Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Emne: Indstilling af tv Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:10 |
Hvordan indstiller man bedst et tv? Det er et lidt svært spørgsmål at svare på, da ikke alle kan lide det samme billede. Nogle kan godt lide skrigende farver, og andre som jeg selv, vil helst have naturlige farver. Jeg ændrer selv nogle gange på f.eks farvetemperatur. Nogle gange kan jeg bedst lide normal, og andre gange kan jeg bedst lide varm. Det afhænger af materialet jeg ser. Nogle gange ændrer jeg lidt på lys og kontrast. Det afhænger af lysforholdet i min stue.
Hvis man vil have et naturligt billede, må man først og fremmest bruge sine øjne. Hvis man ser en fodboldkamp, der bliver spillet i solskin, kan man se om forboldbanen ser naturlig ud eller at den ikke gør. Både den del af banen som er belyst med solskin, og den del af banen som der er skygge over. Man kan også se om fodboldtrøjer/bukser/strømper og hudfarven på de mange forskellige spillere ser naturlige ud.
Hvad din kammerat kan lide i HANS stue, er nødvendigvis ikke noget du selv kan lide i DIN stue, også selv om I skulle have den samme model af et tv apparat. 
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40575
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:16 |
For at få en indstilling der passer til panelet, pog den rigtige balance mellem farve, kontrast og lys, så skal der en kallibrering til, enten en man udfører selv med en kallibrerings DVD, eller man får lavet en ISF. Så er man sikker på at man har den mest optimale indstilling der passer til panelet, og derved den mest korrekte gengivelse.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:19 |
Radiomanden skrev:
For at få en indstilling der passer til panelet, pog den rigtige balance mellem farve, kontrast og lys, så skal der en kallibrering til, enten en man udfører selv med en kallibrerings DVD, eller man får lavet en ISF. Så er man sikker på at man har den mest optimale indstilling der passer til panelet, og derved den mest korrekte gengivelse.
|
Det har du fulstændig ret i, men nogle gange skruger jeg lidt ned for lys og kontrast om aftenen, når det er blevet lidt sent for mine øjne...
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:23 |
Så har man jo også dermed ødelagt indstillingerne, og har ikke længere det optimale forhold mellem dem.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:30 |
Radiomanden skrev:
Så har man jo også dermed ødelagt indstillingerne, og har ikke længere det optimale forhold mellem dem.
|
Når jeg begynder at få ondt i øjnene, sent på aftenen, efter jeg har været vågen siden klokken 06.00, er den 100% korrekte indstilling ikke længere det optimale. 98-99% kan også gøre det. I hvert fald på min skærm...
Redigeret af Firebird - 10-Maj-2009 kl. 14:31
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:39 |
Så er en e.v.t ISF jo splid af penge for dit vedkommende.
|
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 14:51 |
Radiomanden skrev:
Så er en e.v.t ISF jo splid af penge for dit vedkommende.
|
Den skærm jeg har nu, kostede kun 3900.00 kr. i 2006, så jeg ville selvfølgelig ikke bruge penge på en ISF på DEN skærm.
Når jeg sidder tilbagelænet, er afstanden fra mine øjne til skærmen kun 2.4 meter. Det bliver nok noget andeledes, når jeg er flyttet... Jeg kigger på lejligheder i øjeblikket, så jeg kan få plads til en 50" V10 eller Samsung 855...
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
bantam
Guld medlem
Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 17:43 |
Firebird skrev:
Det har du fulstændig ret i, men nogle gange skruger jeg lidt ned for lys og kontrast om aftenen, når det er blevet lidt sent for mine øjne...
|
Det er en udmærket måde at gøre det på - og det er i princippet det, der sker, når man på f.eks. Pioneer's plasma-TV laver ISF DAY- og ISF NIGHT-indstillinger (der kan man så også stille på gamma).
Forskellen til en rigtig kalibrering er naturligvis, at man for denne kontrollerer, at billedgengivelsen (farvetemperatur og farveindstilling) ikke påvirkes negativt ved ændringer lys, kontrast og evt. gamma.
Redigeret af bantam - 29-Maj-2009 kl. 12:45
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:12 |
bantam skrev:
Firebird skrev:
|
Det er en udmærket måde at gøre det på - og det er i princippet det, der sker, når man på f.eks. Pioneer's plasma-TV laver ISF DAY- og ISF NIGHT-indstillinger (der kan man så også stille på gamma).
Forskellen til en rigtig kalinrering er naturligvis, at man for denne kontrollerer, at billedgengivelsen (farvetemperatur og farveindstilling) ikke påvirkes negativt ved ændringer lys, kontrast og evt. gamma.
|
Det er også derfor jeg nogle gange vælger normal farvetemperatur, og andre gange, vælger jeg varm farvetemperatur......, hvilket selvfølgelig afhænger af materiale/kanal og lysforhold.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:18 |
Firebird skrev:
Når jeg begynder at få ondt i øjnene, sent på aftenen, efter jeg har været vågen siden klokken 06.00, er den 100% korrekte indstilling ikke længere det optimale. 98-99% kan også gøre det. I hvert fald på min skærm... |
Hehe.. undskyld jeg klukker lidt bag skærmen  men du lyder ligesom konen der brokker sig over øjnene svider pga. hun er træt. JAMEN SÅ GÅ DOG ISENG KVINDE ISTEDET FOR AT TVINGE DIG VÅGEN FORAN FJERNSYNET Nå tilbage til emnet: Har du prøvet at tænde en lampe bag fjernsynet? Det kan tit bløde lyset lidt op så det ikke er så hårdt for øjnene.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:31 |
Hihi, ja, det har jeg. Jeg bruger kun "hyggelys" med lysdæmper om aftenen, men jeg kan jo godt få lidt ondt i mine øjne alligevel, når jeg f.eks over midnat, vil se en film færdig, og ikke fik mere end fire til fem timers søvn, natten forinden...
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:40 |
Det er imponerende du kan holde dig vågen i det hele taget - selv dratter jeg om hvis ikke jeg har fået mine 8 timer uanset hvor spændende en film det er. Ikke engang koffein kan holde mig vågen
|
 |