recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværksopbygning i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNetværksopbygning i nyt hus

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
EvilDoctor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Emne: Netværksopbygning i nyt hus
    Sendt: 13-Maj-2009 kl. 19:25
Jeg skal snart bygge nyt hus (igen ) og sidder derfor og tænker lidt over hvordan jeg lettest skal forberede mig på fremtidige installationer.

Jeg tænker mig at kernen skal være en NAS-server.
Jeg har overvejet at opbygge et LAN-netværk fra server til router, og fra router til;
- Stue
- Køkken
- Børneværelser
-Trådløs IP-telefon
Oven på dette skal etableres en WLAN som skal bruges til access fra bærbare og mobiltelefoner, samt på sigt squeezebox ell.l.

De tanker vi gør os lige nu, går på et SONOS-system til distribution af lyd i køkken, stue og terasse. SONOS er valgt primært pga den lækre remote som følger med, og så er basispakken fra HIFI-klubben dækkende for vores behov.
- Den aktive enhed kommer til at dække køkkenet (integrerede højtalere i loftet)
- Den passive enhed kobles til anlæg og distribueres til stue og terasse (udendørs-højtalere) via de 2 udgange på forstærkeren.

I køkkenet regner jeg med at installere (væghængt ) en HP Touchsmart eller evt Eee Top til alm surf på nyheder, opskrifter samt central mailbox og kalenderfunktion.

Jeg har overvejet om ikke det var hensigtsmæssigt at kable forbindelsen mellem NAS/router og anlæg/SONOS, touchsmart og børneværelserne (sidstnævnte mere for at forberede til fremtiden når de bliver teenagere )

Jeg modtager gerne inputs, og ingenting ligger fast endnu. Jeg håber at komme så tæt på som muligt at lave den rigtige løsning fra start!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2009 kl. 10:55

Hvis du alligevel skal bygge nyt, så vil det være helt tosset at IKKE lægge kabler ind, uanset om du bruger dem eller ej. Så det er faktisk slet ikke et punkt du bør overveje. Det skal bare gøres

Når man laver sådan noget som dette her, så udvælger man et centralt sted i huset, hvor ALT går til. (dvs. telefon/ledninger, antenne, internet/fiber, og ikke mindst strøm. Husk evt. backup i form af UPS.

Dernæst placere man sin server samme sted, hvad enten det er NAS, decideret server eller anden form for central enhed.

Rummet hedder herefter (i min verden) et server-rum.

I server rummet trækkes alle kabler ud til klienterne. Også de kabler som måske ikke lige skal bruges i første omgang. Dvs. Patch kabler, katagori 6, ud i samtlige værelser, træk evt. 2 stk til hver værelse, hvis du vil undgå brug af hub´s.

Kablerne kobles sammen om en switch i server rummet, sammen med serverne/NAS/whatever centrale enheder. Switchen skal altid have mindst een ledig port.

Mellem switchen og din internet forbindelse/modem, der ville jeg, hvis økonomien er til det, indkøbe en god ekstern firewall og router. Dette er efter min mening et fuldstændigt ufravigeligt punkt, hvor det udelukkende er økonomien som afgører det. Firewalls på klienterne i et LAN setup er i min verden ubrugbart!

Her er en lille skitse som egentlig forklarer det hele. Den eneste ændring er, at der står server fremfor NAS. Men principielt er det det samme, og du kunne snildt have flere af hver slags.

Bemærk, jeg har ikke pt. taget stilling til dit valg af Sonos. Det bør kunne kombineres med ovenstående LAN løsning. Og hvis ikke, ja så ville jeg ikke vælge Sonos.

Det trådløse net er heller ikke beskrevet eller vist på tegningen. Men mht. ville jeg indkøbe et trådløs accesspoint og koble den direkte på switchen. Lad være med at køb en trådløs router, for du kommer alligevel ikke til at bruge routerdelen i den.

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2009 kl. 11:55

I vores hus som vi byggede 22007/2008 har vi samlet alt ude i teknikskabet.

Til distribution af computernetværk, telefoni og tv-antenne-signal, har vi valgt at benytte IHC-net. I alt er der 32 stik fordelt på 16 dobbeltstik placeret strategisk rundt omkring i huset bag fjernsyn, ved køkkenbordplade, under seng, bag sofa, i hifiskab i stuen o.s.v. Om stikkene så så skal bruges til netværk, iptv-netværk, telefoni, tagantenne eller parabol (hvis vi havde det), styrres i teknikskabet.

Udover IHCnet, har vi også et Russound multirumsanlæg, som er delt op i 8 zoner (gæsteværelse, børneværelse, gæstebadeværelse, køkken/alrum, soveværelse, badeværelse og overdækket terrasse). Dette multirumsanlæg er kablet via almindeligt netværkskabel (cat5e). Der er så placeret indbygningshøjttalere i de 8 rum for mest mulig diskret installation. I teknikskabet er så placere en CD-afspiller og 3 x Logitech Squeezebox samt NAS. På den måde kan man så høre lige hvad man vil i de 8 rum ud fra de kilder jeg har koblet op i teknikrummet (kan have 8 samtidige kilder). Vi bruger det hver eneste dag og er ekstremt galde for det. Har aldrig før hørt så meget musik og radio som vi gør nu.

Reelt kunne der godt bruges almindeligt netværkskabel i stedet for IHCnet kabel/stik, men om man så kan bruge IHC's Antenne-til-cat5 konverter ved jeg ikke. Så vil man evt. skulle trække gammeldags coaxantennekabel rundt også, som nævnt ovenfor.

Ved siden af det kablede netværk har vi også wireless som bl.a. bruges til laptop og til Logitech Squeezebox remote. Vi har et access point i hver ende af huset for så god dækning som muligt. Kunne formentlig også placere et enkelt mere centralt. Men i hvertfald er dækningen meget dårlig fra den ene ende til den anden.

Hvordan vil du placere Sonos enhederne, nu hvor du integrere højttalerne? Vil du lade et netværksstik + højttalerkabler kommer ud af væggen og så have dem stående på en hylde?

Har du tænkt på skjulte kabler ved tv/anlæg i stuen så som HDMI, optisk lyd o.s.v.? Vores TV og anlæg er på hver sin væg i en stue med loft til kip. Så vi måtte trække alle tænkelige kabler inden maleren kom på. Det blev til 2 x HDMI, Coax lyd, Optisk lyd, Komponent video. Så mente vi at det burde dække os rimelig godt ind. Så var det bare at krydse finger for at kabler ikke gik i stykker under fædiggørelsen af huset.

En af de ting vi var rigtig glade for, var at vi havde mulighed for at gå rund i huset inden maleren skulle i gang og gå og sætte krydser på væggene og lofterne, hvor præcis vi ville have alle stik og udtag palaceret. Faktisk er vi kun ramt forkert et sted - ved TV i soveværelse er strøm- og IHCnet-stikkene placeret 30 cm ved siden af hvor vi efterfølgende valgt at hænge TVet. Men det var en misforståelse mellem mig og kæresten. Men får ikke lige fræset ledningerne om før vi om nogle år alligevel skal male igen.

Hvis noget af ovenstående giver anledning til inspiration/spørgsmål må du endelig spørge løs. Deler gerne ud af vores erfaringer. Måske en dag jeg får tid til at lave en tråd selv om vores "digitale hjem" og mit seneste kontor/hjemmebio projekt.

Kristian
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 01:06
Sådan som Kandersen har beskrevet det har vi bygget vores netværk i vores nye hus.
Som TV-signal har vi Viasat. Der er trukket 8 kabler fra vores parabol ind i huset som kommer ind i serverrummet og ender i 8 stk f-connectors (Kunne ikke få en LNB med flere end 8 udgange). Nedenunder er der 10 F-connectors som hver repræsenterer et rum. Jeg kan derfra så fordele signalet fra parabolen til rummene hvor jeg har brug for et tv-signal.

Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu