|
Bumtious indstillinger til Pioneer TV |
Besvar |
Forfatter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
mgmg
Guld medlem Oprettet: 18-Oktober-2005 Status: Offline Point: 1066 |
Emne: Bumtious indstillinger til Pioneer TV Sendt: 18-April-2009 kl. 01:10 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvad er der der gør Bumtious indstillinger til Pioneer TV så generelt gode? Svarer hans indstillinger simpelthen til Pure Mode, kendt fra KRP serien? Bumtious skriver netop det samme, som jeg har læst om Pure Mode: Ingen erstatning for, men hint af hvad en ISF kalibrering kan gøre. Indstillingerne findes her: http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/787159-pio neer-plasmas-settings-information.html |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kuro
|
pjoska
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 566 |
Sendt: 18-April-2009 kl. 08:24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kan ikke helt gennemskue dette! er det bare indstillinger man laver i menu eller er man helt inde i det dybe? kan ikke finde noget til LX508D
|
mgmg
Sendt: 18-April-2009 kl. 08:59 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det justeringer i den tilgængelige bruger menu. Bumtious laver tilsyneladende også professionelle ISF kalibreringer ude hos folk, men det er noget helt andet. Jeg synes ellers jeg har set indstillinger til Pioneer G8 TVene på AVforums, men det kan have være en anden forfatter. |
Kuro
|
bantam
Guld medlem Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Sendt: 18-April-2009 kl. 09:14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der er som sådan ikke noget magisk ved Bumtious' indstillinger. Jeg vil anbefale, at man ikke følger hans vejledning mht. indstilling af hvidbalancenen (Red High, Green High, Blue High, Red Low, Green Low og Blue Low). Lad indstillingerne i denne sektion være nul. Generelt er det også en dårlig idé at pille i "Colour Management" (Red, Yellow, Green, Cyan, Blue, Magenta) uden måleudstyr. Ændringer i "Colour Management" påvirker hvidbalancen meget - der er tale om en fin balance mellem de to indstillingsområder. Lad indstillingerne i denne sektion være nul. Mange af Bumtious' indstillinger kan man faktisk finde ved brug af en testskive som f.eks. DVE/DVE HD Basics og ved at studere manualen til TV'et. Han giver dog nogle nyttige tips i sektionen "PRO ADJUST" bl.a. omkring valg af gamma og colour space som normalt kun kan baseres på målinger på TV'et. Han glemmer måske at fortælle, at DRIVE MODE bør være 2. Hvis man bruger DVE til indstilling af TV'et er et sidste godt tip at lade være med at bruge de medfølgende farvefiltre: De kan give et ganske forkert resultat for indstillingen af farverne. Redigeret af bantam - 18-April-2009 kl. 13:03 |
bantam
Sendt: 18-April-2009 kl. 09:44 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg har nedenfor lavet en sammenligning mellem Bumtious' indstillinger og et par kalibreringer, som jeg har lavet via ISF-interfacet på et par Pio'er. Formålet er at illustrere, at der kan være ret store forskelle i udvalgte parametre pga. variationer i apparaterne - herunder også afspillerne. Bumtious’ indstillinger er uden tvivl korrekte – i et helt konkret setup.
Om CONTRAST og BRIGHTNESS kan man sige, at de er vældigt afhængige af, hvordan omgivelserne (og til en vis grad afspillerne) er indrettet. Redigeret af bantam - 18-April-2009 kl. 10:34 |
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 18-April-2009 kl. 11:02 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg vil gerne lige tilføje at de variationer er meget lig hvad jeg oplever, og ikke mindst at mens det på papiret kan virke som relativt små forskelle apparaterne imellem, så sker der dét i praksis at ét hak her, ét hak der, samlet set bliver til en rimeligt markant forskel. Derfor er jeg helt enig med Bantam, hvis man ikke vil have den egentlige kalibrering, men bare vil have tv'et fornuftigt indstillet, så lad være med at rode med de individuelle farvetemperatur og RGBCMY justeringer, det er i bedste fald 50/50 om man gør det bedre eller ringere. Derudover skal man huske at dét at kopiere andres indstillinger på tv'et, ikke garanterer at kilderne er korrekt sat op. Jeg vil tro at jeg ændrer et eller andet i kilderne 1/4-1/3 af tilfældene - og jeg har absolut set situationer hvor kilderne er blevet ændret fra rigtigt til forkert, fordi man har fulgt fejlagtige råd fra nettet (der har f.eks. cirkuleret nogle ret ringe forslag til Pioneer 8G/PS3 kombinationer). |
mgmg
Sendt: 18-April-2009 kl. 18:28 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hm, jeg var ellers lige ved at finde bedetæppet frem. Jeg prøvede med Bumtious og checkede efter med DVE og ISF Wiz. Det ser meget besnærende ud. En mulighed er, at "Biograf" og "all off" i de fleste tilfælde giver et fornuftigt resultat. Det kan let forveksles med fantastisk, når man sammenligner med mid level TV. Mht. "drive mode", så ... 1: 75 hz, anbefales til PAL DVD ("film") 2: 100 hz, anbefales til TV, så som nyheder og sport ("video") Jeg ved så ikke lige hvad forskellen er på film og video i denne sammenhæng. Faktisk anbefaler Bumtious Drive mode 1 til PS3, som bedste kompromis. Sluttelig, hvis man kan få et godt resultat med farvetemperatur og RGBCMY sat til 0, så er vi jo ude i noget der *ikke* er sværere at indstille med DVE eller ISF end konkurrenterne. Så må vi se med resultatet ... |
Kuro
|
mgmg
Sendt: 18-April-2009 kl. 18:34 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg tror nu bare, han sidder med en Sky box og en PS3, og dermed yderst begrænsede frihedsgrader.
Men mon ikke han er geek nok til at have nærmest perfekte omgivelser, når han tester? |
Kuro
|
bantam
Sendt: 18-April-2009 kl. 20:52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg mener faktisk at have læst på AVSForum, at Bumtious tager rundt og kalibrerer folks TV - i hverfald får han nogle gode udtalelser af andre medlemmer af forummet.
|
bantam
Sendt: 18-April-2009 kl. 21:12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det man kan opnå med en test-DVD er nok sammenligneligt med (eller bedre end) det de allerfleste konkurrenter kan bringes til at præstere - men kun en kalibrering med det rette udstyr kan (som altid) få det sidste på plads - og her rammer Pio'en bedre. Hvis man er i stand til at styre det (det kan være ret tricky), kan man desuden justere skærmens gamma-karakteristik - men kun via ISF-interfacet. ISF-interfacet har yderligere den fordel, at man kan kalibrere hvert input separat - modsat hvis man f.eks. bruger FILM-profilen, der vil være ens indstillet, uanset hvilket input man bruger den på. Som tidligere nævnt, er det noget besværligt at justere farveindstillingen optimalt uden måleudstyr i forhold til det farverum som skærmen faktisk leverer - men det er samme historie uanset hvilket TV, vi taler om.
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |