recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Piksel tæthet på Plasma HD skjærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPiksel tæthet på Plasma HD skjærm

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jenseike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-April-2009
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Emne: Piksel tæthet på Plasma HD skjærm
    Sendt: 03-Maj-2009 kl. 17:31
Hei

Jeg skal kjøpe meg ny skjerm og vurderer plasma.. Jeg vet att tidligere på plasma skjærmer så kunne man oppleve dårlig pixel tæthet pga av plasma sine pixel er støre enn lcd.. Er det fortsatt så på en plasma skjærm med HD oppløsning ie 1920x1080

Jeg ønsker og kjøpe en 50" som jeg kommer til og se på ca 2.5 m sitte avstand.. Vil dette være noe jeg merker godt eller er det ett NO-ISSUE siden dette er en HD panel??

Jens
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 17:44
Det siger vel lidt sig selv...

Hvis du har to skærme med ens størrelse og samme antal pixels, så er opløsningen den samme.

Det er rigtigt at mange ikke FullHD 42 tommer plasma skærme kører med 1024x768, hvormod nogle LCD kører 1360x768 istedet. Det er fordi det er sværere at lave plasma cellerne små nok da der faktisk er 3 celler pr. pixel.
Men så står det også i specifikationen.

Med 2,5 meters siddeafstand, så ville jeg vælge et FullHD hvis du vil have en 50 tommer.

Jeg vil anbefale Pioneer 5090 eller en Panasonic G10.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 17:56
Takk... SÅ en full HD plasma skjerm vil IKKE se "kornete" ut?..

Stemmer det?

Jeg hadde bestemt meg for den nye Samsung PS50B855... Men kanskje jeg ombestemmer meg!!

JP
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 08:20
Stemmer det at bilde ikke blir kornete?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 08:28

Du skal sidde ekstremt tæt på for at kunne se de enkelte pixels på en 1080P plasma, så det bliver ikke noget problem.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Du skal sidde ekstremt tæt på for at kunne se de enkelte pixels på en 1080P plasma, så det bliver ikke noget problem.

Takk for den opplysningen. Da skal jeg bare vente til jeg får min B855 fra samsung  :-)
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 21:05
Ja, ingen problemer ved fullhd - jeg taler af erfaring
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 21:15
Det er så bra for det var en som fortalte meg at det ville være ett problem.. Jeg har bra hatt LCD tidligere men har alldri ligt den "såpe opra" effekten som de har. Nå når jeg skulle kjøpe meg ny skjærm tenkte jeg at plasma kunne være en god løsning siden jeg ser mye film. Og da jeg så denne nye skjærmen til samsung måtte jeg ha den.. Men når jeg fikk høre att plasmaer hadde ett problem med stor piksel avstand (han sa ingenting om HD, men burde ha tenkt att jeg skulle kjøpe det) trodde jeg att jeg nå måtte kjøpe av de nye LED skjermene..

Men jeg er glad det ikke ble slik, jeg har sett denne plasmaen på CES-09 og syntes der den var helt fantastisk

Takk igjen

Jens (Norge)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hei igjen Otto.

Kan du fortelle meg hva du tror om bilde på denne plasmaen sammenlignet med de nye LED skjermene. hva tror du er det beste billede - og kan du gi meg en beskrivelse på hvorfor du mener som du gjør?

Jens
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 17:01
LED skærme er en LCD skærm med LED baggrundsbelysning. Der findes to typer af dem. Den ene tænder for alt lyset og skruer op og ned for styrken over det hele. Det virker næsten på samme måde som almindeligt LCD baggrundsbelysning.
Den anden metode er hvor lyset er delt op i felter og man kan slukke dem individuelt. Philips har 128 felter i deres nyeste LED skærm. Det kan give rigtig god sort, men en stjernehimmel vil stadig have corona omkring stjernerne da den jo skal lyse hver stjerne op. Det er bedst hvis hele den ene side er sort og den anden side er lys, så kan den jo med fordel slukke halvdelen af felterne i lyset.

Jeg kan fortælle at LCD har en mindre betragtningsvinkel. Så man skal dreje tv'et hen i retning af hvor man sidder for at få de bedste farver.
Det problem løser LED desværre ikke.

Redigeret af Cyberguyen - 05-Maj-2009 kl. 17:02
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

LED skærme er en LCD skærm med LED baggrundsbelysning. Der findes to typer af dem. Den ene tænder for alt lyset og skruer op og ned for styrken over det hele. Det virker næsten på samme måde som almindeligt LCD baggrundsbelysning.
Den anden metode er hvor lyset er delt op i felter og man kan slukke dem individuelt. Philips har 128 felter i deres nyeste LED skærm. Det kan give rigtig god sort, men en stjernehimmel vil stadig have corona omkring stjernerne da den jo skal lyse hver stjerne op. Det er bedst hvis hele den ene side er sort og den anden side er lys, så kan den jo med fordel slukke halvdelen af felterne i lyset.

Jeg kan fortælle at LCD har en mindre betragtningsvinkel. Så man skal dreje tv'et hen i retning af hvor man sidder for at få de bedste farver.
Det problem løser LED desværre ikke.

Hmmm... alt dette kan jeg meget mye om. Jeg har meget god teknisk innsikt og vet det meste teknisk om alle teknologier.. Mitt spørsmål var rettet mot billed kvalitet på de nye plasmaene mot de nye LED skjermene. Jeg vet den nye 855 plasmaen ikke har kommet ut enda, men LED har og da kan man kanskje komme med en anntagelse av hva mar tror

Jens
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 19:47

Det var vel et fornuftigt svar, dine tidligere indlæg taget i betragtning. Den tekniske indsigt kunne sagtens tolkes til at halte lidt, hvis man ser på dit oprindelige spørgsmål. Flatpanels har vist en artikel om hvorfor små pixels ikke hjælper dig med mindre du sidder meget meget tæt på skærmen, men deres server ser ud til at være nede. Når den engang kommer op igen, så skulle dette være linket (ifølge google i hvert fald):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu