|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
LuffeMand ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() Sendt: 09-Marts-2009 kl. 16:08 |
Hej. Som overskriften lyder, hvorfor har jeg betydelig bedre lyd når jeg hører radio vs CD eller MP3. Ved godt at MP3 måske ikke i alle tilfælde kan sammenlignes, men CDer burde da have en ligeså god og fyldig lyd ikk ?? Jeg synes bare det er skummelt og samtidig piv irriterende Min reciever er en NAD L73 |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
nej på ingen måde. hvis du hører normal popmusik, så er det netop produceret komprimeret og udynamisk ofr at lyde godt på en transistorradio. til gengæld kan jeg love dig for at radio lyder ringe så snart du spiller cd'er der er ordentligt indspillet. det kan dog også være at den DAC der benyttes til at afspille dine cd'er er noget skidt, og så vil alle cd'er lyde skidt. hvad angår mp3, så burde 320kbit stadig lyde ganske ok. hvis vi ser bort fra musikvalget, så er mit umiddelbare bud at svaret skal findes i de komponenter der er brugt til at lave din reciever. |
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
LuffeMand ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() |
Ja ok - kan du evt anbefale et godt stykke musik til at afprøve med ?. Så kan jeg jo høre om den kan lånes i omgangskredsen eller på biblioteket.. Men tak for dit input |
|
![]() |
|
Pade2204 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1049 |
![]() |
Kan det ikke have noget at gøre med, at de på radiostationer laver meget "stereo-lyd".
Musikken kommer "bredere" ud af højtalere på grund af stereoprocessen?? Kun et gæt. |
|
![]() |
|
Toebs ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 221 |
![]() |
Så det meste musik der spilles i radioen, er lavet af kunstnere, som ikke går op i deres musik- de er derfor ligeglade med kvaliteten, og har komprimeret deres musik, så det lyder godt i radioen? Og når man så spiller musikken (som stadig er komprimeret) på et anlæg som (ikke)-kan spille, alle detaljerne (som ikke er der)- altså lige som de heller ikke er der i radioen- så lyder det ringe? Eller kan du bare ikke lide pop musik, eller hvad det nu er de spiller i radioen? |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
det er et simpelt spørgsmål om indspilnings kvalitet. din argumentation omkring detaljer der ikke er der giver syntax fejl i min hjerne, udover at jeg frabeder mig enhver form for bevidst fejl citering, så vil jeg meget gerne have udpenslet hvad du mener, men det hører sig nok til i en ny tråd Og hvis du tror at kunstnerne har 100% kontrol over hvordan tingene ender med at lyde, så burde du se at blive venner med en studie tekniker eller to, så vil du få et mere realistisk forhold til tingene. Hertil kommer, hvis du ellers kunne bebyrdes med at læse mit indlæg igennem, at jeg netop påpeger at det er opbygningen af hele forstærkere, og måske især drev/dac delen, der er "fejlkilden" Lyt Michael Jacksons History igennem, køb en tilfældig ny pop skive og sammenlign, du vil blive forbløffet.
hiv fat i eks den remasterede Dire Straits, Sultans of Swing, eller hdcd udgaven af deres greatest hits, så kan du se om det er i dac'en/din nad problemet sidder. en dizzy mizz lizzy plade, michael jacksons history, eller justin timberlake, en gammel metallica plade (med flemming som producer), rage against the machine, rammstein. gode indspilninger behøver ikke at være kedelige |
|
|
|
![]() |
|
Pade2204 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1049 |
![]() |
Hvordan synes du den nye Metallica CD lyder ? |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det overrasker mig lidt at ingen har spurgt hvilke(n) radiostation(er) det drejer sig om - det kan nemlig have en hel del med svaret at gøre. |
|
![]() |
|
![]() |
Pade: du kan høre klipning/kompression på selve indspilningen, faktisk så meget at jeg blev helt i tvivl om der var en defekt ved mit anlæg første gang jeg spillede skiven igennem. men hvis du er i tvivl så har en af teknikerne selv udsendt en "undskylning", der gik på at materialet var kraftigt komprimeret allerede inden at han fik det til mastering
AVP: Det må antages at der som minimum er hørt DR's kanaler (eftersom P3 vist er den mest lyttede kanal i landet), en mainstreamkanal ( eks. The Voice) og evt en kanal med blandet indhold, dog må jeg indrømme at jeg ser problemet som værende på CD siden, og ikke radiosiden rent kvalitetsmæssigt, da trådstarter jo netop finder raidomodtagelsen i god kvalitet. Men du tænker måske på at nogle radiostatioenr EQ'er musikken på en eller anden måde, og derfor rent subjektivt vil "lyde bedre" end CD?
|
|
|
|
![]() |
|
Rob801 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 322 |
![]() |
Her er der links til (IMO) interessant læsning (på engelsk). Især videoen fra Youtube er god til at illustrere forskel på hvordan musikken er mastered i dag kontra for 10-20 år siden. http://www.rollingstone.com/news/story/17777619/the_death_of _high_fidelity/print |
|
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Elac FS-247/CC-241/IW1230 Sony BDP-S370 |
|
![]() |
|
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
Hej Rob801 fine links |
|
mvh Christian
|
|
![]() |
|
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
Ellers kan jeg da lige supplere med. at fx Geroge Michaels Faith CD lyder rimeligt på en ghettoblaster fx, men lyder ræderligt på et ordenligt anlæg. |
|
mvh Christian
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |