recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobo med HDMI, kraftig onboard GPU
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMobo med HDMI, kraftig onboard GPU

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Mobo med HDMI, kraftig onboard GPU
    Sendt: 27-Marts-2009 kl. 17:17
Jeg må efterhånden erkende at mit Abit IL90-MV ikke kan trække min HTPC tilfredstillende, et Intel GMA950 kan ikke følge med i Win7 åbenbart. (Når mit FloppyDTV bruges)

Jeg har ellers været rigtig glad for ovenstående board, da den udover HDMI udgang også har været egnet til mobile processorer. Altså en ret strømsparende løsning.

Jeg benytter mig af et HFX Mini kabinet, som sætter nogle begræsninger størrelse og kølemæssigt. Jeg bruger ligeledes en ekstern 165W PSU, som sagtens har kunne trække mit nuværende setup. Men det giver sig selv jeg ikke kan smide et monster system i med den PSU.

Så kravene er egentlig
- MicroATX mobo
- HDMI udgang på mobo
- Kraftig onboard GPU på mobo der kan trække 1080p materiale.
- En strømsparende CPU, der også kan trække 1080p materiale.
- Skal bruge DDR2

Jeg har kunne læse mig til at GPU'en gør det meste af arbejdet, men jeg kan se min 2GHz Core2Duo Mobile alligevel ligger på 70-80% ved HD kanaler (TV2 Sport HD mv). Så lidt kraft skal der vel alligevel til?

Alternativt kan jeg vente på Intel/Digital Everywhere får lanceret nye drivere, da jeg i teorien var fuldt tilfreds med "bare" at kunne se digital tv samt HD kanaler i Vista, men grundet 3+/TV3 Puls problemer så jeg mig nødsaget til at bruge Win7.

Mine tvivler ligger i hvorvidt min PSU på 165W kan trække et "non-mobile" setup og hvorvidt en "non-mobile" CPU kan benyttes med de heatpipes der medfølger til et HFX Mini kabinet uden problemer. Pt ligger CPU temperaturen på 30-40 gr.

Jeg har set flere anbefale et Gigabyte bundkort, men jeg orker ikke at trække kabler til lyd hvis der skal bruges DVI. DVI->DVI løsningen pt. fungerer perfekt.
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2009 kl. 19:24
Havde egentlig afskrevet dette bundkort da jeg læste specs på den - der stod nemlig kun VGA+DVI.

Men her er der HDMI:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Ove rview.aspx?ProductID=2758

Det må da næsten være sagen så ?

Redigeret af Langmack - 27-Marts-2009 kl. 19:25
B&O Stage
Beoremote One
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2009 kl. 19:54
Har det selv sammen med en AMD 4850, og det skulle trække omkring 60W idle og 97 ved fuld load. Bemærk dog at dette var med en raptor HDD.

Det skulle være rigtig godt.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 10:31

Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Jeg har kunne læse mig til at GPU'en gør det meste af arbejdet, men jeg kan se min 2GHz Core2Duo Mobile alligevel ligger på 70-80% ved HD kanaler (TV2 Sport HD mv). Så lidt kraft skal der vel alligevel til?

Helt forkert

Der skal ingen kræfter til

Nu har jeg ikke TV2 Sport HD, med med Kanal+ HD (ca. 20 mbit) trækker den højst 9% CPU på en gammel Pentium Dual Core med et ATI Radeon 3600

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 10:40
Det må så være fordi mit Intel GMA ikke laver nogen form for dekodning overhovedet.

Tyder mere og mere på jeg nok bør opgradere mit HW :\
B&O Stage
Beoremote One
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Det må så være fordi mit Intel GMA ikke laver nogen form for dekodning overhovedet.

Tyder mere og mere på jeg nok bør opgradere mit HW :\

Nemlig....GMA950 er berygtet for flat out lousy Video/3d performance....Desuden er det ikke et DirectX 10 grafikkort.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 11:27
Er det ikke sådan med allle Intels GFX/drivere. Jeg har aldrig oplevet andet en bøvl med Intels grafikchips. Sidder pt. med en 965 og mage til l... skal man lede længe efter. Hver anden gang jeg starter notebooken kan den ikke finde ud af skærmens native opløsning (1440 * 900), hvorefter jeg må køre med en eller anden skod opløsning 
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 12:30
Nå, AMD 4850e + GA-MA78GM-S2H bestilt.. så skal jeg til at skille det skide hfx kabinet af.. de heatpipes er djævlens værk ;)

Tak for input.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
Mlarsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2005
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 17:42
Jeg læste et sted at man kun kan afspille stereo over HDMI-udgangen på det Gigabyte bundkort, er det sandt?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Mlarsen Mlarsen skrev:

Jeg læste et sted at man kun kan afspille stereo over HDMI-udgangen på det Gigabyte bundkort, er det sandt?

Nej....det er folk som fatter krans der siger dette...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 14:30
Jamen hurra, så er ens HFX CPU køler multibracket åbenbart ikke multibracket nok, da den ikke understøtter AM2.

Så nu må jeg vente på en ny bracket, lige nu hvor spisebordet er proppet med skruer og HW :) for dælan..
B&O Stage
Beoremote One
Til top
Mlarsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2005
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 17:43

Er det ikke sådan én køler du har?

http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=4 4_49&products_id=289

Der står da AM2, eller er denne her bare en opdateret version? Jeg har selv et HFX køler og udover farven, så ligner den da meget godt den jeg selv har...

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu