertikalt og horisontalt. Vertikalt er ikke et problem som i skriver, men spørgsmålet gik på det horisontale.

Projektoren kommer til, at hænge ca. 20 cm offset fra centerlinjen på et lærrede som hænger ca. 4m væk. Det skulle give noget der ligner  små 3´

Jeg har læst lidt på lektien og forstår problemstillingen med lavere opløsning ved , at skulle kompenesere for dette offset. Men jeg er usikker på hvor tydeligt det kan ses? Har i nogle erfaringer med det?  

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 13:32

Den kommer til at hænge "skævt" både vertikalt og horisontalt. Vertikalt er ikke et problem som i skriver, men spørgsmålet gik på det horisontale.

Projektoren kommer til, at hænge ca. 20 cm offset fra centerlinjen på et lærrede som hænger ca. 4m væk. Det skulle give noget der ligner  små 3´

Jeg har læst lidt på lektien og forstår problemstillingen med lavere opløsning ved , at skulle kompenesere for dette offset. Men jeg er usikker på hvor tydeligt det kan ses? Har i nogle erfaringer med det?  

Altid kun lensshift, min nabo fik tæv af Otto i sidste uge :-)
Uden at kende din projektor er det du vil inden for grænsen. Husk at de fleste ikke kan gå i yderstillingerne både vandret og lodret ved lens shift.
SVP03
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Altid kun lensshift, min nabo fik tæv af Otto i sidste uge :-)
Uden at kende din projektor er det du vil inden for grænsen. Husk at de fleste ikke kan gå i yderstillingerne både vandret og lodret ved lens shift.

Der er ikke nogen endnu men det bliver formentligt en BenQ W5000 som skrevet tidligere. Problemet er bare, at den kun har vertikalt Lensshift! Vertikalt er ikke et problem  - Horisontalt er derimod som jeg forstår det. Jeg prøver bare, at danne mig et overblik over hvor stort et problem det er? 

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu