|
Virker alle antenner til digitalt tv? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Morten NP
Junior bruger Oprettet: 04-December-2007 Status: Offline Point: 35 |
Emne: Virker alle antenner til digitalt tv? Sendt: 05-April-2009 kl. 23:29 |
Mine forældre skal i sommerhuset til at overgå til
digitalt tv til efteråret, da de har en alm stueantenne. Men hvad skal der til for at de kan se digitalt tv? Så vidt jeg kan forstå skal der være en digital modtager boks enten i form af en ekstern boks eller et tv med indbygget DVB-T tuner? Men hvad med selve antennen? Den de har nu er en gammel svend, kan den fortsat bruges eller skal den også skiftes? |
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Sendt: 06-April-2009 kl. 00:20 |
< http-equiv="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">
De digitale tv-signaler kan modtages med en almindelig udendørs TV2-antenne (UHF). Dur den gamle antenne, kan man fortsætte med den. Men eventuelle antenne-filtre skal sandsynligvis fjernes. I enkelte områder af landet skal antennen drejes om sin længdeakse, så tværpindene ikke længere er vandrette, men lodrette. Der findes nye typer af udendørs og indendørs antenner. Nogle af dem kan samtidig modtage FM- og DAB-signaler. Digitale tv-signaler er meget mere robuste end de analoge, så nogle steder kan man nøjes med en moderne stueantenne, fx som den der vises til venstre. Med et klik på dette link http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp kan man for hver region i landet finde dækningskort der viser hvor man kan nøjes med en indendørs antenne. I dele af landet kan man via egen antenne og modtager-boks også se nabolandes digitale tv-kanaler. Moderne udendørs og indendørs antenner kan være aktive, dvs. forsynet med spænding fra den digitale modtagerboks eller fra egen strømforsyning. |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 06-April-2009 kl. 12:28 |
Der er visse TV2 tagantenner, der er 'tunet' til en mindre del af tv frekvenserne - som så modtages bedre. Sådanne findes ofte i områder, hvor den enlige analoge TV2 signal er svagt og kræver den bedst mulige antenne. Med digitalt tv anvendes 5 frekvenser - hvilke afhænger af hvor i landet det er. Dermed må man anvende en antenne der kan modtage alle 5 kanalere. Af praktiske grunde er det normalt antenner, der kan modtage alle UHF hanalerne (21-69). Disse kaldes ofte bredbånd/wideband UHF antenner. Stueantenner vil normalt være kanal 21-69 antenner, men signalet skal være godt for at en stueantenne er OK. Hvis du har et ønske om at prøve digitalt tv her til sommer, så køb en 250 kr DVB-T/MPEG-2 boks på tilbud. Den kan godtnok ikke modtage det nye Boxer betalings-tv fra november, men I får erfaring nu bla. med antennen. Boksen kan anvendes til DR1+2/TV2 indtil 2012. (og den bliver nok heller ikke stjålet fra sommerhuset). Der skal typisk være et SCART stik på jeres tv. Priserne på de nye bokse må forventes at falde fra nu til efter november. Lars |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Sendt: 06-April-2009 kl. 23:28 |
Jeg skal også have en DVB-T-boks til mit fjernsyn i sommerhuset. Men jeg vil vælge en fremtidssikret boks der kan klare komprimeringsformatet MPEG4. Derved kan det fra 1. nov 2009 modtage ikke blot kanalerne i Mux 1 (DR1, DR2 og TV2 m.m)., men også kanalerne i MUX2: DR Børn, DR Historie, DR Update, DR HD-kanal og Folketingskanal (og Boxer TV-betalingskanalerne, hvis man vil det). Kun med MPEG4 kan jeg bruge boksen efter 2012.
Da det gamle fjernsyn ikke har en scart-tilslutning, skal jeg også sikre mig en DVB-T-boks med RF modulator, så jeg kan tilslutte bokse med et antennekabel. Jeg tænker at det skal være denne boks: Hinke HT0210Vi |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
moho
Guld medlem Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
Sendt: 07-April-2009 kl. 14:58 |
DVB-T boks med RF udgang? Kør det gennem en Video, dette er en billig løsning på problemet med en "Ekstern RF modulator". Dengang DVD slog igennem gik alle ud fra at RF udgangene blev passé! Alene Scart skulle anvendes, også for ødelægge de fatninger "De fatninger som nu blev ødelagte", på grund af alt for hårde TRYK. Redigeret af moho - 07-April-2009 kl. 14:59 |
|
Morten NP
Junior bruger Oprettet: 04-December-2007 Status: Offline Point: 35 |
Sendt: 07-April-2009 kl. 23:21 |
Jeg er lidt i tvivl om jeg helt forstår svaret, men som
jeg forstår det, så kan de ikke være helt sikre på deres antenne fungere på det digitale sendenet, men den eneste måde der er at finde ud af det på er reelt enten at købe en billig boks eller et tv med DVB-T (de står overfor at skulle købe nyt TV alligevel) |
|
Vilhelm
Sendt: 07-April-2009 kl. 23:57 |
Modtagelse af digitalt tv via egen antenne kan som hovedregel ske med den TV2-antenne (UHF) man allerede har.
Den gamle UHF-antenne bør dog kunne modtage alle kanaler i UHF-båndet, kanalerne 21-69. Spørg evt. til råds i lokalkendte forretninger. Et gammelt fjernsyn uden indbyggede tunere skal så have en digital modtagerboks af typen DVB-T. Skal boksen være fremtidssikret anbefales at købe en boks der kan klare komprimeringsformatet MPEG4 og dermed også MPEG2. Ønsker man at modtage Boxer TV's betalingskanaler, anbefales det at købe en Boxer godkendt boks eller (vente til man kan) indgå en abonnementsaftale med Boxer TV, således at man få en gratis boks. Et nyt fjernsyn kan fås med indbygget DVB-T-tuner/MPEG4. Så behøves der ingen boks. Skal man modtage Boxer TV's betalingskanaler skal man indsætte en kortlæser og et bokser kort. Det anbefales at købe en kortlæser godkendt af Bokser TV. Har man samtidig parabol-tv, kan man i hvert fald hos Canal Digital få digitale modtagerbokse, der både kan modtage satellitkanaler via parabok og kanaler via egen antenne. Håber dette er forståeligt. |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
Vilhelm
Sendt: 08-April-2009 kl. 01:16 |
Jeg har nu ingen video. Men hvis jeg nu havde, hvordan skal jeg så forbinde digital boks med video og video med fjernsynet, der kun har antennestik og ikke scart? |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
pfugl
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
Sendt: 08-April-2009 kl. 08:26 |
Scart kabel fra digitalboks til video.
Antenne kabel fra video til TV. På den måde kan du bruge en gammel video som RF modulator. Lidt klumsy løsning, men billig i mangel af bedre. |
|
Vilhelm
Sendt: 08-April-2009 kl. 10:49 |
Tak. Jeg vidste ikke at en video fungerer som en RF-modulator. Jeg har opdaget at der findes denne digitale boks: Hinke HT0100 DVB-T Mepg4 TV-tuner. Den er med RF-modulator og koster ca. 1000 kr. Den er uden kortlæser (til Boxer TV). Da den ikke kan modtage HD-kanaler, overvejer jeg dog at bruge penge på en mere fremtidssikker løsning. |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
moho
Guld medlem Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
Sendt: 08-April-2009 kl. 13:25 |
Fra første færd hvor man begyndte med Video var disse med RF udgang for kanalerne 32 - 42 (Justerbar med skruetrækker). Moviebokse havde nogen gange kanalerne 3 eller 4 (VHF båndet, ca 60 MHz), også fordi man kunne anvende dette til Sort/Hvidt Tv som ikke havde UHF Tuner. Som sagt er dette rent nostalgisk. Mit problem med Scart stik er at "For få tingesten til virke, her og nu, måtte jeg tage metalbøjlen af. Ellers kunne jeg ikke få lyd eller var det billede, på grund manglende kontakt" |
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 08-April-2009 kl. 18:50 |
Der er meget grund til at forvente, at de nuværende MPEG-4 bokse inden næste sommer falder meget mere i pris end de 200-300 kr som en MPEG-2 boks koster. Der kommer jo først rigtigt gang i markedet hen mod november. Det er kun Fona, Elgiganten ol., der kan se fordelen i at købe nyt udstyr før efter november - måske lige bortset fra omtalte 200-300 kr boks. Hvis et TV ikke har HDMI eller i det mindske SCART så synger det på sidste vers. Det er da helt ude i hampen først at modtage gode digitale signaler og så omsætte og udsende dem som analoge (RF) antennesignaler. Man skal ikke kaste gode penge efter dårlige. DR-HD kanalen kan ikke overføres med SCART og slet ikke med RF. Antennen har INTET at gøre med, om man anvender en boks eller en indbygget DVB-T modtager i et tv. Det er samme antenne, der skal bruges. Der er visse yderområder i landet, hvor TV2 signalerne (og DVB-T signalerne) ikke blot kræver en tagantenne, men en stor tagantenne. Et eksempel herpå er det nordlige Djursland. Hvis den eksisterende antenne ikke er god nok, så kan man jo blot købe en ny og bedre (udendørs) antenne. Du kunne måske fortælle, hvor i landet sommerhuset ligger (kun sådan cirka) og hvilken antenne i nu bruger. Lars PS! Man kan få Boxer i dele af Jylland, men der synes ikke at være en fornuftig 'sommerhus-pris'. Hvis i alligevel vælger Boxer allerede nu, så kan i få boksen med fra Boxer. |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |