recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tip søges til flerrumsløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTip søges til flerrumsløsning

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Dr. Jones Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Emne: Tip søges til flerrumsløsning
    Sendt: 09-Februar-2009 kl. 12:16

Hej folkens. Jeg står snart overfor at skulle flytte, og jeg kunne godt tænke mig at udbygge min eksisterende løsning til afspilning af musik/radio derhjemme. Håber der er nogen af jer, der har nogle gode ideer til, hvordan jeg kan gøre det...

I dag har jeg en PC 'jukebox' stående i et skab i køkkenet. Herfra spilles musik / net-radio til hifi-forstærkeren i stuen samt ditto i køkket. Det fungerer rigtigt godt - særligt fordi man kan høre samme lydkilde i de to rum på samme tid, men justere volumen individuelt.
I mit nye hjem vil jeg gerne have flere rum med i modellen - men slippe for at finde plads til en forstærker i hvert rum. Derfor går jeg efter en ny løsning:

• Køkken, stue, spisestue og evt. WC udstyres med højttalere, der er dimensioneret efter rummet.
  • Min PC 'jukebox' og en radio-tuner placeres et centralt sted (gerne et køkkenskab som nu) sammen med x antal integrerede forstærkere. Naturligvis tilføjes den fornødne ventilation, formentlig aktiv udsugning, der starter sammen med PC'en (det har jeg allerede kørende).
  • Der trækkes højttaler-kabler fra hver forsærker til de individuelle rum.

Så langt, så godt. Nu kan hvert rum spilles op af sin egen forstærker, som er dimensioneret efter rummets størrelse -  og med den separate radio-tuner behøver PC'en ikke være tændt, når der er Mads og Monopolet. Alt gearet (på nær højttalere) er gemt væk, så Lillemor er også glad.

MEN: Der er to overordnede problemstillinger:

1. Da forstærkerne står centralt, vil jeg gerne kunne fjernbetjene dem. Altså skal jeg kunne tænde/slukke, skrue op/ned og skifte input-kanal via en radio-styret (ikke IR) fjernbetjening. Og hver fjernbetjening skal vel at mærke kun styre een af forstærkerne. Hvis jeg dog kunne tænde/slukke for radioen med alle fjernebetjeningerne ville det være super fedt!
  2. Da jeg skal have en forstærker pr. rum, er det ikke en billig løsning! Det er jeg naturligvis indstillet på, men der er også grænser! Særligt forstærkerne til spisestue og wc behøver ikke at være særligt store (2x15 eller 2x25 W sku være rigeligt) - og lydkvaliteten i disse rum betyder heller ikke så meget. Men findes der billige forstærkere, der kan fjernbetjenes som ønsket?

Jeg forestiller mig, at der måske findes nogle rimeligt billige rack-forstærkere, man kan bruge til sådan et formål...? Men hvordan løser jeg det med fjernbetjeningen?

Andre ideer? Lad mig høre!

Redigeret af Dr. Jones - 09-Februar-2009 kl. 12:19
· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 13:16

...Jeg tager også gerne imod alternative forslag, f.eks. et eller andet smart med en IR-modtager i hvert rum, som kan styre hver sin forstærker el.lign.

Eller kan man få en eller anden form for lille styre-enhed til forstærkeren, som kan installeres i alle rummene?

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af Dr. Jones Dr. Jones skrev:

Andre ideer? Lad mig høre!

Squeezebox duet m. et antal recievere.
Installer Squeezecenter på pc. (Evt lad den Hibernate)
I de små rum suppleret med f.eks. Tiny amp digitalforstærker
http://www.streamtech.dk/digitale-forstaerkere-61/sumoh-tiny amp-s30-169.html
Bundle m. amp. og reciever
http://www.streamtech.dk/bundles-pakkeloesninger-49/bundles- kun-til-lyd-56/1-stk-squeezebox-receiver-og-1-stk-sumoh-tiny amp-261.html
Alternativt aktive højttalere.
Så kan du skrue individuelt op og ned og vælge forskellig eller samme musik også synkroniseret på alle recievere.
Reciever og tinyamp fylder lidt mere end en pakke husholdningsæsker hver. Recieveren kan få strøm fra  forstærkeren.

Du kan så styre

MVH
HPDahl
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 13:49
Tak, jeg vil prøve at læse lidt op på dét udstyr.
· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 14:06

Hvis jeg forstår det ret, skal jeg have en controller og en forstærker (eller aktive højttalere) i hvert rum samt een fjernbetjening til at styre dem alle.

Det er sådan set smart nok - men har den ulempe, at jeg skal have fjernbetjeningen ind i det rum, hvor jeg vil styre lyden. Havde håbet på en løsning, hvor der kunne ligge en remote (eller være installeret en styreenhed) i hvert rum.

Desuden - og det glemte jeg at skrive - er det en præmis, at jeg kan tage lyden fra PC'ens lydkort. Jeg bruger nemlig noget specielt software til at afspille min musiksamling. Og som jeg forstår det, skal man installere Squeezecenter, hvis man vil spille sin egen musik...?

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 14:58

Med SqueezeBox løsningen så skal du benytte dig af Squeezecenter til at afspille musikken med. Så hvis du har nogle krav der gør at det skal være et specielt program (og dette ikke kan løses med plugins til Squeezecenter) så duer Squeezebox ikke.

TIlgengæld tror jeg du får problemer hvis du vil afspille forskelligt musik i de forskellige rum - men dette er måske ikke en nødvendighed? Problemet opstår i at du er begrænset til at outputte en lydkilde per lydkort fra din PC. ALternativet er så at installere flere lydkort, men hvordan dette fungerer, ved jeg ikke.

Hvordan havde du planer om at styre din musiksamling i de forskellige rum? Er det kun volumen, eller vil du også kunne skifte nummer osv? Hvis det sidste, så får du jo et problem med at du ikke har noget display og derfor ikke kan se hvad du skifter til.

Vi skal nok lige høre noget mere om præcist hvordan du vil kunne styre anlægget og hvad du vil kunne styre hvorfra.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 15:15

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Vi skal nok lige høre noget mere om præcist hvordan du vil kunne styre anlægget og hvad du vil kunne styre hvorfra.

Som jeg har det nu - og det er jeg godt tilfreds med - så spilles der samme kilde i alle rum. Med andre ord vil jeg bare gerne kunne spille noget lyd ud af PC'ens lydkort (pt. enten MP3 eller net-radio), og så tænde/regulere lyden i de rum, hvor jeg gerne vil høre den.

Jeg forestiller mig dog at tilføje en ekstern radio-tuner, så jeg ikke er afhængig af at skulle tænde PC'en for at høre radio. Det kræver, at man på hvert rums forstærker kan skifte mellem PC og radio. Men at det er samme tuner alle rummene deler er fint - jeg har ikke brug for at skifte kanal, da jeg altid hører P3!

Som jeg ser det, har jeg således to muligheder, hvis jeg skal bruge gammeldags 'kabelført' teknologi: Enten trækker jeg 2xphono til alle rums forstærker og højttalere (eller aktive højttalere). Eller også placerer jeg alle forstærkere centralt, og trækker således blot højttalerkabler til de enkelte rum.

Sidstnævnte model præsenterer mig for udfordringen at fjernstyre forstærkerne. Til gengæld har den en stor fordel i, at jeg ikke skal placere forstærkere i alle rummene (forstærkere eller aktive højttalere skal jo også have strøm, så dér er mere kabeltræk).

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
r214si Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Januar-2008
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 16:52

Der er jo også Bose løsningen.

Der har du en central lifestyle system, og så en fjernbetjening + enhed i hvert rum. Enhed kan enten være en aktiv enhed, eller et sæt højttalere i rummet tilkoblet en forstærker på loftet/kælderen.

DU kan tilkoble op til 14 rum, og hvert rum kan styres individuelt med valgfri kilde (stort set)

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2009 kl. 18:32

Hvis jeg forstår det ret, skal jeg have en controller og en forstærker (eller aktive højttalere) i hvert rum samt een fjernbetjening til at styre dem alle.

Det er sådan set smart nok - men har den ulempe, at jeg skal have fjernbetjeningen ind i det rum, hvor jeg vil styre lyden. Havde håbet på en løsning, hvor der kunne ligge en remote (eller være installeret en styreenhed) i hvert rum.

Hvis du vil have en controller i hvert rum kan du købe squeezeboks classic i stedet for duetten. (pris ca 1400 kr) Du kan også mixe med både classic og duet. (Det har undertegnede). Så får du en reciever med display. og en fjernbetjening. pr. enhed.
Recieverne henter musikken trådløst. Der kan streames netradio høres musik og podcast fra enhederne uafhængigt af hinanden.  Hvis man vil høre netradio, behøver pc-en ikke være tændt

Hvis du se en beskrivelse af mit setup kan du læse
http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=36&PN =1

MVH
HPDahl
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2009 kl. 08:25

Oprindeligt skrevet af r214si r214si skrev:

Lyder faktisk som en god model, selvom jeg ikke 100% forstår beskrivelsen på Boses hjemmeside.

Så vidt jeg forstår, kræver det dog, at man anskaffer sig et Lifestyle DVD home entertainment system med DVD, surround, woofer og alt muligt andet skrammel, hvilket nok er lidt overkill for mit behov - særligt fordi den billigste box koster 16.000

Man kan tilfældigvis ikke bruge de dér Links uden boxen - altså bare som en slags fjernbetjenings-modtagere koblet til hver sin forstærker?

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2009 kl. 09:24
Set lidt fra "oven" så er det lidt gammeldags at trække lange højttaleledninger rundt i huset.

Hvis der skal trækkes kabler, er det da bedre med netværkskabler, det kan jo bruges til både, internet, TV, musik, telefon.

Alternativt kan trådløst også bruges.

Jeg har selv Squeezebox er godt tilfreds.

I køkken, badeværelse og børneværelser bruger jeg:
Boom

I alrummet bruger jeg, controller og reciever og aktive højttalere.

I stuen mangler jeg at anskaffe en classic (med fjernbetjening), som skal tilsluttes mit "store" anlæg.

Til top
r214si Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Januar-2008
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2009 kl. 09:32

Oprindeligt skrevet af r214si r214si skrev:

Lyder faktisk som en god model, selvom jeg ikke 100% forstår beskrivelsen på Boses hjemmeside.

Så vidt jeg forstår, kræver det dog, at man anskaffer sig et Lifestyle DVD home entertainment system med DVD, surround, woofer og alt muligt andet skrammel, hvilket nok er lidt overkill for mit behov - særligt fordi den billigste box koster 16.000

Man kan tilfældigvis ikke bruge de dér Links uden boxen - altså bare som en slags fjernbetjenings-modtagere koblet til hver sin forstærker?

Ja, du skal bruge en Lifestyle desværre :-(

Men det er en super fleksibel løsning. Jeg kan høre forskellig musik fra HDD i 2 rum, mens min kone f.eks ser DVD i stuen.

Men ja, det er en dyr løsning

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu