|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() Sendt: 07-Maj-2009 kl. 08:14 |
||
Hej Alle Hvad kan en NEVO universal remote, sammenlignet med andet på markedet som eksempelvis Logitechs produkter ? Det er jo pænt dyre - noget må de kunne
/Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
||
Godt spørgsmål, Lars! Jeg brugte fx min Logitech Harmony i 14 dage og smed den så i en skuffe, hvor den har ligget siden. Det forhold, at man fysisk skulle pege på forstærker, tv, harddiskoptager osv. for at det virkede med ét tryk gjorde udslaget - for mine komponenter står altså ikke samlet ét sted! Og så går ideen ligesom fløjten... Mht. Nevo: Hvis den ikke er et UPnP AV control point OG kan fungere som en Squeezebox controller OG kan fungere som en Sonos controller, så er den i hvert fald ikke prisen værd... og selv da virker prisen lettere absurd... hvad koster den i USA? I Sverige kan se, at den koster det samme som her. Mere info på www.mynevo.com Mht. UPnP-kompatibilitet fandt jeg denne tråd: http://www.remotecentral.com/cgi-bin/mboard/rc-nevo/thread.c gi?777 /kris |
|||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
|||
![]() |
|||
tosa ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 887 |
![]() |
||
Jeg synes nu min Logitech Harmony 525 har fungeret fortræffeligt. Jeg brugte rigtigt lang tid på at sætte den op, så den passede præcist til mig, og jeg har tweaket på nogle af knapperne siden. Men jeg kan slet ikke undvære den nu. Det sker, at jeg til tider skal have en af de andre remotes frem, for at lave lidt om i opsætningen af enheden, men til daglig betjening bruger jeg kun Logitech'en. Jeg bruger den så "kun" til mit TV, Sagem 60 DVB-C tuner/selector, min surround reciever, og en enhed der måler hvad jeg ser. Jeg har sat den op, så når jeg har valgt "se TV", behøver jeg ikke skifte rundt mellem enheder på selve remoten. Med 1 tryk tænder (eller slukker) jeg alle enheder. Jeg synes personligt det fungerer som det skal, og det eneste jeg godt kunne bruge (ud over det med numrene og kanalskift) er en oplader, da 4 batterier bruges på ca. ½-1 år. Jeg mener jeg gav 399 for min remote, hvilket er under 1/10 af prisen på den billigste NEVO. |
|||
![]() |
|||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10508 |
![]() |
||
Nu har vi jævnfør ovenstående hørt lidt om hvad andre remotes kan eller ikke kan, men stadig ikke noget om hvad en Nevo kan. Flemming |
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Nu er det jo ret normalt her på siden at high-end produkter bliver set ned på... Men jeg kaster mig ud i diskussionen alligevel: For det første, så synes jeg det er unfair at pege på nogle specifikke ting man synes den skal kunne, og så udtale sig om hvorvidt den er pengene værd. Er en Audi TT så heller ikke pengene værd fordi der ikke er bagsæder i? Jeg synes det er mere relevant at se på hvad man rent faktisk _får_ for pengene, og så vil man forstå hvorfor produktet ligger et sted imellem Logitech, der er markant billigere men kan mindre, og Pronto der kan lidt mere men koster det dobbelte, for slet ikke at snakke om de helt dyre systemer som Crestron, AMX m.fl. For det andet, så er der det helt åbenlyse, den fysiske opbygning. Jeg synes personligt at designet er markant lækrere end nogen anden universal, og finish'en når man står med den i hånden er også meget lækrere end alt andet - noget der netop er rigtigt mange der efterspørger, så at rakke prisen ned på dét produkt der så tilbyder det, det synes jeg er lidt misforstået. Der er vel ikke noget nyt i at man skal betale noget ekstra for det sidste touch. For det tredje, så er en Nevo designet fra bunden til at blive programmeret af en installatør. Det betyder ikke at det er svært, tværtimod - den er designet til at være relativt hurtig at programmere, sammenlignet med f.eks. en Pronto - hvilket betyder en lavere regning for programmerings-delen. Et eksempel på dette er at tovejs-kommunikation med f.eks. Russound, imerge, Escient, Lutron, iPod docks, Squeezebox (ja den kan styre squeezecenter), er forprogrammeret fra Nevo's side, og flere systemer vil sikkert blive tilføjet (om Sonos vil blive tilføjet senere kan jeg ikke svare på). Dermed kan man lave et system med playliste på fjernbetjeningen osv, med relativt kort programmerings-tid. Det egentlige spørgsmål, hvad kan den i forhold til en Logitech (udover finish): Programmeringen er meget mere fleksibel. Knapper og layout kan designes fuldstændigt frit, så knapper på touch-skærmen kan placeres præcist hvor man vil. Dette er meget lig Pronto, men enklere at udføre i praksis. Du kan f.eks. selv bestemme hvor "sluk" knappen skal placeres, men også om den skal slukke med det samme du trykker på den, eller om den f.eks. skal tage dig til en "er du sikker: Ja/Nej" funktion når du vælger "sluk". Fleksibilitet er med andre ord en ret væsentlig del af dét du betaler for. Hvis installatøren kan sit kram, og især hvis udstyret der skal styres er forberedt til denne slags styring (hvilket det meste udstyr i den bedre ende faktisk er), så står man som bruger netop IKKE med en fjernbetjening der kun kan 80-90% af dét man ønskede sig, men med en fjernbetjening der netop er designet til éns eget specifikke behov, i langt højere grad end de fjernbetjeninger der følger med apparaterne. 2-vejs kommunikation. Med de systemer som Nevo'en understøtter, kan du f.eks. få playlister op på fjernbetjeningen, meget lig Sonos og Squeezebox Duet. RS-232 styring. I stedet for IR, kan du med mange produkter vælge at benytte RS-232, og det giver nogle fordele. Det er mere stabilt, og giver ofte nogle nye betjenings-muligheder, såsom at kunne vælge et bestemt volumen-niveau direkte, i stedet for bare at skrue op og ned. Nevo er den billigste fjernbetjening jeg kender med fuld RS-232 funktionalitet, og den eneste remote med både RS-232 og Z-wave. Z-wave er et RF system til forskellige el-artikler, som endnu ikke er så udbredt i EU men efter sigende er stærkt på vej. Jeg har ikke prøvet en Logitech med Z-wave, men Nevo's implementation er ualmindeligt lækker. Status sensor funktion. Du kan trække et kabel fra f.eks. en video eller en digital-udgang på et apparat, og lade Nevo Connect boxen holde øje med om apparatet er tændt eller ej. Det kan give mere stabil kommunikation med apparater der ikke har diskrete on/off kommandoer, f.eks. Selector boxe osv, hvor jeg ofte har oplevet at boxen ikke altid tænder eller slukker selv om den får et signal. Nevo'en kan holde øje med apparaternes status, så man f.eks. kan lave en kommando der hedder "hvis Selector er slukket, så tænd, ellers foretage intet". IP styring: Med S70 modellen kan du f.eks. modtage billeder fra et IP overvågnings-kamera, eller browse hjemmesider på samme måde som på en smartphone. Derudover er der en lang række små detaljer der bare generelt er mere gennemtænkte end hos Logitech, og på nogle områder også end Pronto. Mange af disse betyder mest for programmøren, men som nævnt, nemmere programmering betyder lavere regning for slutbrugeren, samt et mere stabilt system. Men et eksempel på en detalje der ikke nødvendigvis virker vigtig ved første øjekast, men kan få betydning for nogle brugere, er fjernsupport uden brug af PC: Installatøren kan hjemmefra lave en ændring i konfigurationen, uploade det til Nevo, og så kan brugeren tage batteridækslet af, trykke på en knap ved batteriet, og så går fjernbetjeningen selv (via brugerens trådløse netværk, som fjernbetjeningen naturligvis skal være konfigureret til) op på Nevo's hjemmeside og downloader den nye konfiguration. Der vil givetvis være mange der siger "jamen det har jeg slet ikke brug for", og det er helt fint - så køber man bare noget andet. Men det er disse ting der giver prisforskellen på Logitech og Nevo, og når man ser på hvad man får, så synes jeg det er unfair at kalde Nevo for dyre, for ingen anden leverer noget tilsvarende billigere.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Det er dérfor jeg anbefaler RF betjening, hvadenten det er Logitech eller Nevo vi taler om. Din erfaring er et godt eksempel på at hvis en universal-betjening virker 80%, så er det det samme som at den virker 0%. Så du har ganske enkelt ikke købt en fjernbetjening der modsvarer dit behov, når apparaterne ikke står samlet. |
|||
![]() |
|||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
||
Otto, er Nevo UPnP eller...? Og ja - hvis jeg igen napper en universalfjernbetjening, skal den bestemt være RF. Og så klapper jeg ellers i - med din beskrivelse af produktet kan jeg tydeligt se, at jeg (og alle jeg kender) er lysår uden for målgruppen. /kris |
|||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ja - men som det er nævnt i linket ovenfor, så betyder det ikke at den kan betjene alt der står UPnP på.
Det interessante er at kigge på HVEM der er i målgruppen for denne slags betjeningssystemer. For mange tror at hvis man skal bruge 10-15-20k eller mere på "en fjernbetjening", så må man da være ultra-entusiast. Men de fleste af dem der køber denne slags systemer, er netop IKKE "ultra-entusiaster", de er det stik modsatte - folk der bare vil kunne sætte sig ned i sofaen og trykke på "TV", uden at bekymre sig om hvad det er for nogle apparater der gør hvad, og uden at skulle sætte sig ind i hvordan opsætningen skal laves. Jo mindre interesseret man er i teknik, jo mere er man i målgruppen for sådan et system. Men det er meget normalt at især entusiasterne selv har svært ved at abstrahere fra selve hardwaren i disse betjeninger, og gennemskue at det er programmerings-arbejdet der gør forskellen. Og, især, at sætte sig ind i hvor meget forskel det kan gøre for "almindelige mennesker". De fleste af jer kender til problemet med at konen ikke kan betjene systemet selv, fordi hun ikke kan finde rundt i stakken af remotes. Forestil dig så hvordan det er i et hjem hvor manden er lige så blank. De har reelt valget mellem: 1: Købe et plastic alt-i-et system i Føtex. 2: Købe B&O. 3: Få en installatør til at installere et system der bare virker. Option 4, som mange desværre ender med, er at købe separate komponenter selv, og få 30% af den ydelse disse komponenter kunne levere, fordi det ikke bliver sat rigtigt op. Som jeg har fremhævet mange gange i B&O debatter, så er disse systemer dét der kan give dig betjening på B&O niveau, for væsentligt færre penge end B&O tager for det. Det er dét lys prisen skal ses i - der sker bare dét at når for 10k betjening er pakket ind i prisen på tv'et, så tænker folk ikke over at det er dét de har købt. Nevo løsninger indebærer muligheden for at få betjening på B&O niveau (efter min mening bedre, men det er en anden snak), men samtidig være fritstillet til at vælge de komponenter man har lyst til. Det er i høj grad B&O segmentet disse fjernbetjeninger rammer, og her tror jeg mange Recordere brugere vil være enig i at man vil kunne få bedre ydelse for pengene ved at investere i separate komponenter styret med en Nevo, frem for et komplet B&O system. Redigeret af AV Precision - 07-Maj-2009 kl. 11:29 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det med "uden for målgruppen" henviste til alle dine beskrivelser af features, som jeg slet ikke vidste, der fandtes et behov for! Hvis du bare havde skrevet, at "Nevo adskiller sig fra lignende produkter på to punkter: 1. den virker, 2. den er hamrende let at anvende", så havde jeg bestemt ikke følt mig uden for målgruppen (SP-pensionsmidlerne bliver jo meget snart udbetalt) /kris PS: Kan man slå op et sted, hvordan Nevo vil "samarbejde" med mine UPnP-klienter? Redigeret af kris - 07-Maj-2009 kl. 11:41 |
|||
|
|||
![]() |
|||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
||
Kan/må man selv programmere den efterfølgende?
Jeg er typen som elsker at tune/tweake på setuppet, og det ville da være surt at man hele tiden skal betale en installatør for "lige at flytte den knap" eller "tilføje den funktion" eller hvis man skifter sin BD-afspiller ud til en anden model med andre betjeningskoder... -Kent |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Om du får lov at programmere videre på dét en installatør har programmeret, er op til programmøren. Men du kan sagtens købe fjernbetjeningen og programmere den selv - det er lidt tungere end med Logitech (dog på nogle områder meget mere strømlinet og hurtigere at arbejde med, du bliver bare ikke holdt helt så meget i hånden), men MEGET mere let tilgængeligt end Pronto. Så hvis du betragter dig selv som "avanceret bruger", så er der intet i vejen for at gøre det selv. Har du aldrig programmeret universal-fjernbetjeninger, vil der helt sikkert være en "learning curve" du skal igennem. Hvis nogen skulle være i tvivl: Prisen på fjernbetjeningerne er udelukkende for hardwaren, skal en installatør programmere den kommer det oveni. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ikke så vidt jeg ved. Hvis du er seriøst interesseret, så kontakt en af forhandlerne, så kan de undersøge for dig hvilke muligheder der vil være. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |