Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MadBeaver
Bruger
Oprettet: 27-September-2006
Status: Offline
Point: 51
|
Emne: Hjemmekalibrering af Panasonic g10 Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:20 |
Jeg har netop købt et 42” Panasonic G10, som jeg synes er super lækkert. Jeg har siddet og fedtet lidt med noget hjemme-kalibrering med SD-udgaven af DVE og GetGray. Jeg bruger indstillingerne fra Flat Panels’ test af skærmen som udgangspunkt.
Det går som en leg med indstillingen af brightness ved hjælp af blacker-than-black mønstrene. Det kniber derimod med indstillingen af kontrast med whiter-than-white mønstrene. I DVE siger den, at jeg skal kigge efter blooming, men så vidt jeg forstår, er det et CRT fænomen, så den kan jeg ikke greje. GetGray viser mig et med whiter-than-white mønster, men 2 og 4 % hvidere end hvid barerne falder ikke i et med baggrunden, lige meget om jeg så skruer helt op for kontrast.
Hvilket test-mønster vil de kloge hoveder så anbefale til indstilling af kontrast?
Mvh
Martin
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40608
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:23 |
Dertil er en kallibrerings DVD som DVE en fin ting. Det er ganske fint og tydeligt beskrevet hvordan.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Point: 746
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:51 |
Har du læst hans post? :b
Han har både DVE og en anden og synes ikke han kan få
noget ud af nogen af dem... Så han spørger efter
alternativer.
Kan desværre ikke selv give et ordentligt svar, men der
er åbenbart nogen der lige skal have pointen med tråden
penslet ud :b
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40608
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:55 |
Der er ingen problemer med at indstille lys kontrast og farve når man bruger DVE, jeg selv og mange andre har anvendt den uden problemer, så det må være en fejl 40 fra brugeren.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
 |
Svæk
Ny bruger
Oprettet: 14-April-2009
Point: 18
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:03 |
Radiomanden skrev:
så det må være en fejl 40 fra brugeren. |
Gad vide om det er derfor, han spørger om hjælp?
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Point: 746
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:05 |
Jeg havde da også selv pænt svært ved at se noget som
helst på netop de omtalte test billeder da jeg
indstillede mit PX80 med DVE'en...
Jeg synes sq ikke det er underligt at han spørger efter
alternativer der kunne være bedre.
|
 |
bantam
Guld medlem
Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:31 |
Man kan typisk ikke bruge den slags testbilleder til at indstille kontrasten - fladskærme vil normalt ikke klippe whiter-than-white, hvis de får "for meget gas". Billedet er mere egnet til at kontrollere indstillingerne for hele afspilningskæden - altså om der er nogen kontroller, man kan stille på for at sikre, at systemet er i stand til at reproducere whiter-than-white.
Hvis du lader G10'eren står til default-kontrast vil den levere ca. Y=100cm/m^2 - altså lidt under "normalt". Det er ikke en håndfast regel, men normalt vil man starte ud med Y=122cd/m^2 og så justere efter omgivelserne.
Du må simpelthen bruge din sunde fornuft/dit kritiske øje og stille kontrasten således, at du ikke bliver blændet i de omgivelser, du har opstillet skærmen i. Huske at efterjustere brightness/lys.
|
 |
MadBeaver
Bruger
Oprettet: 27-September-2006
Point: 51
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 15:40 |
Svæk og Tobias, tak fordi I fangede meningen med min post.
Bantam, tak for det gode råd. Det er præcis som du siger, skærmen "klipper" ikke whiter-than-white. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med kontrast-indstillingen og se hvad jeg synes ser bedst ud.
Mvh
Martin
|
 |