|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
quadrago ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 504 |
![]() Sendt: 30-Januar-2009 kl. 00:03 |
Inspireret af den anden tråd om Infocus X 9 til billige penge fra England, har jeg et par relevante spørgsmål. Jeg prøvede i Hifiklubben, hvor de også fører den, men upåagtet af hvad jeg spurgte var svaret at det var intet problem og det betvivler jeg nu alligevel.
Projektoren skal stå i et rum, uden muligheder for den store fleksibilitet, afstanden imellem væggene er præcist 370cm. Der er allerede et tv, som lærredet nødvendigvis skal rulles ned over. Derudover vil der selvfølgelig være noget afstand fra bagenden af væggen til fronten af projektoren. Vi har regnet med en afstand på 330cm på http://www.projectorpoint.co.uk/projectors/InFocus_X9.html. Dette giver et billede på 89.7 tommer, hvilket vi meget gerne ville kunne lave om til 92 tommer eller 100 tommer - som vel er de typiske lærredstørrelser? Er dette muligt, uden fysisk at skulle fremrykke projektoren længere frem i rummet? Derudover hvordan undgår man et trapezformet billede hvis man ønsker det projekterede billede lavere end projektoren? Jeg blev anbefalet et vægophæng med en "stang" hvor projektoren hænger for neden, men har svært ved at se om dette skulle være nok. Midten af billedet vil stadig skulle være over en meter længere nede end projektoren. Måske findes der en bedre udregner, så jeg kan svare på disse spørgsmål selv? Eller skal jeg forvente at projektoren skal være næsten lige præcis overfor lærredet og i den præcise afstand for lærredets dimensioner? På forhånd mange tak! |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Jeg kender ikke din ønskede projektor, og jeg har ikke en dyt forstand på dem
![]() Jeg har imidlertid den erfaring, at man med en almindelig kontorprojektor kan kompensere for afstand og placering. Derfor vil man også kunne gøre det samme med en filmprojektor, så du ikke bør frygte trapezformede billeder eller billeder, der ikke passer til dit lærred. Venligst Søren |
|
![]() |
|
godowsky ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2008 Status: Offline Point: 357 |
![]() |
Jeg har projektoren (købt fra England til 4200 den 27, - ankommet den
29) Og ca. samme afstand til lærred og også lærred der hænger ned over tv, - mht. trapez så kan man justere dette via menuen på projektoren, - jeg har ihverfald et fint billede. Jeg har endnu ikke hængt projektoren op, - den stod bare på mit bord foran sofaen så afstanden til mit lærred (rullegardin fra IKEA) har været 2 meter og 30, - og her taler vi så om et billede der bliver ca. 1m og 80 bredt. Jeg har ca. 4.5 meter mellem de 2 mur bagved sofa og mur bagved lærred så jeg bliver nok nødt til at hænge projektoren længere fremme for at billedet ikke skal være større end mit lærred. Man kan godt zoome lidt, - men det er bare til finjustering, - virker i øvrigt godt. Nu er dette min første projektor og jeg brugte den i går aften til at se fjernesyn fra min samsung digital boks fra TDC og det var fantastisk, - specielt HD materialet er super, - men også "normale" kanaler. De sælger projektoren for ca. 7 kilo i Hifiklubben og du kan få den for ca. 4 kilo i England, - selv til 7 kilo er den pengene værd, - fedt billede, - super enkel at bruge. Jeg ved ikke om man lige kan ramme 92 eller 100 tommer ved blot at zoome, - det kommer vel an på om man har max zoom på for at få 89.7 eller om man har min, - jeg er ikke klar over hvor mange tommer forskellen er fra min zoom til max zoom, - men jeg kunne da se tydelig forskel. vh Godowsky |
|
|
|
![]() |
|
quadrago ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 504 |
![]() |
Tak for svarene, finder et loftbeslag og justerer afstanden til lærredet så. Forhåbentlig kan den indstilles nok til at give et korrekt billede på trods af stor vertikal differens.
Jeg har endnu ikke set projektoren i brug og ved egentlig ikke hvor dette skulle kunne lade sig gøre, men så IN81 med Blu-ray I Am Legend, hvilket har gjort mig opmærksom på regnbueeffekten. Selvom projektoren kun skal bruges i sjældnere tilfælde, vil det ikke nytte hvis halvdelen af seerne generes af regnbuer. Min kæreste synes det var uudholdeligt, jeg var heller ikke ligefrem stolt over dét. Kan det virkelig passe at den potentielt bedste teknologi ikke kan undgå regnbuer? Der er ingen måder at indstille sig ud af dette eller købe andre mærker? |
|
![]() |
|
henrik-t ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1553 |
![]() |
Denne projector, kan efter de oplysninger der er af den, give et billede på ca 204cm i <----> fra 3.3 meter....~ 92" i 16 x 9 som Max. og den har et zoom på 1 .1 : 1 som er meget lille, så der er ikke meget a gi af på den konto
Henrik Redigeret af henrik-t - 30-Januar-2009 kl. 12:11 |
|
+100HD Film
![]() |
|
![]() |
|
henrik-t ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1553 |
![]() |
ja du kan købe lcd i stedet for. Og projectore giver et offset i billede ved loft hængning, min er ex 116% og din er Standard Lens Image Offset Ratio: 119% så kan du selv regne ud hvor langt ned din pj skal før du har billede hvor du vil ha det. Og p.s du forvire mig lidt her med det trapez ting, du får mere ud af og give info omkring hvor højt jeres loft er og hvor langt ned du vil ha billede, så er det et simpelt regne stykke der fra, på hvor lang en stang der skal på fra loft og ned, der er en anden mulighed som er, væg beslag/hylde, på bagvæggen Henrik Redigeret af henrik-t - 30-Januar-2009 kl. 12:15 |
|
+100HD Film
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() Et billede siger mere end tusind af mine ord. Det er de hårdkogte mål som de ser ud. Havde forestillet mig lærredet gå ned foran mit tv og være ca. 50-52cm over gulvet. Projektoren må gerne komme så langt tilbage som muligt og gerne så højt op som muligt, men selvfølgelig skulle vi gerne ramme en passende lærredstørrelse. Ved denne afstand er 92" eller 100" passende? Måske endda for meget? Godowsky: Du har et rullegardin som lærred? Hvordan fungerer det i forbindelse med at skulle ud over dit tv? Lavet en klods på væggen det ruller ned fra eller ikke så højt til loftet? |
|
![]() |
|
![]() |
Hvordan skal det offset ratio forståes?
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg ville ikke anbefale lærdet 50cm "kun" over gulvet da skærmen er så stor du ville skulle sidde og kige op og ned + til siderne , sætter du skærmen lidt højere oppe skal man kun kigge til siderne... men det er dit valg. derud over tror jeg ikke man kan købe en rulle/eletrisk skærm der kan trækkes så langt ned...!?Håber det giver mening.
jeg skal nok finde regne måde til dig, men jeg skal se en film nu... ![]() Opfølger senere, så kan du lige tænke over det her |
|
+100HD Film
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
66cm cm over gulvet vil være minimum, bliver nok et krav den dækker tv'et, eller ender vi med dårlig Feng Sui ;)
Nu har jeg da forstået udregningen af min/max lens ratio og størrelsen af lærredet vil passe fint med afstanden og et sted i nærheden af max lens ratio. Så det er egentlig kun op til hvor langt fra loftet projektoren kan hænge, har ikke lige fundet noget på google endnu, men sørger også over min Xboxs død, 1 uge efter den forlængede garantis udløb. |
|
![]() |
|
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
Men det skal da stadigt installeres så det passer, for hvis man justere i menuen på projekteren så det passer fysisk på lærredet, så vil der istedet være uskarpheder i billedet da det jo ikke er fokuseret ens |
|
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
OK, så en korrekt projektorplacering er nøjagtigt foran centeret af lærredet? Venligst Søren |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |