recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første indtryk – Samsung UE46B7070
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFørste indtryk – Samsung UE46B7070

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Emne: Første indtryk – Samsung UE46B7070
    Sendt: 19-April-2009 kl. 11:57

Første indtryk – Samsung UE46B7070

 

Jeg har nu sammen med en rigtig god ven, testet det nye Samsung UE46B7070 med LED. Han havde 4 andre skærme stående (Samsung LE-46A796, Sony KDL-55X4500, Panasonic TX-P50G10, Panasonic TH-50PZ800), men da jeg ankom, så havde han sat Panasonic G10 og Sony X4500 op for at sammenligne. A796 er også med i noget af testen. Vi havde ikke tid nok til at sammenligne grundigt med alle skærmene. Jeg fik desværre heller ikke taget nogen billeder, da mit kamera døde for 1½ måned siden og har ikke fået købt et nyt endnu.

 

Design:

Det første man ligger mærke til ved denne skærm er, hvor tyndt det egentlig er (På papiret 2.9 cm.). Rammen har en flot glans og matcher billedskærmens glans tone, som Ultra Clear Panel har hjulpet lidt med. Generelt er TV’et flot at se på, men dette har også visse ulemper. Ultra Clear Panel medfører skarpe refleksioner under lyse omgivelser, og det samme gælder den matchende ramme. Dette er vel noget man må lære at leve med, når man beslutter sig for at købe denne Samsung LED skærm.

 

Billedkvalitet:

SD; Jeg synes at den klarede sig rimelig godt med SD-DVD, hvor farverne var gode og præcise. Hurtige bevægelser klarede den også rigtig fint og glat, og sortniveauet var dyb. Hvis man sammenligner den med A796, så er der ikke sket det store.

Vi testede den også med analog antenne. B7070 og A796 lignede hinanden meget ved dette punkt, og forskellen var ikke til at fortælle. Billedet var generelt meget dårligt, og der er ikke rigtig noget at tilføje som skulle være speciel positivt.

 

HD; Vi satte Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl ind i vores BD-player (Sony BDP-S5000ES), og begyndte at betragte kvaliteten nøje. Billedkvaliteten var rigtig god på HD, detaljeret, super farver, dyb sort og dermed kontrast, og det stod krystal skarpt. Dog hvis man aktiverede Motion Plus 100 Hz, så kunne der opstå de såkaldte artefacts, men dette er stadig reduceret en smule i forhold til 2008 modellen. Vi prøvede nogle forskellige indstillinger med Motion Plus 100 Hz, og denne funktion gav også positive resultater ved fx bevægelser, hvor det blev mere glat ved panoreringer. Derudover så kunne den modtage 1080p24 uden problemer.

 

Update (Backlight bleeding / Sortniveau):

Der er desværre blacklight bleeding på B7070. Vi bemærkede et lysere område langs den nederste venstre side af skærmen, og lidt øverst i højre hjørne. Sikke en overraskelse.

 

Det er noget helt andet, når man tester i et fuldstændig mørkt rum. Alt bliver bare mere synligt.

 

Nu var det jo også lettere, at kigge nøje på sortniveauet og samtidig sammenligne. Vi måtte finde en forholdsvis mørk film, og det blev Blade Trinity.

Man kan man godt se pga. Samsung ikke har valgt lokal-dimming LED til B7070, hvilket nok var dumt, så kan den altså ikke helt matche G10 og X4500 i sortniveau.

Ved meget mørke nuancer var B7070 temmelig god og sort var dyb, men den sorte farve fremstod lidt blåligt nogle steder, hvilket også er set på rigtig mange LCD skærme i tidens løb. Men det skal betragtes nøje før man ser tydeligt. Når vi kiggede på lidt lysere områder i mørke scener, så var den ikke på niveau med G10 eller X4500. Pga. dette baggrundslys udsving (Skyldes Edge LED) så var der nogle små detaljer, som nærmest blev udvisket og ikke kunne ses, men på G10 og X4500 var detaljerne synlige.

Når vi snakker sortniveau, så kan den ikke helt nå G10 og X4500. Der er flere ulemper ved dette TV end jeg troede i starten.

Alt i alt så er sortniveauet god og dyb, men bare ikke på niveau med de bedste LED og Plasma skærme. Samsung skulle simpelthen bare have udelukket Edge LED.

 

 

Konsol/spil:

Vi besluttede os for at teste den med en Xbox 360. Vi satte Gears of War 2 i konsollen, og begyndte at spille lidt. Farverne og detaljegraden var rigtig god. Vi satte derefter Forza Motorsport 2 ind i maskinen for at betragte inputlag. Vi oplevede ikke noget inputlag i vores korte spiltestning (15 min.), men det skal dog ikke udelukke at skærmen er helt lag-fri. Man skulle nok teste den i noget længere tid end vi gjorde for at være 100 % sikker.

 

 

Konklusion:

+ Dyb sort

+ Gode og præcise farver

+ Design

+ God SD-DVD billedkvalitet

+ Meget god HD billedkvalitet

+ Lavt strømforbrug

 

- Pris

- Refleksioner (I lyse lokaler/ eller hvis man har en lampe tændt om aftenen)

- Backlight bleeding

- Edge LED (Giver backlight udslip, Samsung skulle havde benyttet lokal-dimming LED i stedet)

- Dårlig analog antenne billedkvalitet

- Betragtningsvinklen

- Sort kan fremstå blåligt nogle steder

- Ustabil backlight medfører lidt tab af detaljegrad ved lysere mørkere scener.

 

Når man kigger på prisen og ser på den billedkvalitet, som den leverer, så er prisen alt for høj. Dog er det stadig et godt TV. Til gengæld vinder den mange kunders hjerter på dens design.

 

 

Bemærkning: Jeg har valgt ikke at tage gaming med som hverken fordel eller ulempe, da det skal testes mere nøje før man kan drage en konklusion.

 

Pris: http://www.pricerunner.dk/pl/2-1221541/TV/Samsung-UE-46B7070 WWXXE-Sammenlign-Priser



Redigeret af Tech2009 - 19-April-2009 kl. 23:02
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:04
Godt initiativ, og fin anmeldelse. Glæder mig specielt til anmeldelsen af X4500:)

Men hvordan indstillede i tv'et? Var det standardindstillingerne, eller har i f.eks. benyttet en kalibreringsdvd, måske endnu bedre noget kalibreringsværktøj.
Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:08

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Godt initiativ, og fin anmeldelse. Glæder mig specielt til anmeldelsen af X4500:)

Men hvordan indstillede i tv'et? Var det standardindstillingerne, eller har i f.eks. benyttet en kalibreringsdvd, måske endnu bedre noget kalibreringsværktøj.

Vi benyttede både DVD Digital Video Essentials (DVE), og Blu-ray DVE HD Basics + vores egne øjne.

Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:10
Jeg glemte også at nævne, at der ikke var noget backlight bleeding på skærmen.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:13

Oprindeligt skrevet af Tech2009 Tech2009 skrev:

Jeg glemte også at nævne, at der ikke var noget backlight bleeding på skærmen.

Først en tak for jeres "første indtryk" 

Det vil sige, at man slet ikke kunne se de her lys indfald, som Sony's 40ZX1 har en del af (lys fra siderne)

Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af Tech2009 Tech2009 skrev:

Jeg glemte også at nævne, at der ikke var noget backlight bleeding på skærmen.

Først en tak for jeres "første indtryk" 

Det vil sige, at man slet ikke kunne se de her lys indfald, som Sony's 40ZX1 har en del af (lys fra siderne)

Nope.

En ting som du skal huske er at Sony W4500-serien var jo også plaget af backlight bleeding, hvor rigtig mange ejere brokkede sig over det. Men der var også nogen som var heldige, og ikke havde backlight bleeding på deres W4500. Jeg kan ikke udelukke, at B7070 er på samme måde, men der var ikke backlight bleeding på den skærm, som min ven havde fået hjem. Om det er generelt for denne serie-model, det kan jeg ikke svare på desværre.

Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:30
Hvordan er 7070 i forhold til et plasma (Pioneer, Panasonic) når vi snakker HD
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:30
tak for de første indtryk.

backlight bleeding ses jo mest om aften i et mørkt lokale, så hvis den kun er blivet testet i et lyst lokale ses det jo ikke. Men det har i måske prøvet. 
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:32
Set i betragtning af at B7070 har Edge LED og A796 har local LED, så burde B7070 ikke kunne levere samme sortniveau. Fik I testet A796 med local-dimming aktiveret?
Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:37

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

tak for de første indtryk.

backlight bleeding ses jo mest om aften i et mørkt lokale, så hvis den kun er blivet testet i et lyst lokale ses det jo ikke. Men det har i måske prøvet. 

Rummet var ikke 100% mørklagt, men det var alligevel forholdsvis mørkt. Men du har ret i, at det ikke kan ses i et lyst lokale.

Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:41

Oprindeligt skrevet af T-Ras T-Ras skrev:

Set i betragtning af at B7070 har Edge LED og A796 har local LED, så burde B7070 ikke kunne levere samme sortniveau. Fik I testet A796 med local-dimming aktiveret?

Hvor har jeg skrevet henne, at A796 har ligeså god sortniveau som B7070?

Ja, vi fik testet A796 med local-dimming aktiveret.

Men som sagt så var forskellen ikke stor, og B7070 var kun en tand bedre i billedkvalitet. Det gælder også sortniveau.

Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:44
Du har netop ikke skrevet at A796 har bedre sortniveau - læs mit indlæg korrekt. Jeg taler om den teoretiske tilgang til Edge LED vs. local LED, hvor du jo i princippet ikke har nogen fordel af Edge LED ift. sortniveauet. Dvs. at I ikke burde have oplevet at sort var dybere på B7070.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu