recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cat5e eller Cat6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCat5e eller Cat6

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dovenlas Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Emne: Cat5e eller Cat6
    Sendt: 27-April-2009 kl. 07:56

Hej

Nu skal jeg trække netværk i huset og skal gøre det rigtigt første gang :)

Hvad synes I jeg skal vælge ?

Jeg skal have ca. 12 PDS drop, og det bliver UTP som udgangspunkt.

Det hele samles på loftet og kan trækkes i trækkanaler og eksisterende tomrørsinstallation.

Jeg har d-link Giga switch, så det skal selvfølgelig udnyttes

Mvh

Dovenlas

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 08:23

Jeg ville helt sikkert trække Cat6 STP/FTP. Altså skærmet kabel.

Der er ingen gevinst rent netværksmæssigt, da både cat5e og cat6 køre Gigabit uden problemer. Også både skærmet og uskærmet.

Men hvis du skal bruge det til at distribuerer AV rundt, er specielt skærmet kabel en fordel. LK med deres distributionssystemer anbefaler det. Det samme gør flere andre producenter af denne type udstyr. En del kan også køre på uskærmet kabler, men intet udstyr har ulempe af skærmet. Så ingen ulemper.

Mht cat5e og cat6, så var der i gamle dage nogle ting man skulle tage hensyn til. Noget som hed "scew". Det er kort sagt når man sender video analogt, så kan der opstå skygger på billedet hvis de enkelte par i kablet ikke er snoet ens. Her er cat5 det mest optimale at bruge (ikke cat5e). Men da alt hjemmeudstyr i dag efterhånden køre digitalt skal du sandsynligvis ikke tænke på det. Derfor ville jeg vælge cat6. Nyere standart og ingen ulemper ud over det er minimalt dyre.

Har selv planlagt at trække 8x2 skærmede cat6 udtag i vores kommende nye hus. Dvs. dobbelt PDS 8 steder.

Cat6a og Cat7 er stadig for dyrt.

Redigeret af ZackGem - 27-April-2009 kl. 08:31
Til top
Dovenlas Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2007
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 08:43

Ok, tak for svar, men når det bare er til Netværk - NAS - Tvix - Mediacenter Laptop/desktop etc.

Er UTP så ikke godt nok, tænker mere på om det er så stift at det bliver svært at arbejde med, samt der skal være plads til 2 stk i et enkelt tomrør.

Der tror jeg STP kabler bliver for tykke.

Redigeret af Dovenlas - 27-April-2009 kl. 08:44
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:57

Tjae, både Cat 5e og 6 opfylder dine nuværende behov.

Men du risikerer at ærgre dig om 5 år, hvis du springer over hvor gærdet er billigst. Cat 6 kan klare større hastigheder.

Alt i alt er det et spørgsmål om besværet ved at trække Cat 6 vs Cat 5e i forhold til ønsket om fremtidssikring. Du skal nok stå med et par kabel-prøver i hånden for at kunne vurdere besværet ved at trække de to kabel-typer.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu