|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
mooens ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 111 |
![]() Sendt: 24-November-2005 kl. 14:47 |
|
Jeg ved ikke om emnet hører hjemme i dette forum, men jeg er lidt forvirret.
Hvorledes er det med lydkvaliteten af musik afspillet fra en harddisk på f.eks. et mediacenter i forhold til f.eks. en cd-afspiller eller dvd-afspiller. Vi ser bort fra evt. komprimering mv.
En cd-afspiller har convertere mv. Det har et billigt cd-afspiller i en computer jo ikke. Hvilken betydning har det for lydkvaliteten?
Nu er HifiKlubben jo begyndt at sælge CAMBRIDGE 640H CD-optager som har indbygget harddisk. Hvordan er lyden når man hhv. afspiller fra cd og fra harddisk?
Spørgsmålet kan også formuleres således: Hvilken lydkvalitet får jeg fra en alm. cd-afspiller i et mediacenter.
Giver spørgsmålet nogen mening?
|
||
![]() |
||
HTPC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
![]() |
|
Hvis CD'erne rippes korrekt, og man bruger et godt lydkort til knap 1000 kr. så er lyden bedre fra harddisk en fra en +15.000 kroners CD-afspiller!! Det er bare at tilslutte en effekforstærker til lydkortet. Så sparer du både CD-afspiller og forforstærker. Brug Excat Audio Copy til at rippe CD'erne. Et godt lydkort til både surroound og HI-FI er Audiotrak Prodigy LT 7.1, som har et meget godt signal/støforhold og bruger D/A konveretere som kun sidder i meget dyre CD-afspillere.
Der sidder D/A-konvereter på alle lydkort, ligesom der gør i enhver CD-afspiller. Kvaliteten af lydkortet er afgørende for lydkvaliteten. Det er også vigtigt at rippe CD'erne med Exact Audio Copy eller det tilsvarende værktøj fra Plextor hvis du har et Plextor drev. Når en CD aflæses i en CD-afspiller eller CD-drev, så aflæses den ikke perfekt, der kommer en del bitfejl ind imellem, også på meget dyre HI-FI CD-afspillere. Ved at bruge Exact Audio Copy til at rippe CD'en, så læses CD'en ikke bare fra ende til anden, men hvis et bit ikke bliver læst korret, så læser den det igen indtil det er korrekt hvis det kan lade sig gøre. Ved at læse kontolbit kan den afgøre om bitten er læst korrekt. Hvis man bare afspiller en CD fra en HIFI CD afspiller eller et CD-drev, så kan man ikke læse CD'en igen og igen for så vil der opstå "huller" i lyden. Men når en CD rippes, så kan den læses igen og igen, fordi CD'en ikke afspilles direkte. Men de fleste rippere læser bare videre selvom nogle bit aftastes forkert, det gør Exact Audio Copy ikke. Når først CD'en er kopieret korrekt over på harddiksen uden bitfejl, så opstår der sjældent bitfejl, fordi harddiske er et meget mere pålideligt medie end CD og DVD. Sker der en læsefejl kører den hurtigt nok til at kunne læse indholdet igen imens det afspilles. Det kan man ikke gøre med en CD-afspiller der kører ved 1x hastighed. Mange HIFI entusiaster er gået over til at afspille hele deres CD samling fra en PC harddisk. Man får meget bedre lyd for pengene. Et lydkort skal ikke være særligt dyr for at indholde komponenter der magen til dem man finder i meget dyrere CD-afspillere. Men sørg for at købe det rette lydkort. Lad være med at købe Creative. Køb hellere Audiotrak Prodigy LT 7.1 eller EM-U, hvis du ikke har behov for surround. Du kan læse mere om alt dette her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_topics.asp?FID=20 Exact Audio Copy: http://www.exactaudiocopy.de Musikken kan enten gemme ukomprimeret eller i et losless (tabsfri) audio format som f.eks. APE eller Apples eller Microsofts loseless format. Lyden bliver ikke forringet ved at gemme i et loseless format, ligesom den gør med f.eks. MP3, Ogg Vorbis osv. Et losseless audio format svarer lidt til at zip komprimere en fil, her sker heller ingen tab at data. Man kan også gemme metadate i de fleste losless formater i modsætning til hvis filerne bare ligger i waw format på harddisken. Redigeret af HTPC |
||
![]() |
||
mooens ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 111 |
![]() |
|
Mange tak for det gode og uddybende svar. Det var rart at få sat et par ting på plads.
Jeg har ikke kunne forstå hvorfor man skulle købe dyre dvd/cd anlæg hvis lyden fra en computer med et billigt cd-rom drev kunne klare det ligeså godt. Det er altså lydkortet der gør forskellen.
Vil det sige at fremtiden for dvd-afspillere mv. ser lidt sort ud, eller tager jeg munden for fuld?
Jeg har tænkt mig at lyden skal sendes videre til min Denon AVR-2106 reciever. Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse, eller kan jeg tilslutte mediacenteret direkte til recieveren?
|
||
![]() |
||
henning.j ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 25-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 22 |
![]() |
|
Jeg er ikke helt sikker på at det er så enkelt som ovenfor beskrevet: Dels er en pc af naturlige årsager fyldt med højfrekvent støj som påvirker analoge kredsløb. Dette kan man så undgå ved at have et externt lydkort, men selv i den situation er der ofte problemer med windows-mixeren, dvs at signalet fra din lydfil sendes gennem mixeren og blandes med andre lyde, fx systemlyde. I nogle situationer kan man så have flere lydkort og route systemlydene gennem det ene og den lyd man vil have gennem det andet. Men jeg er stadig ikke sikker på at windows ikke placerer en mixer på vej ud. Fx foobar har valg mellem hvilken måde man skal sende lyden ud på og der har man en out-mode (Kernel) hvor lyden bliver sendt udenom windows og så skulle problemet være løst. Desværre er den mode experimentel og nogle gange svær at få til at køre - den virker i hvert fald ikke på mit MOTU traveller interface. Er der nogen der har helt præcise oplysninger om disse ting? |
||
![]() |
||
Kolvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2004 Status: Offline Point: 296 |
![]() |
|
Interessant emne, som får mig til at tænke lidt på følgende: I mit eget tilfælde, har jeg en ekstern rørbaseret DAC, som på nuværende tidspunkt kører almindeligt over mit stereoanlæg, og så er der selvfølgelig en sat et hifi drev på DAC'en. Men hvis jeg nu har planer om at lægge mine Cd'er over i HTPC'en og køre digitalt ud fra HTPC'en og over min DAC, hvor godt skal lydkortet så være?.......... Der kan vel ikke være ret store krav til lydkortet, når/hvis man altså kan benytte sin DAC fra digitalt til analogt? Mvh. |
||
![]() |
||
henning.j ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 25-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 22 |
![]() |
|
I http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=3903 6&hl=sound+quality skrives der bl.a. "Well, for me the most important point is that all the creative hardware resamples to 48 khz. The m-audio does not, giving you bit-perfect output on the digital output." Konklusion: 1. Creative kan ikke bruges hvis vi snakker Hi-End. Jeg har mest kigget på lyd (og bruger foobar2000). Hvordan er det med XP MCE (og andre media-systemer, for den sags skyld) og ASIO? Mvh |
||
![]() |
||
![]() |
|
ASIO og Kernel?? Det er et nyt område for mig, så hvad betyder disse
ord?
Mit opringelige spørgsmål går på hvorledes jeg silrer mig optimal lyd i forbindelse med XP MCE og mit sorround anlæg, uden at det bliver alt for teknisk.
![]() Desuden er jeg interesseret i at høre forskellige meninger om kvaliteten på et mediecenter i forhold til 'gammeldags' cd/dvd-afspillere.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |