recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo..Ohm..Dynamik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo..Ohm..Dynamik

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KristianMO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo..Ohm..Dynamik
    Sendt: 04-Marts-2009 kl. 10:30

Hej

Er den tilfredse ejer af en Onkyo 805 og et par Jamo 7.7

Dette er en 4ohm's højtaler, og har derfor osse sat onkyoen på 4ohm. Men har dog ladet mig høre fra skeptiske tunger, at jeg vil opnå mere "dynamik " i lydbilledet hvis jeg satte forstærkeren til >6 ohm? Kan det virkelig passe?

>6 ohm setting (default)

>4 ohm setting

8 ohm load 

173 Watts

87 Watts

4 ohm load

270 Watts

151 Watts 

Dette er taget fra fra en test fra hometheaterhifi.com, og målt med et output op til 1%THD

Kan jo se at der er markant mere power ved at forstærkeren står på 6ohm - men det betyder måske os større chance for at skidtet brænder af? Den vil måske blive vanvittig varm??

Kan det virkelig passe at det vil være en fordel at sætte onkyoen til 6ohm?

Håber i kan hjælpe

Mvh Kristian

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af KristianMO KristianMO skrev:

Kan det virkelig passe at det vil være en fordel at sætte onkyoen til 6ohm?

Ja. 4 ohm indstillingen er "livrem og seler" fra producentens side. INGEN moderne forstærker bør have nogen problemer overhovedet med at trække gængse 4 ohms højttalere. Kun hvis du parallel-kobler to sæt, eller hvis du bruger specielle højttalere såsom f.eks. båndhøjttalere, der ofte er angivet til 4 ohm selv om de reelt går ned til 2 eller 1 i dele af frekvensområdet, så skal man være nervøs - og i det tilfælde bør løsningen være en kraftigere forstærker, ikke at begrænse dén forstærker man har. For det er dét 4 ohm indstillingen gør, den lukker simpelthen hurtigere ned, for at beskytte forstærkeren. Så du bør sætte den på >6 ohm for at udnytte forstærkeren optimalt - der er ingen reel risiko ved det, med nogenlunde normale højttalere.

Til top
KristianMO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Marts-2008
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 10:57

Mange tak for dit hurtige svar

Ved at køre 6ohm, vil jeg så ikke i fremtiden opleve at forstærkeren bliver markant varmere..? Men måske ikke noget der kan udgøre et "faremæssigt" aspekt ?

Har tidligere læst et indlæg her inde, hvor det blev skrevet at det kunne være meget risikabelt at sætte forstærkeren til et højere antal ohm end højtaleren..? Har du en teknisk forklaring på det  ? - og er der noget om det ?

Til top
LuffeMand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2009
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 19:46

Ifølge skemaet vist øverst, kunne det vel også være pga at forstærkeren hæver/sænker spændingen for at holde max udgangseffekt i omegn af 150-170 W.

Eller i hvert fald for at beskytte forstærkeren selv..

Det var bare lige en tanke

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 22:20

din forstærkers varme afgivelse afhænger af hvor meget effekt den skal afgive. Så det afhænger i højere grad af hvad du spiller, og hvor højt du spiller.

jeg forstår logikken i det med højere antal ohm (og dog), som otto skriver er det en slags sikring, men langt de fleste forstærkere har ikke ohm indstillinger da de godt kan klare mosten. hertil kommer ohm ikke er en statisk størrelse, men varrierer med frekvensen. så den nominelle impedans er en slags gennemsnitlig værdi, men siger ikke specifikt hvor meget belastet din forstærker bliver.

men nej, din forstærker sprænger ikke i luften bare fordi at du bruger 4 ohms højttalere, og så ændre ohm indstillingen på forstærkeren fra 4 til 6 ohm. Og skulle den endelig gøre det, så havde den gjort det uanset hvad

Crown - there is no substitute.
Til top
skovsborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2007
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 06:12

Undskyld at jeg lige blande mig i tråden. Men er der en reel forskel i lyden, når man køre 6 eller 8 ohm ift. 4 ohm?

Jeg tænker på detaljer i lyden osv.

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 12:54
Som Kim er inde på, effektiviteten i en klasse ab forstærker er ca 50%, og de andre 50% går til varme, så jo mere effekt dine højtalere trækker, jo mere varme vil der blive.

Nu er de fleste surroundreceivere mig bekendt udstyret med termiske sikringskredsløb, bliver der for meget varme lukker receiveren helt enkelt ned.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu