Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mbm1
Guld medlem
Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
|
Emne: Hvorfor vælge NAS Sendt: 20-Januar-2009 kl. 12:48 |
Hvad er fordelene ved en NAS contra et alm. mediacenter?
Jeg har selv lidt svært ved at se fidusen, contra bare at smide nogle harddiske i et mediacenter?
Redigeret af mbm1 - 20-Januar-2009 kl. 12:48
|
 |
Johansen01
Bruger
Oprettet: 06-December-2008
Sted: Denmark
Point: 75
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:05 |
Et er strømforbruget, hvis du forventer at have den stående og køre 24/7
Den anden er støj/kontra pris.
Det er lang nemmere at finde et meget støjsvagt netværksdrev, end det er at finde et ligeså støjsvagt mediacenter
Der er helt sikkert flere, og sikkert også nogen den modsatte vej.
|
Med Venlig Hilsen
Johansen
|
 |
deepmagic
Super bruger
Oprettet: 18-Marts-2008
Point: 483
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:10 |
Jeg har et Media Center med en 2.5" disk i på 320gb. Og en gang om ugen smider den alle optagelser over på min nas. Så mit media center kan stå stille og roligt uden en masse larm
Redigeret af deepmagic - 20-Januar-2009 kl. 13:11
|
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:12 |
Strømforbrug i mit tilfælde.
Det er jo også behovet der styrer. En NAS er en netværksHDD ikke et mediacenter. Så hvis det er HDD plads du har brug for (evt. Hjemmeside, FTP, printserver) er det jo løsningen. Hvis man mangler noget som kan afspille film, musik, optage fra TV, surfe på internettet fra sofaen så er det jo ikke en NAS man har brug for 
|
|
 |
mbm1
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:23 |
kim.t skrev:
Det er jo også behovet der styrer. En NAS er en netværksHDD ikke et mediacenter. Så hvis det er HDD plads du har brug for (evt. Hjemmeside, FTP, printserver) er det jo løsningen. Hvis man mangler noget som kan afspille film, musik, optage fra TV, surfe på internettet fra sofaen så er det jo ikke en NAS man har brug for 
|
Nej det er jo lige det. En NAS er jo ikke en standalone-ting. Så man skal jo stadig have en anden PC til at afvikle tingene. Så derfor forstår jeg ikke helt idéen.
Hvis man har sine film på en NAS, så skal der jo stadig et mediacenter til at afspille dem!
Redigeret af mbm1 - 20-Januar-2009 kl. 13:23
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:26 |
Det er inge grund til at smide kr. 6000-10.000 for at få et lydløst mediacenter (inkl licens til M$) når man kan købe en brugt TViX til kr. 1.000,- eller en ny NMT til under kr. 2000. Igen hvis det kun er til at afspille film. Og min TViX er fyldt med børnenes film, så den ryger med når vi skal på ferie (ikke noget med NAS'en at gøre, men her ligger jeg mine egne film), det er lidt svært at slæbe et Mediacenter med sig.
Redigeret af kim.t - 20-Januar-2009 kl. 13:28
|
|
 |
RuneH
Guld medlem
Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:39 |
mbm1 skrev:
kim.t skrev:
|
Nej det er jo lige det. En NAS er jo ikke en standalone-ting. Så man skal jo stadig have en anden PC til at afvikle tingene. Så derfor forstår jeg ikke helt idéen.
Hvis man har sine film på en NAS, så skal der jo stadig et mediacenter til at afspille dem!
|
Jeg ville aldrig have en stor grim Media center box lign. ting af en pc til at stå i min stue. Nix.
En NAS for mig er mange ting. Backup for det første af mine digitale billeder. (Raid funktion). Derud over er det nem streaming til min PS3 så man kan hører musik osv derfra. Ja selv se billeder. Så nej, man behøver ikke en decideret PC til at stå og håndter en NAS.
Kan ikke forstå hvorfor man gider et media center til gengæld. IMO er sådan en bare en stor grim box. Mus og tastatur gider jeg heller ikke have liggene i min stue.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring evt. keyboard - har aldrig haft sådan et system, og kommer forhåbenlig heller aldrig til det. Men de skal vel have et keyboard/ mus eller noget til at blive styret.
Nej - en NAS på højde med en cola dåse, og så 1tb plads det sagen. Især når den står med Raid så jeg har en dejlig backup. Derud over hot swap - selv om det ikke er en nødvendighed.
Kan kun se positive ting ved en NAS.
Redigeret af RuneH - 20-Januar-2009 kl. 13:40
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
 |
mbm1
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:47 |
RuneH skrev:
mbm1 skrev:
kim.t skrev:
|
|
Jeg ville aldrig have en stor grim Media center box lign. ting af en pc til at stå i min stue. Nix.
En NAS for mig er mange ting. Backup for det første af mine digitale billeder. (Raid funktion). Derud over er det nem streaming til min PS3 så man kan hører musik osv derfra. Ja selv se billeder. Så nej, man behøver ikke en decideret PC til at stå og håndter en NAS.
Kan ikke forstå hvorfor man gider et media center til gengæld. IMO er sådan en bare en stor grim box. Mus og tastatur gider jeg heller ikke have liggene i min stue.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring evt. keyboard - har aldrig haft sådan et system, og kommer forhåbenlig heller aldrig til det. Men de skal vel have et keyboard/ mus eller noget til at blive styret.
Nej - en NAS på højde med en cola dåse, og så 1tb plads det sagen. Især når den står med Raid så jeg har en dejlig backup. Derud over hot swap - selv om det ikke er en nødvendighed.
Kan kun se positive ting ved en NAS.
|
Jamen i dit tilfældet har du jo en "stor grim" PS3 stående, som jo udgør det for et mediacenter.
Et mediacenter er jo ikke nødvendigvis større end en PS3, men er mere alsidig end en PS3.
Jeg kan godt se fordelene for PS3 ejere. Men for mediacenter ejere som mig selv, har jeg altså ikke fundet fidusen.
Redigeret af mbm1 - 20-Januar-2009 kl. 13:47
|
 |
RuneH
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 14:11 |
Ja, og sådan kan man blive ved. Det er jo lidt ligesom Mercedes og Audi ejere :)
For mig er en PS3 bare meget mere brugelig pga. Blu-ray, Ps3 spil, media center osv. Ja, og så syntes jeg at den er noget flottere end de Media centere jeg har set. Heldigvis er vi så forskellige.
Dog som jeg starter med at sige, så er NAS klart nr. 1 hos mig pga. den intet fylder og backup'er mine digitale billeder (og andet medie) op så flot og fint. Mine billeder er for mig vigtigere for noget mp3 musik eller film overhovedet. Så altså bruger jeg måske også en NAS anderledes end andre herinde.
Redigeret af RuneH - 20-Januar-2009 kl. 14:13
|
|
 |
mbm1
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 14:26 |
RuneH skrev:
Ja, og sådan kan man blive ved. Det er jo lidt ligesom Mercedes og Audi ejere :)
For mig er en PS3 bare meget mere brugelig pga. Blu-ray, Ps3 spil, media center osv. Ja, og så syntes jeg at den er noget flottere end de Media centere jeg har set. Heldigvis er vi så forskellige.
Dog som jeg starter med at sige, så er NAS klart nr. 1 hos mig pga. den intet fylder og backup'er mine digitale billeder (og andet medie) op så flot og fint. Mine billeder er for mig vigtigere for noget mp3 musik eller film overhovedet. Så altså bruger jeg måske også en NAS anderledes end andre herinde.
|
Nu er det jo ikke en krig omkring PS3 eller mediecenter.
Jeg poster under fanen mediacenter. Så det er self NAS i forbindelse med en mediecenter-løsning jeg spørger lidt til.
|
 |
RuneH
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 14:31 |
Ok. Så må jeg ha misforstået dit "NAS contra et alm. mediacenter".
Men fair nok at det egentligt er "NAS i forbindelse med en mediecenter-løsning"
Jeg beklager 
|
|
 |
Boosterx
Bruger
Oprettet: 18-September-2007
Point: 76
|
Sendt: 21-Januar-2009 kl. 23:48 |
Hej mbm1
Jeg har så både NAS og mediacenter og ville ikke leve uden, hverken det ene eller den anden.
Alle mine optagelser ryger direkte fra mit mediacenter og ned på min NAS, derved slipper jeg for den larmende harddisk, hvilket konen sætter stor pris på.
Jeg har så også en Gamer PC i kælderen, som kan bruges til at se de gemte film, billeder, mp3 musik, word/excel dokumenter. Det er altså rart, at have alt liggende et sted, det gør det også meget lettere, når man skal lave backup. En NAS er super cool, når man har mere end en PC.
Nu har jeg en Synology "NAS" som kan bruges til mere end ekstern opbevaring af data, som eksempelvis: Server, Video overvågning, Squeezebox server, Netværks printer mm.
Jeg håber ovenstående, giver et forklarende overblik.
Redigeret af Boosterx - 21-Januar-2009 kl. 23:49
|
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
|
 |