recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kanalpakker vs. A La Carte TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKanalpakker vs. A La Carte TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Emne: Kanalpakker vs. A La Carte TV
    Sendt: 12-August-2008 kl. 14:17
Jeg sad den anden aften og snakkede med en kammerat om Dansk tv og kanalpakker og når nu pakketilhængerne og udbyderne forventeligt må komme under pres fra Boxers A La Carte TV fra næste år, så forstår jeg ikke, hvis de nu så gerne vil have deres pakkesystem, hvorfor laver de så ikke grundpakke med must carry kanalerne DR, DR2, TV2 og DR Update (dog ikke til 150,- kr. i måneden, det er for vanvittigt) og så deler resten ind i mindre pakker som eksempelvis en TV2 pakke med Zulu, Film, News og Charlie, en TV3 pakke med TV3 og 3+, en Kanal5 pakke med Kanal4, Kanal5 og Kanal5 HD for de med en HD modtager osv.
Hvorfor skal det være en større pakke med 30% kanaler man måske gider at se og 70% uinteressante kanaler man aldrig kommer til at se?

En anden ting jeg ikke helt forstår er, hvorfor det skal være så dyrt at modtage tv fra Viasat med de enorme reklameblokke der indimellem bliver afbrudt af en Reality serie?
Når en kanal er kommerciel, så må man vel med rette forvente at der er betalt for kanalen? Særligt når reklameblokkene er så omfattende.

Grunden til det undrer mig er fordi TV2 kan sende gratis over DVB-T og kun have reklameblokke mellem udsendelser.
Prisen for en reklame bestemmes vel af antallet af seere og derfor kan værdien af en reklameblok vel øges ved at åbne kanalen?
Hvis det ikke er rentabelt for en kanal at være åben og kommerciel, har vi så ikke bare for mange kanaler i Danmark?
Her tænker jeg nok mest på at YouSee fornylig skød TV2's planer om nye kanaler i sænk, da man nægtede at optage nye SD kanaler.

Det hele er nok mest en forlængelse af hvor forvænt vi nok efterhånden er blevet med de mange kanaler, hvor lidt der, i mine øjne, egentligt er på de forskellige kanaler, hvor Kanal4 er en af de få der faktisk har noget godt dansk produceret TV og hvor meget vi egentligt betaler for hele herligheden. Jeg regnede eksempelvis min månedlige udgift ud til over 600,- kr. blot for fuldpakken hos YouSee, digital boks med kortgebyr, favoritpakken og licens.

Så hvorfor ikke lave mindre, intime pakker, så man kan vælge mere hvad der passer til både ens tv ønsker, men også ens økonomi?

Edit! Jeg glemte iøvrigt at skrive, at A La Carte TV eller mindre intime pakker vel også må skabe konkurrence mellem indholdsleverandørerne, således at eksempelvis TV3 ikke bare kan fylde 90% af sendefladen med ligegyldige, men billige Amerikanske serier kun måske 5%-10% gider at se og så betaler en ustyrlig overpris for SAS Ligaen som måske fylder 5% af sendefladen.

Der er med andre ord en ulighed mellem pris og kvalitet, når forbrugeren er tvunget til at se betale for den, det er meget lig problematikken omkring monopol.

DR Penge: Ikke frit valg af tv-kanaler (med videolink)

Redigeret af Kim Jespersen - 12-August-2008 kl. 15:10
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 14:27

Enig i at kanalpakker er noget skidt. Men lige i dit tilfælde (som jo bare er ment som eksempel, I know) er man jo lige så skidt stillet hvis man kun ser TV2, TV2Zulu, TV3, Kanal 5 osv.

Så skal man stadig betale for alle kanalerne. En mulighed for selv at vælge og fravælge kanaler ville være den bedste løsning. En grundpakke med Must Carry (evt. + 3 valgfrie kanaler) kunne man så have som minimum.

Det burde heller ikke være svært at få til at virke når signalerne er blevet digitale, hverken på sattelit eller kabeltv.

Men ganske enig i at der snart bør ske noget på det område. En løsning med løse kanaler ville også give tv-udbyderne en fornemmelse af hvilke kanaler folk rent faktisk gider at betale for at se. Hvis der ikke er nogen som gider at se Nickleodeon (måske et dårligt eksempel :P) så bør Yousee/Viasat/Canal Digital vel slet ikke betale penge for at distribuere den - og disse penge kunne så istedet bruges til andre kanaler som folk gad at se på.

Dette er dog også farligt, da det jo ikke er alle kanaler der har lige stort publikum, men stadig børe være tilstede, men det giver da stadig et billede af hvad der bliver brugt.

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Enig i at kanalpakker er noget skidt. Men lige i dit tilfælde (som jo bare er ment som eksempel, I know) er man jo lige så skidt stillet hvis man kun ser TV2, TV2Zulu, TV3, Kanal 5 osv.

Så skal man stadig betale for alle kanalerne. En mulighed for selv at vælge og fravælge kanaler ville være den bedste løsning. En grundpakke med Must Carry (evt. + 3 valgfrie kanaler) kunne man så have som minimum.

Det burde heller ikke være svært at få til at virke når signalerne er blevet digitale, hverken på sattelit eller kabeltv.

Men ganske enig i at der snart bør ske noget på det område. En løsning med løse kanaler ville også give tv-udbyderne en fornemmelse af hvilke kanaler folk rent faktisk gider at betale for at se. Hvis der ikke er nogen som gider at se Nickleodeon (måske et dårligt eksempel :P) så bør Yousee/Viasat/Canal Digital vel slet ikke betale penge for at distribuere den - og disse penge kunne så istedet bruges til andre kanaler som folk gad at se på.

Dette er dog også farligt, da det jo ikke er alle kanaler der har lige stort publikum, men stadig børe være tilstede, men det giver da stadig et billede af hvad der bliver brugt.

Det er rigtigt Jonas, at man ikke er optimalt stillet uanset hvordan man sætter en pakke sammen, men uden at det bliver A La Carte TV, så var det det bedste eksempel jeg kunne komme med

Men vi er helt enige, et tilbud er vel kun godt i det øjeblik det har en værdi for køberen og hvis jeg betaler for Nickelodeon, men aldrig ser den, så er værdien vel negativ for mig og så kommer argumentet, "Ja men A La Carte TV gør kanalerne dyrere for de der ønsker at se dem". Men er det ikke også mest rimelig at de der har en positiv nytteværdi af Nickelodeon, at det også er dem der betaler for den?

Uanset hvordan jeg vender og drejer den, hvis 100 personer i solidaritet betaler 5 kroner for en kanal, men kun 10% ønsker at se den, så vil den samlede nytte af kanalen blive højere, hvis de 10% i stedet betalte 50,- kr. for kanalen.
Hvis så nogle ville fravælge kanalen og den derfor ikke kan overleve på den måde, er kanalens tilbud så ikke bare for dårligt?

Det burde i stedet være som i et supermarked, hvor man har tilbudsvarer på hylderne og så håbe på, at kunderne også køber nogle varer til "normal" pris, i stedet for at man tvinges til at købe varer man ikke ønsker, blot for at få noget man gerne vil have.
Men det er spørgsmålet om udbyderne ønsker det, for kvantitet regerer i dette tilfælde over kvalitet, hvor 36 kanaler lyder bedre end 10, selvom 10 nøjagtigt er, hvad jeg ønsker at se.

Redigeret af Kim Jespersen - 12-August-2008 kl. 14:57
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 15:39

Det er måden personer igennem årene har skrevet om det med frit at kunne vælge mellem Programmerne. Selvfølgelig har man aldrig kunnet dette.

Og lur mig om det ikke gentager sig med HD kanalerne    At nogle HD programmer kommer til trække et læs, citeret med Medieforsker Frands Mortensen's ord "Er man først kommet ind i Pakken bliver man Der"

Til top
CerealKiller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Marts-2009
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 12:16

Ja, nu kom jeg så til at genoplive en gammel tråd. Men jeg synes at det passer godt til VIASAT's nye tiltag med en HD kanal som (sansynligvis) tager alle de fede programmer som f.eks. SAS-ligaen fra 3+, så man er "tvunget" til at købe en ny kanal igen.

Jeg mener at det burde være muligt at vælge de enkelte kanaler, man har lyst til at se og de kanaler der ikke overlever, må være de kanaler der ikke er interessante nok til at holde sig oven vande.

Det irriterer mig grænseløst da jeg ikke gider at ende med 7 forskellige TV3-kanaler, hvor indholdet blot bliver flyttet til den nyeste. Det koster for meget, specielt til den kvalitet der bliver vist.

Hvordan gør vi noget ved det? Er á la carté udvejen? Kan TV3/VIASAT tillade sig at opføre sig som de gør? Hvornår koncentrerer de sig om at sørge for kvalitet i stedet for kvantitet? Hvem skal man spørge om disse ting? Er jeg måske bare en bitter mand, der skal indse at der ikke er noget at gøre?

Help

SONY 46X3000|PS3|Denon AVR-2307|Dali Rubicon|SVS PC12 NSD DSP
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 13:10
Du kunne jo hjælpe med at få folk ind i denne gruppe på
Facebook: http://www.facebook.com/group.php?
gid=59888084824

Hvis vi er tilstrækkelig mange danskere som organiserer
os, og måske i sidste ende truer med at opsige vores
pakke-abonnementer kan det være de vil lytte til sidst.
Til top
CerealKiller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Marts-2009
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 11:05

Nu er jeg i hvert fald medlem. :) Hehe...

Vi må håbe at vi kan få samlet nok til at dem med pakke-tv, hører os.

SONY 46X3000|PS3|Denon AVR-2307|Dali Rubicon|SVS PC12 NSD DSP
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:42
Husk også lige at invitere så mange du kender til at
melde sig ind i gruppen.
Til top
GC08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-September-2008
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

melde sig ind i gruppen.

Oprettelse af protestgrupper på Facebook er i mine øjne noget af den mest latterlige og nytteløse aktion, man kan foretage sig.

Som om det på nogen måde gør indtryk på dem, man gerne vil påvirke. Man kan allerhøjest opnå at blive omtalt på 10 linier på et formiddagsblads webside - og det er så det. The rest is silence.

Skriv dog direkte til dem, du vil påvirke og få andre til at gøre det samme. Det har dog en lille chance for at få dem til at forstå, hvad der rør sig. Det viser noget mere engagement og holdning end at trykke på en tilmeldingsknap på FB og så i øvrigt falde hen i en passiv døs igen.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af GC08 GC08 skrev:

melde sig ind i gruppen.

Oprettelse af protestgrupper på Facebook er i mine øjne noget af den mest latterlige og nytteløse aktion, man kan foretage sig.

Som om det på nogen måde gør indtryk på dem, man gerne vil påvirke. Man kan allerhøjest opnå at blive omtalt på 10 linier på et formiddagsblads webside - og det er så det. The rest is silence.

Skriv dog direkte til dem, du vil påvirke og få andre til at gøre det samme. Det har dog en lille chance for at få dem til at forstå, hvad der rør sig. Det viser noget mere engagement og holdning end at trykke på en tilmeldingsknap på FB og så i øvrigt falde hen i en passiv døs igen.

Hej

Det er mig der har oprettet gruppen: "Reel konkurrence på det danske TV marked nu!".

Og jeg vil give dig ret i at bare at oprette en gruppe ikke hjælper ret meget.

Derfor gør jeg også det, at jeg ved siden af oprettelse af grupper, skriver til dem, der har noget at sige på områderne.

F.eks. har jeg ud over ovenstående, oprettet gruppen:

Lovliggør digitale kopier af købte dvd'er og cd'er til eget brug!

Her har jeg skrevet til kulturministeren og folketingets kulturudvalg. Jeg har desuden skrevet til diverse aviser mv.

Hver enkelt ting gør intet, men samlet tror jeg, måske naivt det kan kun tiden vise, at de enkelte tiltag kan flytte noget, måske ikke meget, men bare en smule.

Men jeg er enig: facebook er ikke vejen til den hellige gral ;)

De forskellige tiltag og svar på henvendelser kan følges via enfrustreretforbruger.dk (i øvrigt med nyt design)

Forsat go dag

Edtwodth (enfrustreretforbruger.dk)
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af GC08 GC08 skrev:

Husk også lige at invitere så mange du
kender til at
melde sig ind i gruppen.
Oprettelse af
protestgrupper på Facebook er i mine øjne noget af den
mest latterlige og nytteløse aktion, man kan foretage
sig.Som om det på nogen måde gør indtryk på dem, man
gerne vil påvirke. Man kan allerhøjest opnå at blive
omtalt på 10 linier på et formiddagsblads webside - og
det er så det. The rest is silence.Skriv dog direkte til
dem, du vil påvirke og få andre til at gøre det samme.
Det har dog en lille chance for at få dem til at forstå,
hvad der rør sig. Det viser noget mere engagement og
holdning end at trykke på en tilmeldingsknap på FB og så
i øvrigt falde hen i en passiv døs igen.

Omvendt synes jeg at breve er latterlige og nytteløse.

Der er jo ingen der regner med at man "blot" skal melde
sig ind i gruppen, det skal jo følges op, f.eks. med at
man på et tidspunkt vil opfordre medlemmerne til at
opsige deres TV-pakker i en koordineret aktion.

Hvis der står 100.000 danskere og siger at de er parate
til at opsige deres abonnement kunne det måske være de
ville lytte.

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 13:19
Jeg kan kun være enig med Kim Jespersen.

Faktisk har jeg selv haft de samme tanker. Se her.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60169& PN=1
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu