Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
|
Emne: Kabler til baghøjttalere? Sendt: 07-Marts-2009 kl. 14:14 |
Hvad skal man ofre på kabler til baghøjttalerne ? Der skal desværre bruges 12-15 meter da de skal HELE VEJEN RUNDT, og ikke kan køre over gulv/loft.
Jeg vil ikke bruge en formue,men vil heller ikke miste noget på desideret dårlige kabler. Hvad skal jeg vælge ?
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
ghost-the-man
Guld medlem
Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 15:03 |
Jeg bruger Supra Classic 2.5 Tin,ca 30 kr.pr meter.
|
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 15:12 |
ghost-the-man skrev:
Jeg bruger Supra Classic 2.5 Tin,ca 30 kr.pr meter. |
Ja det er jo en pris der er til at overkomme, men ER det nødvendigt til baghøjttalere ? Jeg tænker på om det penge ikke er givet bedre ud på front og center?
Redigeret af Skyum - 07-Marts-2009 kl. 15:20
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
ghost-the-man
Guld medlem
Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 15:31 |
ja synes jeg ihvertfald at man skal,jeg bruger det både til front-center-baghøjtaler,og jeg vil mene at det må være best at bruge det samme kabel hele vejen rundt.
Kan lige sige,at de kabler bruger så også kun til mit surround,men det virker fint nok,hvis vi snakker om musik,så er det jo en helt anden snak,når jeg skal høre musik,så går jeg over på mit Densen set,hvor jeg bruger Blue Heaven Ref-2 flatline fra Nordstrøm.
Redigeret af ghost-the-man - 07-Marts-2009 kl. 16:40
|
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 20:18 |
Jeg har selv valgt super kabler til front og center, men mener ikke baghøjttalerne kræver samme "opmærksomhed"
|
|
 |
vipmlo
Guld medlem
Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 21:31 |
Baghøjttalerne kræver langt mindre end front. Du kan roligt købe 1½ mm2 eller 2½ mm2, i HaraldNyborg eller T-Hansen. Det vil virke fint til formålet.
|
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2009 kl. 21:33 |
vipmlo skrev:
Baghøjttalerne kræver langt mindre end front. Du kan roligt købe 1½ mm2 eller 2½ mm2, i HaraldNyborg eller T-Hansen. Det vil virke fint til formålet. |
Ja jeg tror jeg finder en billig løsning.måske ikke fra de nævnte,men noget i den stil.
|
|
 |
Hooks
Bruger
Oprettet: 09-Marts-2006
Point: 54
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 23:29 |
Mit tip, lad være med at købe dig fattig i dyre kabler i eksotiske materialer, etc.
Jeg ved det kan starte en religionskrig af rang, hvis jeg gik i detaljer med min holdning til højttalerkabler (se bare hvordan noget så "oplagt" som HDMI kabler kan få folk til at se syner)!
MEN: Det vigtigste et højttalerkabel skal kunne, er at være kraftigt nok ifht. hvor meget der skal igennem og hvor langt det skal trækkes. Typisk trækker du længere til baghøjttalerne end fronthøjttalerne, hvorfor man kune argumentere for at det er VIGTIGERE med et godt kabel til disse. Men på den anden side går der typisk heller ikke så højt output igennem til disse, det er altså lidt mindre væsentligt.
Med et godt kabel mener jeg ikke et med ledere af 7 forskellige materialer, eksotiske skærme, osv, men et kabel med en god kapacitet (tværsnitsareal). De signaler der går i højttalerkabler kræver sjældent særlige forholdregler, dvs. hvis ellers kablet er i stand til at lede signalet uden tab over den givne afstand, så er det fint.
Du kan garanteret google dig frem til minimum-kvadrat ifht. afstand du trækker over, og så er det ellers bare et spørgsmål om at finde det billigste kabel der rent udseendemæssigt og fysisk kvalitetsmæssigt kan bruges. Om det er 99,99% eller 99,99999999% Super oxygenfrit kobbergejl mærker vekselstrøm i de frekvenser altså ikke noget til.
Helt std. 220v kabel i de små kvadrater kan godt blive i underkanten til baghøjttalerafstande, men der skal altså ikke ofres kæmpe formuer på sagen før den lydmæssige forskel kommer fra fantasien nærmere end ørene!!
Anyway, så gør som minimum det at du afprøver denne ide, inden du skyder 2 x 15m x 150kr./m = 4500kr. af på sagen - de penge får du garanteret mere lyd for i andre dele af systemet (ala Lomborgsk tænkning i HiFi bistand).
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 23:37 |
Hooks skrev:
Mit tip, lad være med at købe dig fattig i dyre kabler i eksotiske materialer, etc.
Jeg ved det kan starte en religionskrig af rang, hvis jeg gik i detaljer med min holdning til højttalerkabler (se bare hvordan noget så "oplagt" som HDMI kabler kan få folk til at se syner)!
MEN: Det vigtigste et højttalerkabel skal kunne, er at være kraftigt nok ifht. hvor meget der skal igennem og hvor langt det skal trækkes. Typisk trækker du længere til baghøjttalerne end fronthøjttalerne, hvorfor man kune argumentere for at det er VIGTIGERE med et godt kabel til disse. Men på den anden side går der typisk heller ikke så højt output igennem til disse, det er altså lidt mindre væsentligt.
Med et godt kabel mener jeg ikke et med ledere af 7 forskellige materialer, eksotiske skærme, osv, men et kabel med en god kapacitet (tværsnitsareal). De signaler der går i højttalerkabler kræver sjældent særlige forholdregler, dvs. hvis ellers kablet er i stand til at lede signalet uden tab over den givne afstand, så er det fint.
Du kan garanteret google dig frem til minimum-kvadrat ifht. afstand du trækker over, og så er det ellers bare et spørgsmål om at finde det billigste kabel der rent udseendemæssigt og fysisk kvalitetsmæssigt kan bruges. Om det er 99,99% eller 99,99999999% Super oxygenfrit kobbergejl mærker vekselstrøm i de frekvenser altså ikke noget til.
Helt std. 220v kabel i de små kvadrater kan godt blive i underkanten til baghøjttalerafstande, men der skal altså ikke ofres kæmpe formuer på sagen før den lydmæssige forskel kommer fra fantasien nærmere end ørene!!
Anyway, så gør som minimum det at du afprøver denne ide, inden du skyder 2 x 15m x 150kr./m = 4500kr. af på sagen - de penge får du garanteret mere lyd for i andre dele af systemet (ala Lomborgsk tænkning i HiFi bistand).
|
Hej Hooks
Jeg fandt en rulle 2½ kvadrat højttalerkabel som jeg købte for 10 år siden. Det har stået i garagen, på tromlen, og der var omkring 30 meter,altså nok til mine baghøjttaler. Det er kabel der dengang (for ca. 10 år siden) kostede 30 kr. meteren.
Det virker fint, og er "kun" til baghøjttalerene. Fronter og center har fået "gode" kabler fra Nordost og spiller også godt
Jeg er delvis enig i at kabler kan blive overvurderet,ikke så meget i forhold til High-End stereo, men mere ved hjemmebiograf. Dog tror jeg man kan tilpasse lyd ved eks. at vælge kabler med lys lyd, hvis det er det man ønsker.
|
|
 |
Hooks
Bruger
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 23:46 |
Jeg gad godt at vide hvad det er i en elektrisk leder der giver "lys lyd".
Jeg går ud fra at det ikke blot er std. elektrisk modstand, men en eller anden dæmpning af bestemte frekvenser o.lign.?
Jeg er bange for at så meget sludder er sagt om kabler til højttalere at noget af det bare bliver blindt accepteret af mange mennesker. Sådan lidt ala "så mange nørder siger at bla.bla.bla. Der er nok noget om snakken, så jeg må hellere ofre bare lidt mere på sagen". Fuldstændigt det samme som holder HDMI til 200.- meteren branchen kørende.... Jeg ved godt at det er analoge signaler og ikke digitale, og derfor ikke helt sammenlignligt, men men, det er heller ikke mikroskopiske signaler i gigahertz frekvenser vi taler om, som skal afskærmes fra sol og vind for ikke at blive påvirket.
:-)
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 12-Marts-2009 kl. 00:04 |
Hooks skrev:
Jeg gad godt at vide hvad det er i en elektrisk leder der giver "lys lyd".
Jeg går ud fra at det ikke blot er std. elektrisk modstand, men en eller anden dæmpning af bestemte frekvenser o.lign.?
Jeg er bange for at så meget sludder er sagt om kabler til højttalere at noget af det bare bliver blindt accepteret af mange mennesker. Sådan lidt ala "så mange nørder siger at bla.bla.bla. Der er nok noget om snakken, så jeg må hellere ofre bare lidt mere på sagen". Fuldstændigt det samme som holder HDMI til 200.- meteren branchen kørende.... Jeg ved godt at det er analoge signaler og ikke digitale, og derfor ikke helt sammenlignligt, men men, det er heller ikke mikroskopiske signaler i gigahertz frekvenser vi taler om, som skal afskærmes fra sol og vind for ikke at blive påvirket.
:-)
|
Hej Hooks
Ja men jeg laver da en test en dag (igen), hvor jeg får et "offer" til at gætte om det er Nordost BlueHeaven eller 1½ kvadrat til 30 kr. meteren Er bestemt ikke overbevis over andet end at mit nuværende setup spiller højt, godt og detaljeret 
|
|
 |
Hooks
Bruger
|
Sendt: 12-Marts-2009 kl. 00:52 |
Inden jeg bliver overfaldet....
Dine kabler giver modstand i serie med dine højttalere, hvorfor højttalernes impedans faktisk har betydning for hvor godt ledende dit kabel skal være.
OG højttalerens impedanskurve (dvs. variationer i impedansen ved forskellige frekvenser) har betydning for hvilken lydmæssig effekt et højttalerkabel med for meget modstand giver. I ekstremen kan man sige, at ved en 100% flad impedanskurve vil dårlige kabler KUN have betydning for lydniveauet, ikke for selve lyden (frekvenser, etc.).
Så det er noget med at få købt et kabel der er tykt nok, og putte lidt buffer på, aht. hvis du har "krævende" højttalere (i denne sammenhæng højttalere med lav impedans).
Jeg kan evt. lige smide et par links til interessante artikler, men jeg orker ikke en større diskussion og argumentation om emnet - ville blot give "mit råd" og opfordre folk til at danne deres egen mening (bedst: lytte sig til deres mening).
James Randi (ham i kender der afslører svindlere indenfor det overnaturlige) har iøvrigt udlovet $1.000.000 til den som kan høre forskel på kabler til $7000+ og "almindelige" kabler. En masse folk har råbt op og anklaget ham for alt muligt, men sjovt nok har ingen valgt at tage en test. Et gratis skud på $1.000.000... Hvis jeg havde et kabelfirma der lavede kabler som kunne give en forskel, så kan jeg da love at jeg sendte en ekspert hen og lige lave den fede PR og samtidigt fik $1.000.000 for det!!!
http://gizmodo.com/gadgets/calling-bullshit/james-randi-offe rs-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-ar e-better-305549.php
Læs lidt underholdende kommentarer om udfordringen her: (Særligt indlægget fra Dale Miner er interessant) http://www.randi.org/jr/121004science.html#11
Hvorfor fik jeg ikke denne ide??? http://www.cabletower.com/introduction.html
Andre links der kan have interesse: http://sound.westhost.com/cables.htm#intro
|
 |