|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
dimzen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-August-2005 Sted: Skive, Danmark Status: Offline Point: 502 |
![]() Sendt: 11-Maj-2009 kl. 16:10 |
Hej,
Mine forældre er tit ude og campere, men fandt ud af sidst de var i Tyskland, at deres alm. tv-tuner ikke kunne modtage kanaler der nede. De har så sat mig på opgaven at finde en ekstern DVB-T TV-tuner som virker i de forskellige lande i europa :) Så vidt jeg har læst mig til, bruger nogle lande mpeg2 og andre mpeg4. Så tænkte at en mpeg4 tuner måtte være løsningen, nu Danmark også får mpeg4 til nov. Men kan sådan en tuner også modtage mpeg2 kanaler? Har I evt. nogle anbefaldinger til en TV-tuner? Redigeret af dimzen - 11-Maj-2009 kl. 16:12 |
|
![]() |
|
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
![]() |
En DVB-T MPEG4 receiver vil være bagud kompatible, dvs den kan klare MPEG2. Umiddelbart bør en MPEG4 tuner købt i Danmark kunne tage FTA/"gratis" kanaler i hele Europa (en receiver købt andetsteds i Europa vil ike nødvendigvis virke her) Der kan eventuelt være lidt knas i Italien, og du skal være opmærksom på, at UK begynder med DVB-T2 fra november, men det er endnu ikke muligt at købe receivere til DVB-T2... UK afviger i øvrigt også vedrørende Tekst-TV.
|
|
miri
|
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Ligesom nogen har nævnt Boxer har sendt digitalt fra Sverige over rigtig lang tid ____ og Tysk digitalt i grænseegnene, jeg mener, er det kun Campister der har problemer og andre ikke i de mere "Syddanske områder af DK, læs Deutsche Kolonie" , (Hvis nogen har problemer hermed så prøv nærstudere aktuelle reklame for Nicorette Tyggegummi)problemer med modtage disse tyske Digitale Tv signaler [Hvad gør Campingudstyr så ganske specielt?] Og alt Nordisk eller NorDig.org eller .com er lavet helt udenom alt hvad EU tænker på. Hensyn til fremtidige udgifter for netop det nævnte om CAMPISTER Blot fordi ITU "Internationale Telecommunication Union" er kommet under FN Regi, betyder det automatisk at Norden har ret til ændre i tingene? jeg har mine konkrete tvivl. Udenlandske campister her i landet, selvom vore Tv programmer lader meget tilbage at ønske. Redigeret af moho - 12-Maj-2009 kl. 14:14 |
|
![]() |
|
dimzen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-August-2005 Sted: Skive, Danmark Status: Offline Point: 502 |
![]() |
Tak for info.
Ingen der kan anbefalde en box? |
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
I Tyskland, i Sverige og i Finland anvender man `DVB-T og MPEG-2, og der er ikke mere landsdækkende analogt via antenne. Østrig er som Tyskland, bortset fra at jeg ikke kan huske om den sidste analoge sender endnu er slukket. Sydpå er det ellers kun i Frankrig, at der er lidt DVB-T/MPEG-4 der bruges til HD kanaler, men det meste tv er MPEG-2 komprimeret. Jeg mener at huske at der anvendes krypterede kanaler i Frankrig på flere kanaler. Nogle østlande har udover DVB-T/MPEG-2 lidt MPEG-4 antenne-fjernsyn; men er det aktuelt ? Norge anvender DVB-T /MPEG-4 med HE-AAC lyd og sender endnu kun SD kanaler. Kun NRK's kanaler er FTA. Norsk TV2 er også frit indtil næste år, men jeg mener man allerede skal have et 'gratis-kort'. Hvis det hovedsageligt er Tyskland og Sverige,. så har i brug for en simpel DVB-T/MPEG-2 boks der kan køre på 12 volt. I skal også have en antenne. I Tyskland er der færre kanaler i hver multiplex, men antennesignalerne er mere robuste end signalerne er i DK og SE. En sådan boks koster 250-300 kr + 12 V strømtilslutning. Til november kommer der nye frie kanaler fra DR og betalingkanaler fra Boxer. Disse er komprimeret efter MPEG-4 standarden. Men dels forventes DVB-T/MPEG-4 bokse at falde i pris, dels bliver disse bokse nok meget bedre og endelig vil den ovenfor omtalte DVB-T/MPEG-2 boks kunne anvendes til at se DR1, DR2, TV2 og evt. lokaltv indtil 2012. Så vent med at købe noget dyrt til næste år! Lars :) De Tyske kanaler kan findes her http://www.dvb-t-nord.de/ og her http://www.dvb-t-nord.de/links/index.html De svenske kan findes her: http://www.teracom.se/?page=5882 og Boxer viser hvilke, der er gratis fx her: http://www.boxer.se/?page=391
|
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hejsa,
Det er nok mest Tyskland og Østrig de vil campere i, så jeg tror jeg tager dit råd med at købe en mpeg2 tuner nu :) Synes bare de fleste jeg finder når jeg søger, er nogle som er indbygget i fladskærme, ikke så mange bokse :( |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Det vrimler med dem alle steder, Byggemarkeder, Supermarkeder, Faghandlen, alle steder hvor der findes elektronik, nogle er selvfølgelig bedre en andre, men der er nok af dem. De fleste er jo MPEG2, der er kun omkring 6-7 modeller som er godkendt til Boxer. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |