|
Rookie på jagt efter projektor + ekstra |
Besvar |
Forfatter | |
Kaptajnkjaer
Ny bruger Oprettet: 30-Januar-2009 Status: Offline Point: 2 |
Emne: Rookie på jagt efter projektor + ekstra Sendt: 30-Januar-2009 kl. 16:25 |
Hej drenge, jeg har nu kigget jeres forum igennem et stykke tid og selv forsøgt at gå på lidt projektor jagt, men synes det er meget svært at vide om noget er godt eller dårligt, da jeg med min totale mangel på viden om emnet slet ikke ved hvad jeg skal vurdere ud fra.
Jeg er godt klar over i modtager tusinde af sådanne tråde her, men håber i vil hjælpe mig, og vil også liste nogle specs. op, som jeg kan se i (altid?) efterlyser for at hjælpe. Sagen er den at vi skal have bygget en lille hjemmebiograf, og jeg er blevet sat til at skulle styre det. Skal have surround sound anlæg, lærred og projektor men starter lige med projektoren og lærredet. Projektor: - Prislejet skal ligge på maks. 15.000 bobs (der kan muligvis ofres lidt mere på kvalitet, men så skal det også være betydelig forskel) - Der skal være HD indgang, og den skal kunne afspille blu-ray (er vel det mest praktiske) - Evt. rookie venlig? - Eller dvs. er lidt blank her, måske det bedste er at hyre en installatør også? - Larm fra maskinen må gerne være ret lav, da jeg ved at sådan noget kan være virkelig irriterende - Har hørt om lidt rainbow effect, ved ikke hvad betydningen er? Det skulle være meget individuelt, men er det noget jeg bør tænke på? - Den skal bruges til fodbold og film - Har kigget på en InFocus Play Big X10 og Optoma HD65, men ved ikke om disse er gode? Har ydermere kigget på en lækker JVC DLA-HD1, som dog er rimelig dyr, er den at foretrække i sidste ende? - kunne jo være man kunne skaffe lidt flere penge sammen. Lærred: - Er helt blank, vil have et godt, som ikke kompromiserer med projektoren kvalitet (ville være direkte latterligt) og aner intet om pris så vil ikke sætte noget loft, bedste kvalitet til bedste pris dog. - Ved man kan få noget elektronisk med motor, men er jeg helt ærligt ligeglad med. - Lokalet kan lys forsegles, men ville gerne have noget hvor der godt kunne være lidt lys. Hvad siger I, på forhånd tak til alt slags hjælp! x Kristian |
|
xcardman
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
Sendt: 30-Januar-2009 kl. 16:37 |
havde nok valgt en sanyo z5 til at starte med, og købe et nogenlunde lærred. Så kan man altid købe en rigtig dyr projektor senere, hvis man bliver rigtig bidt af denne hobby. For den koster rigtig mange penge, for man vel hele tiden have noget bedre udstyr
|
|
betho
Super bruger Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
Sendt: 01-Februar-2009 kl. 00:16 |
Det er ikke engang løgn... Der kommer hele tiden nyt. Men det bør ikke være den indgangsvinkel man har til sådan et projekt. Det vigtigste er, at man får noget udstyr, som man bliver glad for i nogle år frem. Ellers er det vel bare penge ud af vinduet. Du skriver lidt om et prisleje på 15K men skriver så om at skrabe lidt flere penge sammen til fx en JVC. Men en JVC er pludslig over en fordobling af dit budget. OG er i en helt anden liga end dit nuværende budget. Den er KLART bedre end dine andre forslag, men også en helt anden type. Du skulle måske kigge efter en BenQ W5000. Den er dog ikke helt lydløs. Men heller ikke så lydhør, at den berører oplevelsen af den. Man tager ganske enkelt ikke notits af den. Hvad angår rainbow... Så må du ud og opleve DLP projektorerne (som kan give rainbow). Enten kan man se det... Eller ikke. Nogle DLP projektorer er mere tilbøjelige til at lave Rainbow effekt end andre. W5000 er ikke slem til det. Du kan læse mere om DLP her. Er du én af dem, der kan se Raimbow, så kan en D-ILA projektor fra JVC være en anden mulighed. Husk at for en projektor giver dig sit absolutte bedste billede, så skal den kalibreres efter ca. 150 - 200 timers brug. Hvad angår lærrede. Prøv dig lidt frem. Der findes masser af gode eller fantastiske mærker. Men jo flere tillægsord du kan sætte foran ordet "lærrede", jo dyere bliver det. Taler vi Quality Screen, så er vi i den lavere ende af det gode. Taler vi Stewart er vi i den rigtig lækre ende af det fantastiske. Der findes også Lissau, som eftersigende skulle være prismæssigt nær Quality Screen, men bare bedre. Du skal ud og opleve nogle lærreder, skal du! For at holde prisen nede, kan du med fordel vælge et fastrammelærrede. Jeg mener så absolut at du skal tage det bedste du kan for de penge du har. Men det er op til dig at beslutte om du vil bruge 75.000 på en D-ILA projektor med et lærrede der kan matche projektorens kvalitet (Stewart), eller 30.000 på en BenQ W5000 med et knap så lækkert lærrede (Quality Screen), men dog så absolut brugbar. Det er et spørgsmål om præfferencer. Og du må ikke glemme at efterfølgende kommer der lydsystem, som er mindst lige så vigtigt som billedet. Så er der kabler, beslag, rummets indretning, installation af det hele osv. osv. Du kan med fordel tale med en installatør, der kan vejlede dig i dine valg. Men sørg for at lave det du kan selv. Det holder prisen nede. God jagt. |
|
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 01-Februar-2009 kl. 02:51 |
Howdy captain Du skal kontakte AV Precision ved Otto Jørgensen, han har fingeren på pulsen og kan give dig en håndfuld gode råd. Har gode erfaringer med det Han vil nok pege på BenQ W5000 og Lissau ell Quality Screen - MEN aller vigtigst forsøger han at sætte sig ind i dit behov. God fornøjelse - FNørd |
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
Kaptajnkjaer
Ny bruger Oprettet: 30-Januar-2009 Status: Offline Point: 2 |
Sendt: 03-Februar-2009 kl. 16:21 |
Tusind tak for hjælpen herinde, tror min første prioritet bliver BenQ og Quality Screen - skal bare lige have kontaktet de andre og se hvad responsen er. I skal ihvertfald have mange tak for hjælpen, og hvis der er mere vil jeg da lige vende tilbage, (eller pm'e betho ;))
mvh Kristian |
|
xcardman
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
Sendt: 03-Februar-2009 kl. 16:26 |
fint valg, men husk en kalibrering det gør en forskel.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |