recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC 1O1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC 1O1

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC 1O1
    Sendt: 18-Januar-2009 kl. 18:35

HTPC 1O1.

 

Jeg har nu endeligt fået mig et mediecenter der fungere tilfredsstillende, og det har kostet rigtig, rigtigt meget tid – og penge (primært til ubrugeligt software og hardware).

 

Det er mit ønske med dette indlæg at videregive mine erfaringer til alle jer nye HTPC DIY brugere, for i på den måde kan spare en masse penge og frem for alt tid når i går i gang med at bygge. 

 

Der er jo mange måder at bygge et mediacenter, og der er mange måder at bruge det, men udgangspunktet for det mediacenter jeg har bygget er som beskrevet nednedfor. Hvis dine behov og ønsker til et mediacenter er anderledes, så kan du måske ikke bruge alle mine erfaringer, men mon ikke nogle af dem kan være nyttige alligevel.

 

Mine primære kriterier for succes var fra starten følgende:

 

  1. Microsoft Vista mediecenter VMC (oprindeligt MCE, da jeg startede)
  2. Alt skal kunne betjenes fra en alm. størrelse fjernbetjening.
  3. Skal kunne betjenes af kone og børn uden problemer.
  4. HD afspilning af film og TV, samt i øvrigt digital TV fra YouSee.
  5. håndtering af hele musiksamlingen og radio, samt familiebilleder og videoer.
  6. Høj stabilitet (meget vigtigt).
  7. Lavt strøm forbrug og frem for alt INGEN støj (hænger mere sammen end man skulle tro).
  8. Det hele i en ”pæn” pakke der kan stå i stuen uden at vække opsigt

 

 

Jeg var fra starten af helt afklaret med at mit nye HTPC ikke skulle bruges som egentlig computer, men udelukkende som mediecenter. Det tror jeg er et af de vigtigste kriterier for succesfuld brug af et computerbaseret mediecenter, af samme grund som man jo ikke bruger en vigtig server som hjemme computer.

Hvis man begynder at installere for meget unødigt software (så som spil m.m.), så kan man godt regne med en del panik fejlfinding med regelmæssige mellemrum (som regel altid i forbindelse med at familien vil se noget i fjernsynet).

 

Jeg har i ca. 4 år kørt med et MS baseret mediecenter som vores primære TV/Radio/musikanlæg, hvilket i starten var et kompromis mht. den tekniske kvalitet af alm. TV visning.

Oprindeligt var det XP Media Center Edition baseret og med et Hauppauge PVR-500 kort som tuner, hvilket sådan set fungere helt upåklageligt – bortset fra den begrænsede kvalitet af det analoge TV signal. Nu er det baseret på Vista Media Center og med to digitale FloppyDTV tunere, hvilket har løftet den tekniske kvalitet helt utroligt.

Hauppauge PVR-500 kortet er dog stadigt i brug som analog radio tuner og som tv tuner for Kanal KBH som ikke findes i den digitale pakke fra YouSee.

Stabiliteten har efter udredning af nogle varmemæssige problemer i forbindelse med den passive køling af hardwaren været helt i top. Således køre mediecenteret nu 24/7 uden nedbrud – it really dos!

 

VMC (Vista Media Center) og forgængeren MCE (XP Media Center Edition) har uomtvisteligt det mest brugervenlige HTPC interface og hertil syner og føles det rigtigt lækkert. Særligt VMC virker meget grafisk godt gennemarbejdet, med en masse lækre features og en meget intuitiv betjening.

Jeg har flere gange kikket meget seriøst på alternativer, primært fordi de længe har kunnet håndtere eks. DVB-C (YouSee digital kabel Tv benytter DVB-C), men ingen af dem har været i nærheden af et interface der reelt kan betjenes af kone og børn, og ingen af dem virker særligt gennemarbejdede i deres look & feel.

 

Hardware er nøglen.

Mht. hardware, så vil jeg ikke bruge for meget tid på at gennemgå de mange forskellige bundkort m.m. jeg har prøvet gennem tiden, men primært fokusere på det hardware der fungere, og hvorfor det er valgt som det er.

 

Kabinettet er et HFX Classic som er en tung sag udført i massivt aluminium, hvilket er vigtigt for at det kan fungere i et totalt blæserløst setup. Det er langt fra det billigste kabinet man kan købe, men det er både lækkert at se på og af meget høj kvalitet. Jeg har prøvet en del andre, som aldrig rigtigt undslap PC fornemmelsen, hvorimod HFX kabinettet føles og syner som et stykke rigtigt dyrt HIFI udstyr – det kan klart anbefales IKKE at spare på kabinettet!

 

 

Generelt set har et gennemgående tema for valget af den øvrige hardware været, at det ikke må være underdimensioneret, men endnu vigtigere heller ikke overdimensioneret.

Således er der ingen grund til at et bundkort eller grafikkort kan mere end man har behov for, idet både strømforbrug og varmeudvikling er negativt påvirket af overdimensioneret hardware.

Således vælg et bundkort uden indbygget grafikkort men med et godt lydkort og vælg et grafikkort der er godt til video, men ikke nødvendigvis godt til 3D rendering (kun nyttigt når man gamer).

Jeg har valgt et meget simpelt bundkort fra Asus (P5GC), som ikke har indbygget grafikkort, men en gennemsnitlig 6 kanals lyd del. Kortet har 6 std. PCI slot og et PCI Express 16 slot.

CPU’en må som undtagelse gerne være lidt overdimensioneret, idet den udvikler mindre varme og bruger mindre strøm når den ikke arbejder ved maksimal ydelse. I mit setup bruger jeg en Intel 3,0GHz Core2 Duo (E8400) som er rigeligt hurtig, men en hurtigere CPU ville sandsynligvis ikke gøre nogen skade.

 

Et godt mediacenter grafikkort er Nvidia’s 8600GT med 256MB ram. Det er langt fra Nvidia’s hurtigste kort, men det har den samme Purevideo HD GPU acceleration som nogle af de større kort, hvilket gør kortet ideelt til Mediacenter brug, hertil er det ikke særligt dyrt. 8600GT kortet er ligeledes layoutet på en måde der gør det nemt at bygge om til passiv køling. OBS!: Man må ikke forledes til at købe et kort der er passivt kølet fra fødslen, idet de kun fungere i et kabinet med et relativt højt air-flow. I et 100% passivt kølet kabinet er der ikke et tilstrækkeligt air-flow til at køle et kort med onboard passiv køling.

 

Køling & støj.

Den største udfordring ved at have et mediacenter i stuen er at det basalt set jo bare er en computer, og computere støjer.

Derfor er det at eliminere støjen en af de største udfordringer ved at bygge et mediacenter man kan ”være i stue med”. Udfordringens løsning består af to primære elementer, nemlig at minimere strømforbruget (som for det meste blot bliver til varme) og at lede den varme der bliver genereret ud til kabinettets køleribber.

 

 

SilverStone Technology’s Zero Acoustic PSU er mig bekendt den eneste 100% blæserløse strømforsyning på markedet (jeg har i alt fald ikke kunne finde andre). Zero Acoustic er på 300W, hvilket er rigeligt. Den er indbygget i en aluminiums kasse med en stor køleflade, men på samme måde som med et passivt kølet grafikkort, så fungere det kun hvis der er et vist air-flow omkring dette. Således er det vigtigt at strømforsyningen har 100% kontakt med kabinettets køleribber.

Heldigvis er HFX kabinettet layoutet så PSU skal monteres op af køleribberne i venstre front. Men da den ikke bliver skruet direkte på køleribberne men i bunden af kabinettet, så er det vigtigt at bruge massere af kølepasta mellem PSU’en og kabinettets køleribber.

 

CPU & GPU køling gøres med varmeledene rør ”heatpipes” som leder varmen fra selve processoren til kabinettets køleribber. Heatpipes leveres som lige rør og skal derfor bøjes så de passer til placeringen af henholdsvis GPU og CPU.

Selvom disse heatpipes ikke er særligt hårde og derfor nemme at bøje, så får de nemt knæk hvis de bøjes for meget – det kan anbefale at havde god tid når disse skal tilpasses.

Ligesom med PSU’en, så skal der bruges massere af kølepasta for at sikre optimal termisk kontakt mellem de forskellige mekaniske overgange.

 

Harddiske er stadigt uundgåelige i et mediacenter. Selvom statiske medier er blevet større og billigere, så er de stadigt ikke store eller hurtige nok til effektivt at kunne bruges i et mediacenter.

Når det kommer til valget af harddiske, så kan det kraftigt anbefales at benytte 2,5” diske, da disse både bruger meget mindre strøm (2 til 3 gange mindre end en 3,5”), og således bliver meget mindre varme. Hertil er de MEGET mindre støjende.

 

En af de ting det bliver meget tydeligt i en 100% passivt kølet computer er at ens almindelige harddiske larmer helt vildt og særligt hvis man har flere diske.

Dette problem løses effektivt ved at bruge 2,5” diske af høj kvalitet (eks. Seagate Momentus), som er praktisk taget lydløse og kun bruger lidt over 2W når de køre.

 

I mit setup har jeg to 2,5” diske på 250GB, som bruges som henholdsvis systemdisk og som recorddisk og hertil en enkelt 3,5” på 750GB som jeg bruger til musik, familiebilleder og videoer samt div. film jeg har kopieret til mit mediecenter.

Løsningen med en enkelt 3,5” disk er et kompromis fordi man ikke kan få gode 2,5” diske med så stor kapacitet og samtidigt fordi disken med dette indhold ikke køre særligt meget (går i dvale efter 1 min).

 

 

Tunere og indput.

Der er mange der producere DVB-C (og andre DVB) tunere til intern montering i PC’ere, men jeg må, efter at havde prøvet adskillige, bøje mig i støvet og erkende at der er intet andre end Digital-Everywhere’s FloppyDTV der kan bruges sammen med VMC eller MCE.

FloppyDTV kortet sidder i et PCI slot, men har ingen aktiv forbindelse med slottet. Alt kommunikation med kortet foregår via FireWire.

Jeg har egentligt altid syntes at det var en bøvlet måde at integrere tunerne på, og prøvede derfor med Teratec Cinergy C med CI, som er et egentligt PCI kort. Sagen er blot at ingen andre end Digital-Everywhere har formået at lave koblingen mellem kortene og VMC – så derfor er der ingen andre der virker.

VMC og MCE supportere ikke DVB-C (DVB over kabel) eller DVB-S (DVB over satellit) men kun DVB-T (DVB over luften). Derfor simulere Digital-Everywhere et DVB-T kort når det installeres i et VMC eller MCE setup. I praksis betyder det blot at man vælger antenne i stedet for kabel eller satellit når man vælger tuner setup i VMC eller MCE, men ellers er det fuldt integreret – og det virker virkeligt godt.

En af mine bekymringer ved at køre DVB-C i mit mediecenter var at der ville være meget lang ventetid ved kanalskifte, som man ser hos mange andre producenter, men med FloppyDTV og VMC er skiftehastigheden fuldstændig den samme som med en analog tuner.

 

 

Køb to tunere, to CAM moduler og to smartcard’s – man kan ikke leve med ikke at kunne recorde et og se noget andet samtidigt. Der er nogen der laver forskellige løsninger til at dele et CAM modul med kort mellem flere tunere. Jeg har ikke prøvet nogen af disse løsninger, men da prisen for CAM og kort ikke er alverden i sammenligning med hvad et mediacenter ellers koster, så tvivler jeg på at det er bøvlet værd (stabilitet).

 

Hauppauge’s PVR-500 er et klassisk analog tuner kort, som jeg tror må være solgt i meget store antal. Det er da også et af de absolut bedste analog dual tuner kort med indbygget MPEG-2 encoder. Jeg har kortet siddende i da det løser problemet med at enkelte kanaler ikke ligger i YouSee’s digitale pakker, og samtidigt fungere det som Analog radio modtager som er nødvendig hvis man vil have sine radiokanaler i radio delen af VMC (ellers ligger de som lyd-services sammen med TV kanalerne). Hertil kan det være praktisk hvis man vil have adgang til analoge kilder via SCART stik (eks. til digitalisering af gamle VHS bånd m.m.).

 

 

Fjernbetjeningen.

Når mediacenteret køre som det skal, så er fjernbetjeningen jo den eneste fysiske enhed man har kontakt med. Derfor er det vigtigt at den er overskuelig og rar at røre ved og se på, men også at den kan programmeres så man ikke behøver bruge for mange tryk for udføre funktioner man bruger ofte.

Personligt syntes jeg at Logitec’s Harmony 525 gør tricket, den er ganske elegant og samtidigt meget kraftfuld og fleksibel. Den kræver en del opsætning for at fungere optimalt, men Logitec’s programmeringssoftware er logisk og relativt nem at gå til.

 

I øvrigt er den ganske hårdfør og tåler både en tur på gulvet og en slat yoghurt i ny og næ, hvilket er praktisk når man har børn.

 

 

Når det hele spiller.

Jeg tvivler på at nogen kan være uenig i at et mediacenter er den ideelle platform for ens daglige AV underholdning, hvis det virker.

Mit mål har været at lave et mediecenter som hele familien kan bruge, uden at det volde flere problemer end en hardware baseret HDR, og som endda kan så meget mere.

Hvis man er grundig med sin opsætning og opmærksom på PC’ens svagheder så kan det sagtens lade sig gøre at bygge et mediacenter der fungere 100% upåklageligt 100% af tiden, og som endda kan vise alle de nye HD kanaler, holde styr på familiebillederne og videoerne fra ferierne og som kan give overblik i pladesamlingen.

 

Softwareopsætning.

Selvfølgeligt skal der mere til end hardware, for software valg og opsætningen er også essentiel for problemløs drift.

 

Denne del vil jeg forsøge at beskrive i et senere indlæg.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 19:29
Det er godtnok en flot artikel.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 19:57
Respekt!

Gennemført og lækkert -både hardware og beskrivelsen heraf.
Panasonic PZ85
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 20:29

Meget flot Artikel du har fået skrevet

Bruger dog selv MediaPortal og det spiller max

Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
sparrez Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 09:45

Rigtig god artikel, meget indsigtsfuld :)

Det sidste billede af "resultatet" synes jeg er godt.

Ved godt at det kan være svært, men er det muligt at du kunne tage et par billeder af SD/HD kanalerne? Jeg er meget i tvivl om hvilken kvalitet man får i forhold til f.eks. YouSee's HD-bokse.

--

Christian

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 10:40

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at tage billede af min skærm, som ville kunne bruges til at sammenligne kvaliteten mellem et mediecenter og en HD HW boks.

Jeg vil dog våge den påstand, at hvis man bruger lidt tid på at sætte gamma, brightness og kontrast op i sit mediacenter (i forhold til det TV man bruger), så kan man få et bedre resultat end de fleste af de HW bokse jeg i gennem tiden har set.

Ligeledes så virker scaleren på et Nvidia grafikkort væsentligt bedre end scaleren i langt de fleste konsumer TV – hvilket selvfølgeligt ikke er relevant med en HD boks, men som har stor betydning hvis man påtænker en SD boks.

 

Min erfaring er, at hvis man i sit TV slår alt automatisk ditten og dynamisk datten samt noice-reduction, kantforbedring og alt det andet gejl fra, og sætter alle bright, gamma og kontrast justeringer til standard – og her efter bruger tiden til at sætte bright, kontrast og gamma på sit grafikkort i stedet, så får du et billede der er alle HD bokse overlegent.

Man kan til det formål downloade et EBU eller SMPTE HD test billede.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 11:42

God gennemgang og respekt for at du har taget dig tiden til at skrive og dele det . Jeg har stadig ikke fået taget mig sammen til at færdiggøre min MediaPortal Installations-guide, selvom jeg dog nåede lidt mere i weekenden.

Der var som sådan ikke noget nyt i det for mig (men har også selv rodet med HTPC i snart 3 år), men for nybegyndere er der helt sikkert ting som er guld værd - der er mange ting som man har lært af bitter erfaring, men som man ville ønske man bare kunne have læst sig til (fordi det ofte koster tid/penge eller begge dele når man begår fejl).

Er heller ikke enig i valg af hverken kabinet eller Software, men sådan er vi så forskellige - og gudskelov er der plads og muligheder til os alle sammen.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 12:50
Ja, meget interessant, grundigt og godt skrevet. Det ser så godt ud at jeg ikke har lyst til at kommentere negativt hvis der nu var noget jeg syntes skulle være anderledes. Det er der vel altid, småting mener jeg.

Men du skriver flere ting der afføder spørgsmål og det har du måske lyst til at uddybe, fx siger du:

----------------------

"

Min erfaring er, at hvis man i sit TV slår alt automatisk ditten og dynamisk datten samt noice-reduction, kantforbedring og alt det andet gejl fra, og sætter alle bright, gamma og kontrast justeringer til standard – og her efter bruger tiden til at sætte bright, kontrast og gamma på sit grafikkort i stedet, så får du et billede der er alle HD bokse overlegent.

Man kan til det formål downloade et EBU eller SMPTE HD test billede. "

-------------------------------------

Hvad mener du med det sidste du skriver her? Det kunne være interessant at se en sammenligning eller have en sådan mulighed.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 13:07
Jeg vil også gerne komplimentere dig for din flotte artikel.

Velskrevet, informativ, med velvalgte illustrationer - Topnotch. Hvis jeg må give lidt kritik, så er det at den postes i dette forum, hvor stickies ikke hænger på træerne. Min vurdering er at dit flotte arbejde derfor alt for hurtigt vil blive blive en saga blot. Dette er ikke en kritik af dig og din artikel though, men folk bruger altså ikke søgefunktionen(som i øvrigt er fornærmene ringe).



Redigeret af Patriarken - 19-Januar-2009 kl. 13:09
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 13:28

Det jeg mener er, at mange konsumer TV har et utal af ”smarte” features til forbedring af billedet. Realiteten er blot, at nogle, hvis ikke alle disse features har en tendens til at ødelægge mere end de gavner. Bedste eksempel er vel støjreduktion, som fungere ved at eliminere billedeinformation der er uforudsigeligt forskelligt fra frame til frame (formodes at være støj, hvis det ændres radikalt mellem to eller tre sammenhængende frames) – resultatet er at godt nok får man et billede der er helt uden støj – men også et billede hvor en masse små detaljer forsvinder.

Det jeg mener er så, at det bedste resultat opnås ved at TV’et i sin helt nøgne opsætning displayer signalet fra mediacenteret og at eventuelle justeringer af de basale parametre foretages på grafikkortet.

Eks. hvis det signal der kommer ud af grafikkortet er for kontrastmættet og man kompensere dette på TV’et ved enten dynamisk kontrast justering, eller ved manuelt at sænke kontrasten, så ender man med et signal der ingen detaljer har i highligt’s, da detaljerne allerede forsvandt inden signalet nåede TV’et.

Det samme gør sig gældende ved for lav brightness eller en gamma der står forkert – hvis ikke detaljer helt forsvinder, så mister man unødigt dynamic i billedet.

Så kort sagt – sørg for at kilden er i orden i stedet for at kompensere at den ikke er det på displayet.

 

Jo det kunne være sjovt at se en egentlig sammenligning – men ingen ide om hvordan dette kan gøres anderledes end ved at have begge løsninger tilsluttet samme TV.

Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 14:02
Fed artikel.
Jeg er helt enig med Patriarken
Til top
ellov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 14:33
Ja god artikel. Gør du noget for sænke lyd fra drev?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu