|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ellov ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 28-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() Sendt: 06-Januar-2009 kl. 22:20 |
Jeg vil gerne have hjælp til at sætte min HTPC op til at kunne præstere et output til min LG fladskærm, via DVI, svarende til fx 720p@50 hz, for at kunne få mere flydende bevægelser i billedet. Hvordan gør jeg det? Syntes ikke det er ligetil i kontrolpanellet for grafikkortet. Kan ikke finde nogle standardopsætninger i kontrolpanelet som jeg har set flere snakke om i dette forum. Bruger nvidia 8200 integreret grafik og har både theatertek og powerdvd 8 som codecs. Bruger seneset graifkdriver fra nVidias hjemmeside og kører pt. opløsningen 1366x768@60 hz.
|
|
![]() |
|
torpedo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 183 |
![]() |
Normalt vil du under Video and Television, i NVidias kontrolpanal, skulle have mulighed for at vælge diverse HD-formater, bl.a. 720p og under change resolution/refresh rate kunne vælge 50 hz. Hermed får du et flydende tv-billed, men desktop vil derimod ikke mere være 1:1, da din skærms opløsning er 1366x768.
|
|
![]() |
|
ellov ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 28-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() |
Hej Torpedo. Tak for svaret. Ja, skærmen er fra 05 (LG 32LX2R), og hår både DVI og HDMI (HDMI bruges til Yousee boks). Der står heller ikke i manualen, at skærmen understøtter 50 hz. Men hvorfor kan billedet fra min Yousse HDD boks så kører så flydende? Den viser også billedet med 60 hz? |
|
![]() |
|
torpedo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 183 |
![]() |
|
|
![]() |
|
![]() |
Under indstillinger -> HDMI information, står der at HD boksen understøtter denne opløsning,blandt andre: 1280x720p ved 59,94/60 hz. Det må da betyde at den kører med 60 Hz eller hvad? |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
din hd boks understøtter 50hz, ellers vil rigtig mange udsendelser hakke.
|
|
![]() |
|
Everex ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
![]() |
De nyeste drivere fra Nvidia supportere 50Hz, så afhængigt af hvilken GPU du har, så skulle en opdatering af din driver løse problemet. Du bør så sætte dit output til 1920x1080 50I. der er alligevel ingen der sender i andet end 50I, så at sætte outputtet til 50P er underordnet. Hvis du så har brug for at se DVD eller Blu-Ray i 25P, så har det at du overføre i 50I til dit TV ingen betydning, da 50I sådan set bære end 25P helt perfekt. Det er en udbredt misforståelse at man taber noget ved at overføre 25P over en 50I forbindelse. Der hvor det betyder noget om det er 50I eller 25P er fra den oprindelige kilde (kamera, film scanner eller grafik generator), idet der er en 1/50 del sekunds tidsforskydelse mellem de to delbilleder (fields). Hvis man overføre 25P over 50I, så er det to fields tidsmæssigt identiske, hvilket betyder at det på en fladskærm vises samtidigt alligevel fordi fladskærme i deres natur er progressive (P). Eneste der kan gå galt er, hvis der er byttet om på field rækkefølgen – men det er så tydeligt hvis det sker, at man ikke er i tvivl. Hvis man køre 60P (60Hz) så får man alle mulige andre problemer, afhængigt af hvor godt ens grafikkort håndtere 2:3 pulldown, (hvilket ingen af dem gør særligt godt). Det er meget muligt, at hvis du vælger andre opløsninger end 1920x1080 eller 720x576, så kan grafikkortet ikke levere andet end 60Hz, som jo er det mest brugte når man taler om computerbilleder. Hvis din bekymring er om din scaler i et LG TV ikke er god og at det nok er bedre at køre skærmens nativ opløsning, så er min erfaring at netop 1920x1080I skaleres rigtigt pænt i de fleste konsumer TV. |
|
![]() |
|
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
TV2sport sender så vidt jeg ved 720P.. |
|
![]() |
|
Everex ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
![]() |
Det er der vist noget om – sorry min fejl. Men det ændre ikke alverden ved at 50I stadigt er OK til at gengive 25P. |
|
![]() |
|
![]() |
Everex. Hvordan sætter jeg så driveren op til at køre med 50 hz? Skal man ind og sættes den op manuelt, nu hvor der ikke vises andre standardopløsninger? |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis du har et TV forbundet via HDMI, så burde du få et menupunkt der hedder noget i retningen af HDTV format. I den menu, hvad den nu ellers hedder, der kan du vælge mellem forskellige HDTV formater, bl. a. 1080I og 1080 50i (60Hz eller 50Hz). |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |