Hej Alle
Der er opstået en debat i en af nyhederne, som egentlig er interessant set fra et forbrugermæssigt synspunkt.
Nemlig at Elgiganten gerne vil have en prisgaranti, men ikke ønsker at skilte med den, og af samme årsag er betingelserne for at opnå den ukendte for andre end personalet.
Som oplæg til debat et uddrag af selve debatten:
Brian - 2009/03/06
HAr hørt de kommer til at lukke flere butikker. MEdiamarkt kommer vel også snart til Dk. Sikke nogle varehuse de har
Anonym fra Elgiganten - 2009/03/07
Brian: Hvor er det lige du har det henne af de lukker flere butikker? som der korrekt bliver nævnt er det klart de lukker city 2 da det er for mange med 3 butikker i samme område. Med hensyn til mediamarkt, kommer det ikke til dk det næste stykke tid, de kan ikke få lov til at bygge deres varehuse da den danske lov ikke tillader deres størrelser, i hvert fald ikke mange steder i dk. så før det bliver ændret kommer mediemarkt ikke. ELgigantens priser, ikke lave nok i forhold til nettet! man vil altid kunne finde tingene billigere på nettet, men elgigantens priser er de billigeste i dk for butikker og de fleste tilfælde og mod nettet, så det holder ikke rigtigt det argument. Og ja som i kan høre arbejder jeg selv i Elgiganten, ikke nogen hemmelighed
Lars (Admin) - 2009/03/07
@anonym - Sikke en gang salgsgas. Elgiganten VIL være billigst, men er det ikke nødvendigvis. Der er måske en 50-100 fokusvarer som er billige, som der er fokus på at holde billigere end konkurrenterne, og priserne på de øvrige tusindvis af varer flyder. Jeg handler meget forbrugerelektronik, og har jeg tid kigger jeg i flere butikker. Det er ikke ualmindeligt at jeg finder præcis samme varer billigere andre steder end Elgiganten, og det kan såmen godt være i Expert eller Fona, for selvom de ofte har været drillet for høje priser, så kan man se at de har oppet sig. Skal du have et nogenlunde frisk eksempel, så skulle jeg bruge et mikroanlæg til en julegave. Kiggede i Elgiganten, og fandt et Sony anlæg jeg godt kunne lide. Det kostede 999,- og det var over gavebudgettet. Så jeg kiggede videre i andre butikker, og sørme om ikke de havde samme anlæg i Fona. Der kostede det bare 599,-
Ny er det sådan at Elgiganten retter alle sine priser ned, hvis de opdager en konkurrent skulle være billigere. Men det er jo utopi at tro at man ikke kan finde en pris billigere. men så er det godt at man bare kan sige det og så få prisgaranti. så derfor er der ikke nogen der er billigere. Tror i stedet at du er generelt negativ over for elgiganten, da de kommentarer jeg har set fra dig kun har været negative. Men alle har også ret til deres mening. Og når du så handler så meget forbruger elektronik som du siger, burde du finde utallige eksempler på at Elgiganten er billigere, men nej selvfølgelig ikke nævn det nogen steder.
@Anonym - Jeg har ikke et horn i siden på Elgiganten, hvis du tror det. Men jeg er imod salgsgas og forkerte udsagn, og det uanset hvem i branchen der fremsætter dem. Men hvis i afskaffede prisgarantien, med begrundelsen at det var fordi den aldrig blev brugt, så var sagen en helt anden ;-) ... Har Elgiganten overhovedet prisgaranti mere - syntes ikke jeg kan finde det på hjemmesiden ?
Din kommentar er jo ikke mere saglig, fordi du har fundet 1 produkt som er billigere et andet sted. Derfor er prisgarantien tilstede Ja Elgiganten har prisgaranti, men det bliver ikke skiltet med nogen stedet pga at hvis man gør dette betyder det at man skal matche alle priser, det vil sige hvis du kunne komme med en pris på fra en tysk hjemmesiden på et tv, og vi skulle matche det. Derfor ikke noget det bliver skiltet mere.
@anonym - Det var blot et eksempel, jeg finder eksempler på højere priser i Elgiganten hver eneste gang jeg tager en runde imellem butikkerne i området på jagt efter en eller anden vare. Det er så normalt, at jeg slet ikke tænker over det, udover hvis nogen prøver at bilde kunderne ind at Elgiganten *ER* billigst. Så tager jeg den kritiske kasket på, og modsiger det. Hvad angår prisgarantien, så er det jo ikke en garanti hvis den ikke er nedskrevet. Jeg forstår godt argumentet, for hvorfor i ikke har den mere; Men det i har er jo ikke prisgaranti - det er normal kunderabat (i giver rabat til udvalgte kunder, på uigennemsigtige betingelser).
Haha flot konklusion du har der, må man sku sige. virkelig intelligent sætning. Kan godt se at fordi Elgiganten har den service at kunderne kan komme at få forskellen refunderet, er uigennemsigtig! At du så ikke kan gennemskue de uigennemsigtige betingelser, det er jo en anden side. Men hvis det er så normalt for dig, undrer jeg mig over at du overhovedet bevæger dig ind i Elgiganten, når du jo ved Elgiganten ikke er billigst!
@Anonym - Hvis jeg skal bruge en bestemt vare, så er det ikke én vare (et varenummer) jeg kigger på. Typisk når jeg handler i fysiske butikker, istedet for på nettet, så er det enten 1) fordi jeg skal bruge varen nu eller 2) fordi jeg ikke ved præcis hvilken vare det skal være. Så tager jeg en runde i butikkerne, og ser hvad der findes af varer som opfylder det behov - indenfor den prisramme der måtte være. Og her besøger jeg butikkerne i området. Det kan være at jeg finder 6 forskellige varer, som jeg checker ud butikkerne imellem. Og så finder jeg måske 2 af varene dyrere i Elgiganten, 2 koster det samme som alle andre steder, og 2 er billigere. Så konkluderer jeg, at Elgiganten ikke er billigere på 4 ud af 6 varer i det tilfælde. Og jeg besøger nok Elgiganten mindst én gang ugentligt på den måde - som nævnt er jeg storforbruger af den type varer som i har - og ovennævnte billede går igen og igen og igen.
@Anonym - Prisgarantier er i forvejen noget af det mest uigennemsigtige der findes i branchen. Og hvis man ikke kan læse betingelserne for, hvornår der ydes prisgaranti, så er det ikke en garanti i mine øjne. Det kalder i det så internt, og jeg kan høre at den debat kommer vi ikke videre med. Men set herfra er det tilfældig rabat til tilfældige kunder - for at være en garanti skal vi kunder jo vide hvad i garanterer.
Lars (Admin) - 2009/03/08
@Anonym - Angående den udokumenterede og hemmelige prisgaranti i Elgiganten, så vil jeg gerne vide hvad der sker når: En kunde kommer ind i en af jeres butikker, og beder om at få et Pioneer PDP-LX5090H til kr. 9.999,- og som begrundelse gives at Bilka sælger det til den pris i denne uge (hos jer står det til 16.999). 1) Afslår i med begrundelsen at kunden skal dokumentere tilbudet i Bilka via en tilbudsavis el.lign, eller 2) Sælger i TV'et til de 9.999,- eller 3) Noget helt tredje (venligst specificer) ?
Anonym fra Elgiganten - 2009/03/08
LARS: Jeg vil prøve at skrive det til dig så du ikke finder det som uigennemskueligt. Som jeg sagde før så matcher vi konkurrenternes priser, og ja kunden skal have dokumentation med på prisen, ellers kan alle jo bare komme og sige en pris, vel logisk nok.
Lars (Admin) - 2009/03/08
@Anonym - Så fik vi det præciseret. Normalt ville en åbenlys reklame, som din indledende salgstale for Elgiganten, bare være blevet slettet som reklame mod sitets regler. Men det var interessant at høre dine argumenter, for hvorfor i ikke altid er billigst. Og sjovt med sidedebatten, om den skjulte prisgaranti i ikke annoncerer med. Og som alle kan få, bare de husker at spørge efter den, og husker at smutte forbi konkurrenterne på vejen med et digital kamera, så det også kan dokumenteres. Og sjovt at du ikke selv kan se, det komiske i det, men istedet bliver sur :-)
Anonym fra Elgiganten - 2009/03/10
selvfølgelig bliver jeg da frustreret over en person kan være så blank. Havde du regnet med du bare kunne vade ind i en butik der har prisgaranti, og sige at den vare koster det halve ved konkurrenter og de bare uden videre skulle sige, ok han har nok ret! Tænk dig da om, det er sku da pga personer som dig at vi ikke gider skrive at der er prisgaranti, fordi nogle altid vil udnytte ting. så slet du bare kommentarerne hvis du så synes du har ret
Lars (Admin) - 2009/03/10
Til den anonyme medarbejder fra Elgiganten: Debatten her har ikke handlet om at misbruge Elgigantens service.