|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
wanjer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-December-2007 Status: Offline Point: 251 |
![]() Sendt: 26-Marts-2009 kl. 18:30 |
Hejsa Recorder.dk Nu har jeg efter lang tids research endelig besluttet mig for at gøre noget ved sagen. Og så ville det jo være rart at få jeres meninger og erfaringer med, inden man laver nogle dårlige/forkerte investeringer. Det det drejer sig om er at jeg skal have lavet et server - extender system, til stue og soveværelse (+ køkken, hen ad vejen) Jeg har under fornyligt overstået renovering bygget mig et serverrum på 2 m2 oppe på mit loft. Det er fuldt isoleret og ventileret (ved hjælp af Genvex system). Der har jeg så pt. 3 recievere til at stå. De trækker mine 13 højtalere som er bygget ind i loftet i henholdsvis køkken, soveværelse og badeværelse. Der er så sluttet en squeezebox reciever til hver af dem, som bliver styret af en duet controller. Til at køre squeezecenter har jeg en lille HP T5710 m. 512mb ram og 250gb disk. Ud over det har jeg min DLink 635 router og 2 x DLink 1008 8 ports gbit switche til at stå der. Derfra går der så 2 stk. cat5e til stue, 2 stk. cat5e til soveværelse og 1 stk. cat5e til køkken. Puha en lang smøre Nåh... Det der så er min tanke er at købe en Tranquil SQA-5H-2000 WHS server, som selvf. skal monteres i serverrummet. Den skal fungere som backup af huset computere og som distributør af min dvd/bluray samling via MyMovies. Squeezecenter skal selvfølgelig også flyttes over til denne maskine. Synes umiddelbart at WHS virker som det der passer bedst til mit behov, i forhold til en NAS??? Det helt store problem kommer vi til her. I mit soveværelse skal jeg kunne se min DVD/Bluray samling. Ud over det skal jeg kunne gå på internettet via mit fjernsyn. Her har jeg været lidt forskellige muligheder igennem men kan ikke rigtigt finde ud af hvilken der er den bedste. 1: Bygge en HTPC, i et kabinet der er egnet til dette, evt. med en flash disk, da den jeg ikke skal andet end at afvikle mine DVD/bluray film og kunne gå på nettet. Den maskine skulle så fysisk være til stede i soveværelset (Der er indbygget skab i væggen hvor begge netstik sidder) Problemer ved denne løsning: Synes det er små dyrt at bruge at samle denne løsning. 2: Man kunne bygge en "alm." pc og stille denne i serverrummet. Derfra kunne man så via en HDMI - Ethernet omformer trække billed signalet ned til soveværelset. Så er det også let at få lyd signalet over i recieveren. Problemer ved denne løsning: Jeg har ikke mulighed for at have et optisk drev fysisk til stede i soveværelset, så man kunne bruge den som Hardcopy dvd/bluray afspiller. 3: En af de mange medieafspillere, men synes ikke rigtigt jeg kan finde en løsning hvor jeg samtidigt kan bruge den som browser. Tror det var hvad jeg havde gjort mig af tanker om soveværelset Hvad stuen angår, burde det være noget lettere. Det behøves nemlig ikke være mulighed for at kunne browse. Så der kunne jeg forestille mig at løsningen var en medieafspiller, så jeg kan se mine dvd/bluray film fra serveren. Køkkenet, skal i realiteten ikke vise dvd/bluray materiale, men kun kunne browse. Så der var min ide lidt at købe en EeePC med tiden og så klistrer den bag på fjernsynet. Hmm, tror det var heeeeele min problemstilling Ser frem til en ordenlig omgang kyndige svar, og rettelser, hvis der er noget af det jeg har skrevet der er helt ude i skoven Redigeret af wanjer - 26-Marts-2009 kl. 18:31 |
|
![]() |
|
PallePro ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23 |
![]() |
Hej Wanjer. I soveværelset kan dette være en mulighed: http://fit-pc2.com/wiki/index.php?title=Main_Page Ellers et interessant setup du har der, og jeg har lige et par spørgsmål til det. Hvordan styrer du at tænde og slukke for de 3 forstærkere i server-rummet? Står SqueezeBox-receiverne også i serverrummet, eller er de i de forskellige rum? Og så vil jeg da også gerne høre lidt mere om hvordan du har bygget server-rummet. Hvad er konstruktionen, isoleringen, kølingen, osv. Jeg går ud fra at der er tale om at server-rummet er bygget i et uisoleret loftsrum, og der kan vel blive meget varmt om sommeren? /Palle |
|
Samsung CS-34Z4HR | LG DV142K | Panasonic NV-HD620 | Technics SU-X101 | Jamo Sound50
|
|
![]() |
|
wanjer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-December-2007 Status: Offline Point: 251 |
![]() |
Tak for tippet, det vil jeg bestemt kigge nærmere på. Men lige ved første øjekast kan man godt tvivle lidt på om den rent faktisk kan køre 1080p materiale. Hvad angår tænd og sluk af forstærkere, har jeg monteret en IHC stik kontakt i server rummet. Den har jeg så programmeret så jeg kan slukke for alt der er sluttet til den, både i min Entre og i mit soveværelse. Hvad server rummet angår, så har jeg bygget det op i et træskellet på mit loft. Det er så blevet isoleret med 145mm isolering i vægge og "loft" og med 345mm i gulv. Indvendigt har det fået dampspærre og er blevet beklædt med 15mm OSB plader. Der er selvfølgelig blevet lagt trægulv jeg har selv monteret Genvex i hele huset (ventilations system som genbruger varmen med op til 95% effektivitet) og i den forbindelse var det jo smart at genbruge varmen som forstærkere og servere laver. Håber det var svar nok, ellers er du velkommen til at spørge igen |
|
![]() |
|
![]() |
Masser der er inde og kigge, men ingen kommentarer.... Slet ingen der har lidt input/ideer til mit setup ??? |
|
![]() |
|
Kurt Poulsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1505 |
![]() |
Har kigget lidt på dine ønsker men synes ikke rigtig der er en løsning. Problemet er jo helt klart at du ønsker at kunne gå på internettet i soveværelset. Det gør jo at en mediaafspiller ikke kan bruges - den er jo ellers et oplagt valg.
Så det skal jo nok være et eller andet pc-agtigt for at det kan bringes til at opfylde dine krav. Jeg tænkte på om det forslag du selv har til køkkenet ikke også kunne bruges til soveværelset? Der er nogen af de små netbooks der kan afspille HD materiale. Jeg mener ikke en ASUS EEE kan, men jeg har læst om andre der kan. Kan dog ikke lige huske hvilke. Din ide med at installere en skærm og tastetur i bryggerset til at servicere serveren er god, men hvorfor bruger du ikke bare remote desktop? Det gør jeg til min WHS server og det virker fint - ikke fordi det er ret tit jeg bruger det. Men jeg kan da tilgå min server fra alle vores pc'er. Kan kun anbefale WHS. Min kører bare 24/7. Min er en Scaleo fra Fujitsu købt hos komplett.dk (er desværre udgået nu). Jeg har aldrig haft med en server der var så nem at sætte op. Der skal ikke engang skærm og tastetur til den. Den skal bare til strøm og netværk. Resten foregår fra din egen pc. Simpelthen så smart!! ![]() Hvad angår ripning af DVD'er har jeg brugt ISO formatet. Jeg brugte gratis programmet DVDSmith Movie Backup. Iso formatet er det nemmeste at håndtere. Blueray har jeg ikke så der kan jeg ikke hjælpe dig. |
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk |
|
![]() |
|
Kurt Poulsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1505 |
![]() |
Jeg fandt lige ud af at ASUS EEE BOX B204/206 faktisk kan afspilleHD materiale. Så det er vel en oplagt løsning?
|
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk |
|
![]() |
|
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
![]() |
mtjaaaa..... læs lige denne tråd inden du sætter forventningerne for højt op mht asus eee box http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57508& PN=1&TPN=5 der er vidst nogle problemer med 1080p |
|
![]() |
|
PallePro ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23 |
![]() |
Hej Wanjer. Ja, der er ikke så mange kommentarer - jeg tror det er fordi du har gjort det på den rigtige måde Men jeg har da lige lidt flere spørgsmål hvis du kan klare det.... Har jeg forstået dig korrekt sådan at du fra server-rummet har lavet et ventilations-aftræk og sluttet det til den streng af dit genvex-anlæg der suger varm luft (fra fx badeværelser og rum med brændeovne), og samtidig har en tilgang til rummet fra den streng af dig genvex-anlæg der henter frisk luft udefra, sådan at der kommer gennemstrømning af luft i server-rummet? Hvad er dine oplevelser med at bruge Duet til styring af lyd i de tre rum? Jeg går ud fra at det er samme controller du bruger over hele huset - er det noget der bare kører at have flere "zoner" på? - jeg tænker ikke på synkronisering (for der er der vist nogle problemer som dog skulle være forsøgt rettet i nyere firmwares så vidt jeg husker), men mere hvor let det er at hoppe mellem de forskellige zoner, altså at sige - nu vil jeg styre badeværelset og ikke længere køkkenet. Det lyder som der er en vis afstand fra en eller flere af dine forstærkere i server-rummet og til deres højttalerne - er der noget man skal være opmærksom på i den forbindelse, fx kvaliteten af connectors mellem kabel og højttaler/forstærker? Hvad har du tænkt dig at gøre mht lyd i stuen - kan det lade sig gøre at smide TV'ets surround-receiver (hvis du har sådan en) op i server-rummet også og så have en fjernbetjening der styrer den? Sådan at det eneste du har i stuen så vil være din MediaCenter-extender - det kunne være cool... /Palle |
|
Samsung CS-34Z4HR | LG DV142K | Panasonic NV-HD620 | Technics SU-X101 | Jamo Sound50
|
|
![]() |
|
![]() |
Har godt kigget på denne løsning. Men synes stadigvæk at den virker lige på grænsen til at være for klejn. Det virker umiddelbart ikke til at der skal ligge meget og rumstere i baggrunden, før den går i knæ. Men ellers ville denne nok være en fin løsning til køkkenet. |
|
![]() |
|
![]() |
Helt rigtig forstået med hensyn til Genvex systemet. På denne måde kan jeg også genbruge varmen fra mine forstærker. Så jeg rent faktisk får lidt ud af alt den spilldte energi :) Og som du selv skriver pumper jeg ikke bare luft ind, men danner faktisk et airflow, så der hele tiden er udskiftning af luften. Så jeg undgår også den eventuelle kondens der kunne opstå. Hvad angår Zoner i squeezeboxen så fungere det egentlig okay. Har ikke haft de helt vilde problemer med sync. og hvad angår skifte af zoner, foregår dette ved 2 klik. så det er faktisk meget enkelt. Da mit serverrum ligger rimmeligt centralt, vil jeg skyde på der er omkring 15m til den højtaler der er længst væk. Har brugt 4mm2 DLS kabler til alle højtalere og synes resultatet er rigtig godt. Har godt tænkt på det med stue forstærkeren på loftet, og jeg har da også muret et 70mm rør ind i væggen, der går fra mit serverrum og til mit hifimøbel. Så mulligheden er der, men pt. synes jeg ikke det er nødvendigt. Plus det vil løbe op i kabler også. HDMI, IR-extender, højtaler kabler osv. Best regards |
|
![]() |
|
![]() |
Ja det kunne jeg også læse ud af det andet link i tråden. Ærgeligt. Men ide mæssigt er det jo stadigvæk nok den eneste løsning. Så det handler vel egentlig om at finde en netbook der faktisk understøtter 1080p. |
|
Mvh Kurt
|
![]() |
|
![]() |
Ja enten det, eller os skal man finde en måde at bygge et 780g chipset bundkort med en AMD 4850 - 5050 ned i så lille et kabinet som muligt. Har haft kig på et Antec VERIS Micro Fusion Remote 350-EC . Men er ikke helt sikker på om det er en optimal løsning. Der vil efter hvad jeg kan se blive problemer med cpu køler. Og så bliver det meget hurtigt en dyr løsning for at have en client der kan vise HD materiale og gå på nettet.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |