|
Opsætning med flere digitale videoer? |
Besvar |
Forfatter | |||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7883 |
Emne: Opsætning med flere digitale videoer? Sendt: 11-Juni-2004 kl. 21:44 |
||
Hej jeg har funderet lidt over hvordan man skulle forbinde tingene hvis man har to digitale videomaskiner. Krav:
Nedenstående figur viser hvordan jeg forestiller mig det måske kunne gøres. Jeg har dog ikke helt regnet ud hvordan billedkablerne skal være for at det virker. Er mit forslag ok? Hvad skal jeg gøre med skærmbilledet fra de to maskiner? Har Sony Receiveren en rolle, eller kan den få en betydende rolle?
|
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Sendt: 11-Juni-2004 kl. 22:05 | ||
Hej Thorvald Lige nu er udgangen af de to harddisk recordere forbundet sammen, det går ikke. Har dit JVC TV ikke 2 SCART-indgange ? /Lars
|
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
Thorvald
Sendt: 11-Juni-2004 kl. 23:18 | ||
Jo, jeg har to scart-stik på fjernsynet, men de er begge i brug nu, eeh hvorfor er de nu det? Nå jo, fordi jeg også har en DVD-afspiller... Ups. Desuden er der en S-video indgang og en phono-video indgang (eller hvad de tre phono-stik nu hedder) på fronten af tv'et. Så hvad vil jeg skulle gøre?
Eller er det en mulighed at sætte alt udstyret til receiveren og så er der ét signal til fjernsynet?? Er det i det hele taget muligt at sætte tre digitale vidoer op? (+evt. en DVD-afspiller). Redigeret af Thorvald |
|||
Thorvald. |
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 00:12 | ||
Hej Thorvald Nej, receiveren kan næppe tage s-video og RGB signaler, så det bliver du ked af i længden. Måske du skulle investere i en RGB SCART-omskifter, hvis du insisterer op at have så mange apparater i drift. Det behøver ikke være den store Triology 1 med autoswitch, fjernbetjening mm. til 1200 kr. Mindre kan også gøre det, bare følg linket øverst i emnet for eksempler. Dog er mulighederne for kopi funktion bedre i de større omskiftere. En anden mulighed, er at tilslutte DVD-afspilleren til en af harddisk-optagerne og benytte den indbyggede scart-loop. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
Thorvald
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 20:25 | ||
Hej Lars!
Jeg forstår ikke rigtigt betydningen af scart-kabler, RGB kabler m.v. Der er jo antenne kabel til videomaskinen og fra videomaskinen til Tv-et - men antennekablet leverer måske ikke som sådan billedet? Derfor er man nødt til at tilslutte udstyret med f.eks. scart? Jeg prøver lige at vise et billede fra min receiver Sony STR-DB1080 (scannet fra manualen): Redigeret af Thorvald |
|||
Thorvald. |
|||
Lars
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 21:07 | ||
Hej Thorvald Dette forum er fra oktober 2003, altså ca. 8 måneder gammelt. Så ingen indlæg her kan være et år gamle Jeg ved ikke om jeg har fået beskrevet det med RGB godt nok i FAQ'en, men check lige om det er til at forstå der ellers forklarer jeg det gerne her også: Er SCART bedre end RGB? Det ser ikke ud som om din receiver kan håndtere RGB. Nej, jeg fik aldrig anmeldt omskifteren. Jeg har set den til salg i Danmark også, men her var prisen så 1900 kr. istedet. Antenne og video er to forskellige ting. Antennen bruger de til at optage TV-kanaler fra, og selve signalet fra dem sendes istedet til TV'et via et videokabel (scart). De gamle videoer kunne sende via scart, men det gik man væk fra dengang der kom stereolyd til. I dag bruger vi endnu bedre signaler, s-video og RGB, og de kan slet ikke sendes via antenneledningen. Så i dag er antenneledningen kun en indgang på harddisk-optagerne, så de kan optage tv-kanaler. Du kan loope antennen fra det ene apparat videre til det andet, for at slutte oppe i TV'et. Det var lige et hurtigt svar, jeg skal nok uddybe emnet senere efter behov. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 21:13 | ||
Hej Thorval Med udgangspunkt i dit første indlæg har jeg ændret dit diagram til følgende: Du skal bruge en Antenne forstærker eller fordeler til at fremføre antennesignalet til alle apparater med tuner. Har fjernsynet flere indgange kan du forbinde apparater direkte til dem. Den bedste - mest brugte kilde - skal have det bedste kabel og det er S-Video. Brug SCART og Composit video (gul/rød/hvid) til de andre kilder. På den måde kan du have 4 apparater direkte forbundet. Har du ikke indgange nok kan du bruge en SCART omskifter box ala den Lars eller jeg har fundet reklamer på. Recorderne kan optage og du kan se fjernsyn eller spille DVD imens. Ønsker du at kopiere mellem recorderne er det muligt med et ekstra SCART kabel mellem dem. Du kan ikke samle to antenne signaler. Det vil give en gudjammerlig dårlig kvalitet! Iøvrigt bør du da ikke sende signalet fra en 7-10 kKr recorder via antenneledning. Kvaliteten er ALT for dårlig i forhold til S-Video. Hilsen Michael Sørensen Redigeret af MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
Thorvald
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 22:11 | ||
Pu ha - det er lidt svært det her - men jeg har heller aldrig - før nu - forsøgt at forstå det med antenne, scart osv. Jeg har bare fulgt brugsanvisningen mht. hvordan den eller den nye maskine skulle tilsluttes. Jeg er med så langt:
Spørgsmål:
Pu ha, det er tungt stof det her - det kræver vist en kop kaffe mere - og jeg der hver dag laver beregninger, der skal sikre at huse bliver stående... og så er jeg kommet på glatis med det her... |
|||
Thorvald. |
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 23:02 | ||
OK, S-Video eller RGB - de er nok nogenlunde ligegode - bare det ikke er composit video eller recorderens antenne modulator.
1. Jo flere ting signalet skal igennem jo dårligere bliver det. Jeg har selv en Kenwood AV Reciver, men der skal mine video signaler ikke igennem! 2. Ja, S-Video i et kabel og lyd i et andet kabel. Du skal muligvis bruge splitter på lyd kablerne eller du kan tage signalet til reciveren på SCART udgange. 3. Nej Fjernsynet har flere indgange og lyd og billede følges af der. 4. Composit video er R+G+B signalerne blandet sammen i én ledning og det er en dårligere kvalitet end RGB (3 ledninger i scart kablet), Component video (3 phono kabler) og S-Video (s/h video og farver hver for sig i to ledere i et mini DIN stik). Reciveren har composit video (gule stik) og Component video. Punkt 4 er efterfølgende blevet rettet. Hilsen Michael Sørensen Redigeret af MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
Thorvald
Sendt: 12-Juni-2004 kl. 23:35 | ||
Sååeeh, når vi snakker RGB, så er det altså noget med RGB kun til video, men i tre ledninger? De typiske tre stik (rød, hvid og gul) hvor rød og hvid er lyd og gul er video, er altså ikke RGB, men composite? I min manual til receiveren, beskrives component som (Y, B-Y, R-Y).
Redigeret af Thorvald |
|||
Thorvald. |
|||
MichaelS
Sendt: 13-Juni-2004 kl. 11:31 | ||
Det er mig der vrøvler Comopnent video er ikke det samme som composit video. Din Reciver har Component video oppe til højre og Composite video i midten. Det er MEGET svært at se hvad der foregår på det billede!
Ja.
De typiske tre stik (rød, hvid og gul) hvor rød og hvid er lyd og gul er video, er altså ikke RGB, men composite? Composite, ja
I min manual til receiveren, beskrives component som (Y, B-Y, R-Y). Ja, men nu har jeg forstørret det billedet og kan se at den har Component video i øverste højre hjørne. Og det med 3 stik (Y, B-Y, R-Y). Bruger du Component video får du en god kvalitet, bruger du Composit (gul) får du en dårligere kvalitet. Om Component (3 ledere) er bedre eller dårligere end S-Video (2 ledere) kan jeg ikke sige, men de er begge bedre end Composit video signalet. Her er Component udgangen på en Panasonic E85 (fuck hvor jeg roder rundt i de ting ) Lyden kan du tage fra lyd udgangen eller via SCART til Phono converter-ledning. Hilsen Michael Sørensen Redigeret af MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |