recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering - Hjælp søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering - Hjælp søges

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Grazul Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering - Hjælp søges
    Sendt: 08-Marts-2009 kl. 22:33

Heysa Folkens.

Efterhånden noget tid siden jeg har skrevet herinde, men jeg kigger nu forbi hver dag alligevel

Forresten var jeg ikke sikker på hvor denne tråd skulle placeres, så hvis den er i et forkert forum så flyt den endelig.

Jeg har været så heldig at få udnyttet finanskrisen og købt mig et hus (nåh ja, det er vel også kærestens hus).

Jeg skal først flytte om 3 måneders tid. Men jeg har lige lidt spørgsmål til nogle af alle de kloge mennesker herinde bl.a. Otto og Christian.

Nu ved jeg at der ikke må foretages salg herinde, men det er også mere generel information jeg søger her. Evt. salg kan vi klare over PM.

Når nu vi flytter ind har det været og er planen at hele mit setup skal kalibreres. Billede+lyd.

1:

I den forbindelse ville jeg høre hvem der kan klare sådan noget her i kbh området? Har stadig ikke fundet ud af hvem der bor hvor af de folk herinde der kan kalibrere.

Jeg vil meget gerne høre fra brugerne herinde om der er nogen de kan anbefale (jeg ved der nok er ihvertfald 1 eller 2) men der kunne jo også være nogen jeg ikke har hørt om før.

2: Er det bedst at få en ud inden tv og højtalere kommer op hænge?

3: Lidt uden for emnet, men er der nogen der ved hvor man kan få nogle gode beslag til højtalere? Dem der følger med FPM højtalerne er jo ikke så tryg ved og jeg skal nok bruge nogle der kan drejes/vinkles lidt.

Håber i kan være behjælpelige

Mvh Thomas

TV: Panasonic 46PZ-85
Fronter: B&W FPM5
Center : B&W FPM6
Baghøhj: B&W FPM4
Reciever: Onkyo 607
BlueRay: Panasonic bd-55
Remote: Logitech Harmony One
Konsol: Wii og PS2
Media: Twix
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2009 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Grazul Grazul skrev:

1:

I den forbindelse ville jeg høre hvem der kan klare sådan noget her i kbh området? Har stadig ikke fundet ud af hvem der bor hvor af de folk herinde der kan kalibrere.

Såvidt jeg ved er der følgende der tilbyder kalibrering i københavns-området, udover jeg selv (jeg kører i hele landet):

www.bigture.eu (JKP underviser)

www.csn-teknik.dk

www.kt-radio.dk

www.cso.dk

www.scala-hifi.dk

Alle ovenstående er minimum ISF-certificeret, men husk at blot fordi man har kørekort er det ikke sikkert man kan køre bil - så vælg én du har tillid til.

2: Er det bedst at få en ud inden tv og højtalere kommer op hænge?

Hvis du er på bar bund omkring hvordan den optimale placering af de enkelte komponenter er, så ja - korrekt placering kan gøre en hel del for oplevelsen, og det vil en kalibrerings-konsulent afgjort kunne hjælpe dig med. Men omvendt kan kalibrering af lyden først rigtigt gøres når højttalerne er placeret, så det vil jo typisk være dyrere hvis du skal have én ud to gange. Hvis det bare er for at få råd til placeringen, så kan du sikkert i praksis nøjes med at bestille kalibreringen, og så spørge til råds telefonisk.

3: Lidt uden for emnet, men er der nogen der ved hvor man kan få nogle gode beslag til højtalere? Dem der følger med FPM højtalerne er jo ikke så tryg ved og jeg skal nok bruge nogle der kan drejes/vinkles lidt.

Tag et kig på VM Acoustics beslag, de kan købes i Hifi Klubben, og Tape Connection har de samme beslag med et Dynaudio skilt på.

Redigeret af AV Precision - 09-Marts-2009 kl. 09:01
Til top
Grazul Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 18:34

Tusind tak for informationen Otto.

Tror nu nok jeg kan finde ud af placeringen, og med de VM Acoustics beslag der kan tiltes/drejes er jeg ikk så urolig for det.

Fandt i sin tid nogle tråde om opsætning herinde med links til forskellige tegninger fra Dolby og diverse andre lyd firmaer. Så dem kan jeg nok finde frem igen :)

Må bare lige ned og se de beslag i virkeligheden. For mine højtalere har så vidt jeg husker ingen huller til at skrue beslag på. De glider bare ned over beslaget. Og de er vist lidt bredere end mine baghøjtalere :)

Så ned i hfk og tc og se på beslag og så tror jeg, at jeg er godt rustet ;)

Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2009 kl. 15:49

Tror nu nok jeg kan finde ud af placeringen, og med de VM Acoustics beslag der kan tiltes/drejes er jeg ikk så urolig for det.

Fandt i sin tid nogle tråde om opsætning herinde med links til forskellige tegninger fra Dolby og diverse andre lyd firmaer. Så dem kan jeg nok finde frem igen :)

Må bare lige ned og se de beslag i virkeligheden. For mine højtalere har så vidt jeg husker ingen huller til at skrue beslag på. De glider bare ned over beslaget. Og de er vist lidt bredere end mine baghøjtalere :)

Så ned i hfk og tc og se på beslag og så tror jeg, at jeg er godt rustet ;)

Et lille pip herfra: Med den seriøsitet du ser ud til at lægge for dagen, ville jeg se på muligheden for at smide en eller to ekstra bagkanaler ind i systemet. Di- eller tripoler er i mine ører at foretrække, men selv to ekstra FPM2 vil nok gøre underværker.

FPM'erne generelt er ikke verdensmestre i at sprede lyd ud som bagkanaler, så jeg vil tro du kan få en væsentligt forbedring af den samlede oplevelse ved at få flere baghøjttalere med.

[Full disclosure: jeg er lørdagsafløser i HFK Lyngby]

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
Grazul Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

FPM'erne generelt er ikke verdensmestre i at sprede lyd ud som bagkanaler, så jeg vil tro du kan få en væsentligt forbedring af den samlede oplevelse ved at få flere baghøjttalere med.

[Full disclosure: jeg er lørdagsafløser i HFK Lyngby]

Har også overvejet det. Men kan ikke umiddelbart få placeret 2 højtalere mere i min kommende stue.

Men det er en mulighed jeg holder åben når dette setup er sat helt på plads :)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu