recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - undren, strømbesparende pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketundren, strømbesparende pc

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: undren, strømbesparende pc
    Sendt: 29-Marts-2009 kl. 17:53
Sidder og tænker over hvorfor pc, som asus eebox206/dell studio hybrid og den nye mac mini kan bruge så lidt strøm, og stadig bruges som hd htpc? Hvorfor kan vi almindelige ikke bygge en pc der ligger på 20w idle og max 50 ved full load? hvad er det de kan som vi ikke kan?
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:16
Slet ingen der tør komme med deres mening?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:40
Det kan du også.

Asus og Apple bruger gængse komponenter (chipset, gfx, cpu, diske), dog typisk på en proprietær motherboard form factor.

Hvis du finder et mini-ITX mobo med lignende specs og en PicoPSU bør du kunne lave noget lignende.

Se eventuelt her (lad være med at fokusere på størrelsen af kabinettet).

Selvbyggerne har typisk større krav til performance end hvad de små maskiner kan levere, og mere performance kan ses på strømforbruget.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:07
Lige noget i den stil jeg ledte efter, man må sq tænke på forbrug hvis det skal kører 24/7 jo:)
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:48

Det er ikke svært at bygge en meget strømsparende HTPC, der kan du bare bygge den på intel atom chipset. og en 2,5" harddisk.

Men den kan ikke trække ret meget.. chipsættet har ikke nogen hardware acceleration for H.264. så det kan nok lige trække 720p, men ikke 1080p..

Og alle der bygger HTPC idag, vil vel gerne kunne trække det der er på marked..

Der kommer nok meget snart noget atom på marked, med hardware acceleration i chipsættet, men det er producenterne der får tilbudt det først..

Det her mobo, har en dual core atom på.. desværre stinker grafikkortet stadig, gma950, hvor gammelt er det lige det er??, hvis det var lavet på x4500 chipsættet, ville det være et glimrende HTPC setup..

Redigeret af Pizzabager - 29-Marts-2009 kl. 21:51
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 13:21
JA det er self et krav at jeg kan spille de nyeste film, men på det rewiew der, ligner det da at den godt kan kører full hd film?
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 13:59

Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

JA det er self et krav at jeg kan spille de nyeste film, men på det rewiew der, ligner det da at den godt kan kører full hd film?

Hmm er det mig der er idiot, jeg kan ikke finde hvor i artiklen, den rent faktisk kører de der 1080p film, og hvor meget den trækker på CPU i procent..

Okay, jeg fandt, det, det var i en anden aritikel det stod i, ja det ser ud som om den kan kører 1080p HD filer, men det var op til 90% i peak, så der skal ikke kører andre ting samtidig. så hakker den på stedet.

i en anden tråd der kører herinde, læste jeg noget med en der skiftede fra et setup med et GMA950 grafik, til noget med ati 3200 grafik, da det gamle gma950 gav problemer med hans mediecenter, jeg kan ikke huske tråden, eller præcis hvad problemerne er, men gma950 er et skod grafikkort..

Redigeret af Pizzabager - 30-Marts-2009 kl. 14:12
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 20:38
Okay, det sq lidt ærgeligt, havde håbet ¨på at man kunne bygge sit et mediecenter, der ikke bruge al verdens strøm, men man jo nok bar bide i det sure æble jo:)
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

Okay, det sq lidt ærgeligt, havde håbet ¨på at man kunne bygge sit et mediecenter, der ikke bruge al verdens strøm, men man jo nok bar bide i det sure æble jo:)

Det er lidt tidligt at give op. Der er andre mini-ITX løsninger end dem med Intel chipset.

* ATI/AMD 780G chipset + AM2 socket, se her
* GeForce 8200 + AM2 socket, se her
* GeForce 9300 + LGA775 socket, se her
* Nvidia ION (Pico-ITX) som formentlig vil komme til salg til sommer

Blot fordi der er en LGA775 socket, er der ingen som siger at du skal smide en 95W TDP quad core i.

Desværre er der ikke så mange som sælger mini-ITX i Danmark. Proshop har det meste i VIA mini-ITX, men der er kommet mange andre spillere i det segment inden for de sidste 1-2 år.

Medmindre plads er et issue, bør man overveje et tilsvarende board i micro-ATX form factor. Det er billigere og der vil være mere at vælge i mellem.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 21:44
Jamen størrelse kommer ikke til at have den store betýdning, for det kommer ned i en skuffe alligevel, så alt er velkommen, men fx. med 780g kommer du jo ikke meget ned under de 50w idle, dette ender nok med at blive min løsning, men ville jo godt have haft noget endnu mere strømbesparende:) og kan ikke umiddelbart finde noget der lever op til mit ønske:(
Til top
Hodor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2008
Point: 247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

i en anden tråd der kører herinde, læste jeg noget med en der skiftede fra et setup med et GMA950 grafik, til noget med ati 3200 grafik, da det gamle gma950 gav problemer med hans mediecenter, jeg kan ikke huske tråden, eller præcis hvad problemerne er, men gma950 er et skod grafikkort..

Jeg har en typisk netbook baseret på Intel Atom og GMA950. Og den er ikke i stand til at spille selv 720p ordenlig. Har bl.a. forsøgt med MKV filer i VLC uden held.

Så jeg vil tro at GMA950 er synderen siden min CPU ikke køre 100% når der spilles film.

Netbook'en er en HP Mini 2140.
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
Til top
Niki W Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 18:26
Må ærligt indrømme at efter lidt læsning, så er jeg blevet meget tændt på en 8200 løsning, da jeg har en gamer pc, skal den udelukkende bruges til htpc og kan se at 780g vist ikk understøtter alle de nye lydformater, hvilket lidt gør den uatraktik for mig, nogen der har ved hvor meget overskud comp har tilbage når den viser fx. blu-ray, ville gerne ku se en film og lave kopi af den samtidig fx:)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu