recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV - i den billige ende?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt TV - i den billige ende?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
dkmagpie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV - i den billige ende?
    Sendt: 26-April-2009 kl. 00:54

Hej

Jeg er blevet anbefalet at bruge dette forum i forbindelse med vejledning af køb af fladskærm. Jeg kan dog se, at der er en del tråde omkring køb af billige fladskærme, men har alligevel oprettet denne, da jeg gerne vil være helt sikker på mit valg.

Jeg håber meget at i kan hjælpe, da min viden om fladskærme er meget begrænset. Det kan måske bedst forklares ved, at jeg havde et meget positivt indtryk af både Samsung og Sony i forhold til billedkvalitet indtil jeg så dette forum. Men kan læse mig frem til, at Panasonic nok er et bedre udgangspunkt. Ligeldes virker det også til at plasma skal foretrækkes fremfor LCD TV efter de behov jeg har, men er ikke helt sikker.

Da jeg er studerende er pengene meget begrænsede og budgettet ligger derfor umiddelbart på 6000 kr (for tv). Evt. 1000 kr. mere hvis forbedringen er markant. Omkring tveet vægter jeg først og fremmest selve billedkvaliteten. Det skal bruges primært til tdc kabeltv (ser meget sport) og hel del dvd kigning. Med tiden regner jeg også med at benytte hd tv/film og blu-ray, så fladskærmen må også gerne været godt gearet på dette område. Min afstand til fladskærmen fra sofaen er ca. 3,5-4 meter. Endeligt må fladskærmen gerne kunne bruges til at tilkoble en bærbar, således at jeg kan game lidt på fladskærmen. Men dette er dog kun, hvis det kan lade sig gøre til prisen og har ikke første prioritet.

Jeg håber, at i kan bidrage med nogle bud på hvilken fladskærm, som vil være den optimale udfra ovenstående behov. Hvilken fladskærm giver mest værdi for pengene?

Til top
truehorses Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-April-2009
Sted: Denmark
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 08:51

Budene må være Panasonic 42" X10Y eller

LG50PG6000/LG50PQ6000 eller samme i 42"

Glem HD - Med din sidde afstand er HD-Ready alt rigeligt = at du ikke kan se forskel imelem de med mindre du sidder meget meget tæt på skærmen

truehorses
LG50PS7000
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af truehorses truehorses skrev:

Budene må være Panasonic 42" X10Y eller

LG50PG6000/LG50PQ6000 eller samme i 42"

Glem HD - Med din sidde afstand er HD-Ready alt rigeligt = at du ikke kan se forskel imelem de med mindre du sidder meget meget tæt på skærmen

Mange tak for svaret. Jeg regner stærkt med at investere i en panasonic 42" X10Y model. Det virker som om, at det er det bedste alternativ idenfor budgettet. Jeg har dog lige et par spørgsmål til modellen. De er måske lidt dumme men har som sagt ikke den store viden om fladskærme.

1. Er Panasonic 42" X10Y og denne Panasonic Viera TX-P42X10 som anmeldes på trustedreviews.com en og samme model? Kan se at der mangler et "Y" på den ene. (http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2009/03/29/Panason ic-Viera-TX-P42X10-42in-Plasma-TV/p1)

2. Hvordan vil panasonic 42" X10 Y modellen være i forhold til gaming via en bærbar? Har læst lidt om burn-in på plasma og at man ikke skal spille mere end to timer ad gangen pga. dette, men kan dog forstå, at der er delte meninger? Men er det noget, som man skal tage alvorligt?

3. Har læst mig frem til, at lydsiden ikke er så prangende, hvilket giver mening pga. prisen. Men jeg har i forvejen en nad325bee forstærker samt to dali 5005 højtalere (godt nok ikke surround sound), og vil gerne have lydsiden op på et rimeligt niveau ved tilkobling til højtalerne. Er der noget man skal være opmærksom på i den forbindelse ved denne model? Er der nogle specielle udgange som mangler i denne sammenhæng før, at der kan blive tale om en lydoplevelse?

4. Jeg overvejer stadig lidt et LCD tv. Det skyldes at der kommer en del lys ind i rummet, hvilket ifølge anmeldelsen på trustedreview skulle være ret problematisk for P42X10. Men hvor meget forringer lysindfald selve billedet?

5. Hvordan vil denne model i fremtiden være i forhold til fremtidig brug af hdtv og blueray? Vil der være en markant forskel ved eksempelvis at udskyde købet og så senere at investere i en full hd? Eksempelvis denne model: TXP 42G10E? (http://tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=60&pr oduct_number=5060242). Vil det give en bedre billedkvalitet ved hdkanaler, dvder og gaming?

På forhånd tak for hjælpen...
Til top
truehorses Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-April-2009
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 21:00

1) Yèt indikerer at der er Mpeg4 dekoder ombord

2) Glem burn in - Ved alm. brug skal man virkelig opføre sig dumt for at fænomenet dukker op - Skrue ned for kontrasten i de første 200 timer

3) Fisk..aner ikke hvilke udgange X10Y har...men kan ikke forestille mig at den står tilbage for resten af markedet - Altså digi/optisk udg.. etc. Stort set ingen tv leverer ordentlig lyd....

4) Det kan give noget genskin - Altså at du kan se inventaret i stuen, men ikke noget et par gardiner ikke kan klare - Flere LCD har samme problem idet de som yderste lag har en glasplade

5)Den er ligesom alle andre tv - Forældet om 6 måneder - Glem Full HD - Du kan ikke se forskel på HD-ready/Full HD på en 42" skærm medmindre du sidder under 2 meter fra skærmen...Full HD kræver 50" og op efter - gerne 60"+   med din sidde afstand skal du op på 70" og derover

Du vil kunne se HD kanaler ( 720P ) Blue Ray og opleve skarpheden ift. normal tv - men du kan ikke forskel 720P og 1080P på en 42"

Redigeret af truehorses - 26-April-2009 kl. 21:02
truehorses
LG50PS7000
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af truehorses truehorses skrev:

1) Yèt indikerer at der er Mpeg4 dekoder ombord

2) Glem burn in - Ved alm. brug skal man virkelig opføre sig dumt for at fænomenet dukker op - Skrue ned for kontrasten i de første 200 timer

3) Fisk..aner ikke hvilke udgange X10Y har...men kan ikke forestille mig at den står tilbage for resten af markedet - Altså digi/optisk udg.. etc. Stort set ingen tv leverer ordentlig lyd....

4) Det kan give noget genskin - Altså at du kan se inventaret i stuen, men ikke noget et par gardiner ikke kan klare - Flere LCD har samme problem idet de som yderste lag har en glasplade

5)Den er ligesom alle andre tv - Forældet om 6 måneder - Glem Full HD - Du kan ikke se forskel på HD-ready/Full HD på en 42" skærm medmindre du sidder under 2 meter fra skærmen...Full HD kræver 50" og op efter - gerne 60"+   med din sidde afstand skal du op på 70" og derover

Du vil kunne se HD kanaler ( 720P ) Blue Ray og opleve skarpheden ift. normal tv - men du kan ikke forskel 720P og 1080P på en 42"

Okay, igen tak for de hurtige svar. Tror jeg vil tage ud og kigge nærmere på modellen imorgen :)

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 17:30
Jeg har lige et par tillægsspørgsmål omkring tilbehør til den nævnte model, selvom de måske er mest oplagte i et andet forum. Jeg håber dog alligevel i kan hjælpe.

Jeg var idag nede i Fona butikken for at se nærmere på Panasonic 42" X10Y. I den forbindelse anbefalede sælgeren samtidigt, at jeg skulle investere i en ny dvdafspiller, som kan opskallere billedet (min gamle kan ikke).

1. Da jeg i forvejen har en gammel yamaha s520 dvdafspiller som alligevel skal udskiftet vil jeg høre om, hvor vigtig denne skaleringsfunktion er i forhold til modellen? Bliver billedkvaliteten bedre af, at man har en dvdafspiller, som kan opskalere?

2. Jeg overvejer i den forbindelse at investere i en NAD T515 dvd-afspiller. Det skyldes at jeg vurderer denne afspiller som den bedste indenfor budgettet (ca. 2000 kr). Den skal både være god i forhold til dvd film/musik afspillning og alm. musik cd afspillning. Er dette ikke det oplagte valg? (link til modellen: http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/n ad_t515_dvd-afspiller_titan.htm). Eller vil det være mere fordelagtigt at kigge på andre og eventuelt billigere modeller, hvis må i meget gerne nævne nogle alternativer, da jeg ikke kender så meget til udvalget.

3. Selvom tvet ligger i den billige ende, så er jeg interesseret i at optimere kablerne, som skal bruges til Panasonic 42" X10Y. Er der nogle specielle kabler som er at foretrække i forhold til tilkobling af dvdafspiller og forstærker (har en NAD 325bee) til modellen? Nogle bestemte kabler/udgange som giver en bedre lydoplevelse? Det tilsvarende spørgsmål vælger valg af kabel til kabeltv?

4. Hvor vigtig er kalibrering i forhold til denne model? Er modellen så billig at det ikke er aktuelt, eller er det nødvendigt for at forbedre billedkvaliteten. I så fald, hvilke metode er billigst hertil?

Håber i kan hjælpe igen igen...

Til top
doit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Februar-2008
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af dkmagpie dkmagpie skrev:

Jeg har lige et par tillægsspørgsmål omkring tilbehør til den nævnte model, selvom de måske er mest oplagte i et andet forum. Jeg håber dog alligevel i kan hjælpe.

Jeg var idag nede i Fona butikken for at se nærmere på Panasonic 42" X10Y. I den forbindelse anbefalede sælgeren samtidigt, at jeg skulle investere i en ny dvdafspiller, som kan opskallere billedet (min gamle kan ikke).

1. Da jeg i forvejen har en gammel yamaha s520 dvdafspiller som alligevel skal udskiftet vil jeg høre om, hvor vigtig denne skaleringsfunktion er i forhold til modellen? Bliver billedkvaliteten bedre af, at man har en dvdafspiller, som kan opskalere?

2. Jeg overvejer i den forbindelse at investere i en NAD T515 dvd-afspiller. Det skyldes at jeg vurderer denne afspiller som den bedste indenfor budgettet (ca. 2000 kr). Den skal både være god i forhold til dvd film/musik afspillning og alm. musik cd afspillning. Er dette ikke det oplagte valg? (link til modellen: http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/n ad_t515_dvd-afspiller_titan.htm). Eller vil det være mere fordelagtigt at kigge på andre og eventuelt billigere modeller, hvis må i meget gerne nævne nogle alternativer, da jeg ikke kender så meget til udvalget.

3. Selvom tvet ligger i den billige ende, så er jeg interesseret i at optimere kablerne, som skal bruges til Panasonic 42" X10Y. Er der nogle specielle kabler som er at foretrække i forhold til tilkobling af dvdafspiller og forstærker (har en NAD 325bee) til modellen? Nogle bestemte kabler/udgange som giver en bedre lydoplevelse? Det tilsvarende spørgsmål vælger valg af kabel til kabeltv?

4. Hvor vigtig er kalibrering i forhold til denne model? Er modellen så billig at det ikke er aktuelt, eller er det nødvendigt for at forbedre billedkvaliteten. I så fald, hvilke metode er billigst hertil?

1. Med mindre du bruger en mindre formue på en dvdafspiller, vil dit tv kunne klare opskaleringsopgaven fint. Så no need IMO.

4. En kalibrering er altid at foretrække, men ville aldrig personligt bruge 2500 på en kalibrering til et x10 pga. prisen på skærmen. Jeg ville investere i en kalibrerings dvd til et par hundrede kr.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 17:42

Nu ved jeg ikke hvor mange DVD'er som du er i besiddelse af, men prøv at vent til at du får tv'et hjem og se om billedet er helt hen i skoven. Tv'et indeholder også en scaler som efterhånden ikke er helt dårlig. Det er jo ikke et FullHD panel som sidder i tv'et, så du vil først opskallere en DVD til 1080p og derefter sætte det ned til panelets opløsning. Det vil altid give en form for kvalitetstab.
Jeg ville måske overveje en Bluray afspiller istedet, flere af dem kan sikkert godt overtage arven fra din Yamaha s520. Panasonic har en BD35 som skulle være et godt køb til prisen.

Alternativt kan du gå hele planken ud og kigge på nedenstående som kommer om nogle måneder. Den er af mange allerede på forhånd kåret til verdens bedste DVD afspiller og understøtter flere formater end nogen anden Bluray afspiller. Prisen vil være under 5.000 kr.

Mere information omkring Oppo BD-83

Angående kabler skal du bare vælge det billigste HDMI i den kvalitet som du synes er fornuftig. Selvfølgelig skal stikkene ikke falde af. Men de billige kabler giver ikke fordele frem for de dyre, når du først har billede på. Det skal lige tilføjes at hvis du skal trække over 5 meter kabel, så skal du nok kigge efter en lidt dyrere kvalitet, da her kan forekomme problemer med billige kabler.

Redigeret af Cyberguyen - 27-April-2009 kl. 17:47
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu ved jeg ikke hvor mange DVD'er som du er i besiddelse af, men prøv at vent til at du får tv'et hjem og se om billedet er helt hen i skoven. Tv'et indeholder også en scaler som efterhånden ikke er helt dårlig. Det er jo ikke et FullHD panel som sidder i tv'et, så du vil først opskallere en DVD til 1080p og derefter sætte det ned til panelets opløsning. Det vil altid give en form for kvalitetstab.
Jeg ville måske overveje en Bluray afspiller istedet, flere af dem kan sikkert godt overtage arven fra din Yamaha s520. Panasonic har en BD35 som skulle være et godt køb til prisen.

Alternativt kan du gå hele planken ud og kigge på nedenstående som kommer om nogle måneder. Den er af mange allerede på forhånd kåret til verdens bedste DVD afspiller og understøtter flere formater end nogen anden Bluray afspiller. Prisen vil være under 5.000 kr.

Mere information omkring Oppo BD-83

Angående kabler skal du bare vælge det billigste HDMI i den kvalitet som du synes er fornuftig. Selvfølgelig skal stikkene ikke falde af. Men de billige kabler giver ikke fordele frem for de dyre, når du først har billede på. Det skal lige tilføjes at hvis du skal trække over 5 meter kabel, så skal du nok kigge efter en lidt dyrere kvalitet, da her kan forekomme problemer med billige kabler.

Okay tak for svarene. Både BD35 og Oppo afspilleren ser meget lovende ud. Virker begge som nogle af de mest roste for deres respektive prisklasser.

1. Jeg er dog lidt bekymret for, hvor gode de er til at spille musik cd'er. Er det noget i har kendskab til for begge disse modeller.

2. Umiddelbart er Oppo nok en kende for dyr medmindre den er i stand til både at levere perfekt bluray og lige så vigtigt dvd og cd musik?

3. Et alternativ som jeg stærkt overvejer er i stedet at købe en seperat cd-afspiller og dvd afspiller såsom eksempelvis at kombinere en NAD c515 (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/nad _c515bee_cd-afspiller_grafit.htm) og den omtalte BD35 model. Vil dette give en bedre oplevelse både på musik cd og film siden?

Håber i kan bære over med at det er off-topic. Men mht. dvd afspillning skal det ses lidt i sammenhæng med omtalte panasonic model Panasonic 42" X10Y som jeg regner med at købe.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 22:23

2. Umiddelbart er Oppo nok en kende for dyr medmindre den er i stand til både at levere perfekt bluray og lige så vigtigt dvd og cd musik?

3. Et alternativ som jeg stærkt overvejer er i stedet at købe en seperat cd-afspiller og dvd afspiller såsom eksempelvis at kombinere en NAD c515 (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/nad _c515bee_cd-afspiller_grafit.htm) og den omtalte BD35 model. Vil dette give en bedre oplevelse både på musik cd og film siden?

Håber i kan bære over med at det er off-topic. Men mht. dvd afspillning skal det ses lidt i sammenhæng med omtalte panasonic model Panasonic 42" X10Y som jeg regner med at købe.

Jeg tror kun du skal prøve at få svar på hvor god Oppo'en er til cd, den vil nemlig ikke skuffe på de andre områder.
Alternativt kan du jo senere spæde op med en god surround receiver og derved få bedre lyd fra CD da afspilleren så ikke står for dekodningen.

Men du skal nok over på avsforum.com og læse lidt. Der er ret mange som har BD-83 til test og som sikkert kan svare på om den er god til audio cd'er.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 22:32

dejlig med en god sælger og så fra Fona, han burde have en pris.

netop panasonic har ikke verdens bedste scaler, og netop en 42x10 arbejder med internt med 1080p. Den nedscaler det dog til 768.
så det er bedst og sende et 1080p direkte og så nedscaler den. Fremfor at sende et 576p/720P som den så opscaler til 1080p og nedscaler til 768.  

sådan var det på en px80, så formoder det samme gælder for en x10

Redigeret af xcardman - 27-April-2009 kl. 22:33
Til top
nevadabob Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-April-2009
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 10:57

Ved ikke om du har fået erhvervet dig et P42X10Y endnu, men jeg kan kun anbefale denne skærm. Har selv haft mit i godt 2 uger nu og er meget begejstret (ift. prisen).

Billedet står skide godt og det er også ok design synes jeg.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu