recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af fastrammelærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til valg af fastrammelærred

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af fastrammelærred
    Sendt: 24-Februar-2009 kl. 14:43

Så kommer der endnu et spørgsmål fra mig. Jeg har netop erhvervet en Panasonic PT-AE3000E projektor og skal nu finde et lærred til den og håber i kan hjælpe mig med anbefalinger.

Projektoren bliver loftmonteret med lige under 3 meter til lærredet. Selv kommer jeg til at sidde under projektoren, altså også med lige under 3 meter til lærredet. Jeg har testet på min væg og lavet et billede der var 180 cm bredt og 200 cm bredt og der er klart mest "biografeffekt" ved 200 cm, men er i tvivl om man i længden bliver træt af et for stort billede.

Mht. højde syntes jeg det virker rarest hvis der er lige omkring 90 cm fra gulv til underkandt af billedet - virker dette fornuftigt?

Jeg har en havedør på den ene sidevæg og et vindue på bagvæggen, men der køber jeg mørklægningsgardiner, så rummet burde blive meget mørkt.

Mht. pris så er jeg rimelig åben  - så længe valget virker fornuftigt i forhold til min projektor. Lærredet må også gerne være godt til projketorer i 30-40.000,- klassen. Kan jo være man bliver så bidt af det så den om nogle år skiftes ud til en bedre. Tror dog aldrig jeg vil kunne finde på at give mere for en projektor - med mindre lotto-feen kommer forbi. 

Hvilke fastrammelærreder vil i anbefale at jeg kigger på (er det ingen vej  uden om Stewart - det er godt nok mange penge)?

Kristian
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 14:56

Et lærred kan man altid finde

Tag et kig på
 - Et Lissau med White Flex lærred....
 - Quality Screen
 -

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 20:07

Er det et som det her du tænker på?

http://www.av-connection.dk/?PNo=18-625&ML=711

Eller findes der forskellige serier fra Lissau?

Kristian
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 22:19

Det er deres "simple" fastramme Plano.
CFM rammen er lidt mere elegant men det koster jo også... så det er et tilvalg

http://ww.lissau.dk/mediearkiv/File/DK/Hjemmebio/CFM_hjemmeb io_DK_trykklar.pdf

http://www.lissau.dk/mediearkiv/File/DK/Forside/CFM_05_HJEMM EBIO.pdf

http://www.lissau.dk/mediearkiv/File/DK/Forside/CFM_Frame.pd f

Lissau flere lærreder materialer at vælge i mellem... True Colour er måske afløseren for White Flex.

Jeg bestilte selv en CFM ramme med White Flex i sin tid; men der var lang leverings tid på det tidspunkt og jeg valgte at give det sidste og købe et Steward i stedet. Ud fra devisen at et godt lærred kan overleve flere projektorer

http://best-seat.dk/articlelist.74.117

http://www.screenstore.dk/rammelærred_16_9_wide_video_forma t-c-81_87.html

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 22:26

Tænkte nok der var flere forskellige Lissau.

Hvis jeg blot vidste at det var den størrelse lærred jeg ville bruge de næste 5-10 år, ville jeg ikke have noget imod at bruge det, som et stewart koster - men vil ærgre mig hvis det skulle skiftes ud inden for nogle år. Selfølgelig har det en brugtværdi - men jeg kunne ikke forestille mig at de er de nemmeste lærreder at sælge privat.

tænke tænke tænke...

Kristian
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 23:24
Med lige under 3 meter til lærred ville jeg ikke satse på at have et lærred der er mere end 180 cm bredt.
Det er selvfølgelig også noget der variere fra person til person.
Personligt har jeg det sådan jeg gerne vil have undertekser på engelsk sproget film, medmindre jeg har hørebøffer på, og hvis man har et for stort billede ifht. afstand til lærrede bliver det meget svært både at læse tekster og se hvad der rent faktisk sker i filmen. Faktisk ødelægger det hele oplevelsen efter min mening.
Selv har jeg lige over 3 meter ( 335cm) til mit lærred som er 180cm bredt og jeg synes det er tæt på lige at være i overkanten. Men man vil jo gerne have det så stort så muligt, det er jo derfor man har købt en projektor ikk.

Men sæt en film eller to på og se den på væggen, og find en balance mellem billedestørrelse kontra din afstand.
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 11:58

Væver stadig meget mellem 180cm eller 200 cm.

Hvis man vælger et Stewart lærred er der så stor kvalitets- og ikke mindst prisforskel på et ST130 og det der hedder SST, som skulle være speciel lavet til 1080P?

<link>

Kristian
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 12:10
Gå en tur i biografen og vælg din ynglingsrække, der hvor du syntes billedet ikke er for stort eller småt. Stik så dine hænder ud i strakt arm, og "mål" hvor mange håndsbredder lærredet er bredt.

Når du kommer hjem, så sæt dig i sofaen/stolen og find ud af hvor mange cm. det samme antal håndsbredder er dér hvor dit lærred skal hænge - så har du din bredde.

-Kent

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 12:37

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Gå en tur i biografen og vælg din ynglingsrække, der hvor du syntes billedet ikke er for stort eller småt. Stik så dine hænder ud i strakt arm, og "mål" hvor mange håndsbredder lærredet er bredt.

Når du kommer hjem, så sæt dig i sofaen/stolen og find ud af hvor mange cm. det samme antal håndsbredder er dér hvor dit lærred skal hænge - så har du din bredde.

-Kent

Så ender jeg sikkert op med et 60" lærred da jeg altid foretrækker sofarækkerne som typisk er bagerst i salen.  Spøg til side. Det er en god idé, kunne være jeg skulle afsætte ungen nogle timer i weekenden og invitere kæresten ind i Imperial og se Mænd der hader kvinder.

Kristian
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 13:11

Har lavet et "virtuelt" besøg i Imperial på de pladser hvor jeg plejer at sidde og så forsøgt at overføre det til tegning over mit eget rum:

Men hvis tegningen over Imperial ellers er korrekt vil jeg ende op med et lærred på 338 cm eller 391 cm i bredde, hvilket virker lidt vildt - så må næsten formode at deres tegning ikke er i de rette propertioner?! Øv.

Bruger jeg en tegning over sal 1 i Cinemaxx Købehavn er resultatet nogenlunde det samme:

Hvad kan forklaringen være på at man kan lide så stort et billede i en rigtig biograf, men der hjemme vil man have det mindre??

Overfører jeg pladserne fra biografen til et 90" lærred i min hjemmebio vil det svare til at jeg sidder ca. 1,5 meter fra lærredet?! Der er da et eller andet helt galt i mine tests her?!

Redigeret af Willer - 25-Februar-2009 kl. 13:28
Kristian
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 13:27
Ja det holder nok ikke helt. Jeg vil nu stadig holde på du bare skal prøve at se et par film på væggen hvis du har mulighed for det.

Kan du ikke rykke lidt rundt på møblerne i dit rum så du har det på den lange led, det ville gøre en verden til forskel. Så kunne du komme op omkring 100" med lidt god vilje.

Det kræver bare et tab-tension henne foran altanen

Redigeret af ikeaboy - 25-Februar-2009 kl. 13:28
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 13:31

Min første plan var at bruge det på den anden led. Men i praksis med de møbler der skal være der inde, bliver det svært. Det er en terrasedør, men havde godt tænkt på et tab-tension lærred oven over og så side højttalerne i hver side. Men hvor skal centeren så være?

Den anden endevæg kunne måske bruges sammen med et tab-tension lærred. Det står reoler fra gulv til loft, men lærredet kunne godt hænge ude foran reolerne. Men igen, så er afstanden ikke så meget større end hvis jeg sidder på tvært - og igen er det ikke lige sikert at jeg kan finde et centreret sted i reolen til centerhøjttaleren.

Kristian
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu