recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd om back-up
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode råd om back-up

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode råd om back-up
    Sendt: 07-Februar-2009 kl. 10:48

Hej

Jeg har en Fujitsu-Siemens bærbar med 60 GB harddisk. Den sparsomme plads er efterhånden brugt og det irriterer mig meget. Så

Hvad er det smarteste? Jeg har overvejet en NAS-server som jeg kan logge på trådløst via mit trådløse Internet (print osv.).

Jeg har også overvejet at smide en 250GB harddisk i min bærbar og stadig købe en NAS-server (jeg har tænkt på 1 TB men er det lige i overkanten til billeder og musik)?

Alt i alt skal den kunne lagre musik, spil (meget få) og billeder og self. være en back-up af hele harddisken fra den bærbar.

Hvad er smartest for mig. Skriv gerne gode ting og også ulemperne.

På forhånd tak.

Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 10:59
Jeg har selv valgt at sætte en extern hdd til min pc via firewire som bruges til backup.

Den slukker så sammen med min maskine så intet unødvendigt strømforbrug.

Har ikke behov for en nas.

Benytter time machine til automatisk backup.
Til top
fabhund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2007
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 11:13
Jeg kører med synology NAS CS407.  Det er sat op med 3 diske (380GB, hvilket giver 760GB lagerplads) i raid 5.
Det meste af mine data ligger på NAS: billeder, dokumenter, musik.
De få data jeg har liggede på computeren kopieres via et script enten hvad dag eller hver uge over på NAS.

En gang om ugen tages der backup fra NAS til www.idrive.com.
Men nu er jeg også arbejdsskadet mht. til forsøge at minimere datatab

Det er svært at sige hvad der er den rigtige løsning, da det kommer meget an på ens temperament/behov.  Jeg kører med RAID5 fordi en ekstern HDD også kan gå i stykker og så er jeg lige vidt. Jeg synkroniserer med idrive da NAS'en enten kan blive stjålet eller huset brænde ned. Den løsning der er en rigtige for dig kommer an på hvormeget datasikkerhed du ønsker.

Ud over fx raid5 (som sikrer at du stadig har data selv om en dsik skulle dø) muligheden ved enkelte NAS servere, er fordelen ved NAS også at data på denne er tilgængeligt for alle på dit interne netværk.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 11:19

Nu har du 2 problemer:

1. Din pc er for lille.

2. Behov for at tage backup.

Hvis du både vil skabe plads og have backup, så kan du ikke flytte data over på en USB/NAS med 1 harddisk, for gody nok frigør du pladsen, men du har ikke backup af dine data. Så for at frigøre plads på din pc og samtidig have backup, så skal du købe dig en NAS boks med RAID og 2 diske. For så kan du flytte dine dato over og vil de 2 diske være spejlet, så går den ene disk ned, vil data være på den anden disk.

Du kan også starte med at rydde op på din pc. Hent etv gratis værktøjet Treesize, så du kan finde de kataloger der fylder på din harddisk. Men være sikker på hvad det er du sletter.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 11:02

Tak for svar alle sammen.

Jeg har dog imellem tiden fundet ud af, at jeg nok bliver nødt til at købe en ny computer. Jeg har lige købt et nyt dslr og min bærbar er simpelthen for langsom til at arbejde med billederne. IRRITERENDE.

Jeg skal ikke have en ny bærbar da jeg får den jeg har til at kører bedre når alle de tunge ting bliver fjernet. Jeg er dog i vildrede med hvad jeg skal have. Jeg har kigget på denne som er vildt fed i design og ydeevne til billeder. Jeg har kigget på den med 2 gb ram og 320 gb harddisk.

http://www.apple.com/dk/imac/features/

Men er der nogle fælder??? Kan man kører windows samtidigt på Mac'en? Hvad hvis jeg vil spille lidt spil? Er der andre lige så billige windows-baserede pc'ere som kører billeddelen lige så godt? (Så meget går jeg heller ikke op i det skal bare bruge nogle krafter).

Jeg har også kigget på denne og den koster ca. 40% mindre men gør den jobbet lige så godt?

http://www.expert.dk/default.asp?state=product_detail&pa geid=2193&productid=34903&categoryid={9DFABAD5-CB74- 4C9A-9EC4-EF7C56E8A83D}&nodeid =

Eller er der en anden løsning der er endnu bedre, og er de løsninger jeg er kommet med i det hele taget gode?

Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Tak for svar alle sammen.

Jeg har dog imellem tiden fundet ud af, at jeg nok bliver nødt til at købe en ny computer. Jeg har lige købt et nyt dslr og min bærbar er simpelthen for langsom til at arbejde med billederne. IRRITERENDE.

Jeg skal ikke have en ny bærbar da jeg får den jeg har til at kører bedre når alle de tunge ting bliver fjernet. Jeg er dog i vildrede med hvad jeg skal have. Jeg har kigget på denne som er vildt fed i design og ydeevne til billeder. Jeg har kigget på den med 2 gb ram og 320 gb harddisk.

http://www.apple.com/dk/imac/features/

Men er der nogle fælder??? Kan man kører windows samtidigt på Mac'en? Hvad hvis jeg vil spille lidt spil? Er der andre lige så billige windows-baserede pc'ere som kører billeddelen lige så godt? (Så meget går jeg heller ikke op i det skal bare bruge nogle krafter).

Jeg har også kigget på denne og den koster ca. 40% mindre men gør den jobbet lige så godt?

http://www.expert.dk/default.asp?state=product_detail&pa geid=2193&productid=34903&categoryid={9DFABAD5-CB74- 4C9A-9EC4-EF7C56E8A83D}&nodeid =

Eller er der en anden løsning der er endnu bedre, og er de løsninger jeg er kommet med i det hele taget gode?

En fantastisk maskine der giver et helt andet løft end de almindelige pc'er.

Dog husk at købe ekstra ram i en web shop. Jeg gav selv 400-500kr for 4GB RAM.

ja iMac kan køre XP/Vista via bootcamp, dvs du booter den op i windows.
Alternativt kan du installere wmware fusion, dvs du kører windows indefra OSX.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 13:28

Er det svært selv at sætte ekstra ram i? Og er der plads til 4 gb ram ekstra udover den 1 gb den kommer med i den billige?

Hvad med spil?? Kan man det når man starter i windows-mode?

Redigeret af Basknudsen - 14-Februar-2009 kl. 13:47
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu