recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loftmonteret centerhøjttaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLoftmonteret centerhøjttaler?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Emne: Loftmonteret centerhøjttaler?
    Sendt: 12-Maj-2009 kl. 13:50

Hej alle

Jeg er så småt ved at indrette mit kontor med surround. I den forbindelse er jeg løbet ind i en udfordring mht. placering af centerhøjttaleren (Elac CC 241).

På den væg hvor lærredet hænger, er der en dobbelt terrassedør. Sidehøjttalerne står så på hver side af denne. Men som jeg ser det, har jeg to placeringsmuligheder for centeren:

• Enten på en stander, som så kan flyttes ud til siden, når jeg ikke bruger den.
  • Mit andet alternativ er at hænge centerhøjttaleren op i loftet over terrassedøren, foran lærredskassetten.

Er der nogen af jer der har erfaring mht. loft-placeret centerhøjttaler og hvad det gør for lydbilledet?

Er der mon en helt tredje løsnining som er gået min næse forbi?

Gode råd ønskes.

Redigeret af Willer - 12-Maj-2009 kl. 13:51
Kristian
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 19:17

Den skal placeres I Center og i lytte højde for ikke at give et helt forkert lydbillede. Så f.eks et lærred som er lydtranparent er en god ide.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 21:47

Lærredet er der allerede investeret i - et Stewart Studiotek 130 tab-tension. Så det dutter ikke med at gemme den bag lærredet desværre, selv om jeg ved det er det mest optimale.

Hvis den skal hænge over lærredet kommer den til at hænge ca. 210 cm over gulv. Hvis den skal være under lærred kommer overkant af centeren til at være i en højde af max 73 cm. Mit hoved er i en højde af ca 110 når jeg sidder i sweet-spot. Så det sidste lyder umiddelbart mest optimalt + så er den også mere i niveau med fronthøjttalerne.

Set med lærredet oppe:

Lærredet nede:

Kristian
Til top
kofoed Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2009
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 21:53
Jeg ville sige en stander for optimal lyd 
Hilsen Nichlas (:
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Oktober-2007
Point: 1462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 22:43
stil den på en stander under lærret og så find noget at forhøje forbenene på din center med
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 22:59

Elac centeren er en rimelig stor fætter (B: 43 D:35 H: 17) så den står formentlig ikke så stabilt på en almindelig højttalerstander.

Indtil videre har jeg fundet denne mulighed fra Spectral model C603:

Men i har nok ret, det bliver det bedste. Skal alligevel ikke bruge terrassedøren så forfærdeligt meget.

Kristian
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu