recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på billig/dyr Surround receiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på billig/dyr Surround receiver?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel på billig/dyr Surround receiver?
    Sendt: 11-April-2009 kl. 12:32

Hej

Jeg er lige nu en Onkyo 605 receiver, men kunne egentlig godt tænke mig at opgradere til en Pioneer receiver (f.eks. SC-LX71), da jeg også har en Pioneer BluRay og Pioneer plasma.

Jeg er nogenlunde tilfreds med min Onkyo, men synes måske den har lidt svært ved at komme med en ordenlig lyd på mine 4 gange B&W XT2 og XTC center - specielt ved lavt lydtryk. Er det nogen en dyrere receiver gør bedre? Er forskellen på en dyr og billig receiver som "dag og nat" lydmæssigt, eller retfærdiggør forskellen i pris (Pioneeren koster vejledende 13.000 kr) ikke helt prisforskellen med mindre man virkelig "går op i lyd"?

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 12:47

nu er det jo lidt forskelligt hvad man opfatter som dyr, og en dyr er ikke nødvendigvis god, omvendt er det sjældent at finde en god billig surround reciever hvor der jo netop er sparet hvor man kan for at bringe den ned i pris. jo mere man går op i pris, jo bedre komponenter skulle der gerne sidde i. hele konstruktionen er dog meget afgørende, så derfor er man ofte nød til at foretage en konkret vurdering imellem to kandidater.

det du oplever, at der ikke er ordentlig lyd ved lavt niveau, skyldes at enten højttaleren eller reciveren ikke har specielt gode dynamiske egenskaber. du bliver derfor nød til at starte med at anskaffe en god effektforstærker så du kan fastslå om det er højttaleren eller recieverens indbyggede forstærker der reelt er dit problem. det er dog meget få produkter i den ende af prisskalaen der har dynamiske egenskaber der netop tilsikre fuld opløsning og dynamik ved lavt niveau.

Crown - there is no substitute.
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

nu er det jo lidt forskelligt hvad man opfatter som dyr, og en dyr er ikke nødvendigvis god, omvendt er det sjældent at finde en god billig surround reciever hvor der jo netop er sparet hvor man kan for at bringe den ned i pris. jo mere man går op i pris, jo bedre komponenter skulle der gerne sidde i. hele konstruktionen er dog meget afgørende, så derfor er man ofte nød til at foretage en konkret vurdering imellem to kandidater.

det du oplever, at der ikke er ordentlig lyd ved lavt niveau, skyldes at enten højttaleren eller reciveren ikke har specielt gode dynamiske egenskaber. du bliver derfor nød til at starte med at anskaffe en god effektforstærker så du kan fastslå om det er højttaleren eller recieverens indbyggede forstærker der reelt er dit problem. det er dog meget få produkter i den ende af prisskalaen der har dynamiske egenskaber der netop tilsikre fuld opløsning og dynamik ved lavt niveau.

Hej Kim

Undskyld sene svar. Jeg vil bare lige sige tak for dit fine svar

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 14:24
Onkyo ´s små modeller er ikke særligt effekt stærke, så du skal nok finde en lidt kraftigere model med lidt mere overskud.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 16:43

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Onkyo ´s små modeller er ikke særligt effekt stærke, så du skal nok finde en lidt kraftigere model med lidt mere overskud.

Så har jeg lige et spørgsmål, for på mine B&W højttalere, er følsomheden opgivet til 85dB. Er det godt eller dårligt ift. en forholdsvis svag receiver (jeg har set andre højttalere som er oppe på 90 dB)? Hvis det er dårligt, så kan det vel være derfor at jeg ikke synes at Onkyoen spiller helt tilfredsstillende? 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

Så har jeg lige et spørgsmål, for på mine B&W højttalere, er følsomheden opgivet til 85dB. Er det godt eller dårligt ift. en forholdsvis svag receiver (jeg har set andre højttalere som er oppe på 90 dB)? Hvis det er dårligt, så kan det vel være derfor at jeg ikke synes at Onkyoen spiller helt tilfredsstillende? 

Absolut, 85 dB er ret lavt. Det skal dog siges at ikke alle er lige ærlige omkring denne opgivelse.

Der eksisterer en udbredt misforståelse om at jo mindre højttalere man har, jo mindre forstærker behøver man. Et stykke hen ad vejen er det nærmest omvendt, jo mindre højttaler man har, jo større spark i rø... skal de have for at levere varen... Jeg er overbevist om at du vil opleve en markant forskel med en kraftigere forstærker. Når det er sagt, så ER det alt andet lige en design-højttaler, og højttalerens dimensioner sætter visse begrænsninger for hvor meget dynamik du kan hive ud af dem.

Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Absolut, 85 dB er ret lavt. Det skal dog siges at ikke alle er lige ærlige omkring denne opgivelse.

Der eksisterer en udbredt misforståelse om at jo mindre højttalere man har, jo mindre forstærker behøver man. Et stykke hen ad vejen er det nærmest omvendt, jo mindre højttaler man har, jo større spark i rø... skal de have for at levere varen... Jeg er overbevist om at du vil opleve en markant forskel med en kraftigere forstærker. Når det er sagt, så ER det alt andet lige en design-højttaler, og højttalerens dimensioner sætter visse begrænsninger for hvor meget dynamik du kan hive ud af dem.

Tak for dit nyttige svar. I min evige jagt på grunde til at skifte udstyr, er det svar jo et godt argument - og endda et godt et af slagsen  

Jeg er godt klar over, at jeg kunne ha´ fået mere højttaler for pengene, ved ikke at vælge disse modeller, men det var den pris jeg måtte betale for at få lov til at hænge dem op for konen

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 19:32
Nu kan man jo ikke tilslutte en effektforstærker til en 605, så vidt jeg ved.
Jeg vil dog mene at en SC-LX71 er "overkill", til de højtaler. Man kan aldrig får power nok, men mere prisen taget i betragtning.

Men den har jo også en lillebror. Så hvis du kan lide pio lyden, så kunne den jo være en mulighed http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/VSX-LX51/index.h tml

de er åbenbart ikke til at får fat på i øjeblikket.

der er ellers mange her på dette forum, der har udtalt at 605 stort set kunne trække alle højtaler. Det mener jeg ikke den, mens andre ser andeledes på den sag. Men en fin forstærker til prisen.

Redigeret af xcardman - 17-April-2009 kl. 19:40
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 19:51

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg vil dog mene at en SC-LX71 er "overkill", til de højtaler. Man kan aldrig får power nok, men mere prisen taget i betragtning.

Men den har jo også en lillebror. Så hvis du kan lide pio lyden, så kunne den jo være en mulighed http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/VSX-LX51/index.h tml

der er ellers mange her på dette forum, der har udtalt at 605 stort set kunne trække alle højtaler. Det mener jeg ikke den, mens andre ser andeledes på den sag. Men en fin forstærker til prisen.

At den er overkill til mine højttalere giver jeg dig fuldstændig ret i, og den receiver du henviser til har jeg da også haft kig på.

Min primære grund til alligevel at se på en SC-LX71 er først og fremmest designet. Jeg synes simpelthen den er pænere end LX51 (som dog også er nydelig). Mange vil nok synes det er en åndsvag grund til at vælge som jeg gør og måske har de ret Den vejledende prisforskel på 3000 kr er ikke noget der afskrækker mig.

Desuden har den mulighed for internetradio, som jeg vil gøre brug af + nogle andre småting. Men igen, jeg kan godt se hvad du mener

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 19:58

At den er overkill til mine højttalere giver jeg dig fuldstændig ret i, og den receiver du henviser til har jeg da også haft kig på.

Min primære grund til alligevel at se på en SC-LX71 er først og fremmest designet. Jeg synes simpelthen den er pænere end LX51 (som dog også er nydelig). Mange vil nok synes det er en åndsvag grund til at vælge som jeg gør og måske har de ret Den vejledende prisforskel på 3000 kr er ikke noget der afskrækker mig.

Desuden har den mulighed for internetradio, som jeg vil gøre brug af + nogle andre småting. Men igen, jeg kan godt se hvad du mener

Onkyo 605 er efter min mening bedre end sit rygte. Der hvor jeg i sin tid manglede noget var på mellemtoneområdet - og ikke effekten.

Det er i øvrigt ret umuligt at få fat i en Pioneer receiver lige pt. Min nye er bestilt for 14 dage siden, og jeg ved stadig ikke hvornår den kommer

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 20:02
hvis prisen ikke afskrækker, så er det bare og hoppe på en SC-LX71, har selv hørt den og den får helt klart en anbefaling af mig. Men du kan ikke bruge den som varmeapparat, for den er helt kold selv ved en god volume. Det kan jo også være du køber nogle større højtaler engang.
men lyden er anderledes
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Onkyo 605 er efter min mening bedre end sit rygte. Der hvor jeg i sin tid manglede noget var på mellemtoneområdet - og ikke effekten.

Det er i øvrigt ret umuligt at få fat i en Pioneer receiver lige pt. Min nye er bestilt for 14 dage siden, og jeg ved stadig ikke hvornår den kommer

der sidder jo sikkert en bedre strømforsyning i en 706 og derfor flere kræfter til din mellemtone. Men den diskussion har vi jo haft, men lade det nu ligge. Det er jo ikke det denne tråd handler om.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu