recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grain i mørke scener?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrain i mørke scener?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6262
Direkte link til dette indlæg Emne: Grain i mørke scener?
    Sendt: 16-Maj-2009 kl. 09:44

Jeg har i nogen tid undret mig over, at en film kan have rigtig god billedkvalitet og så er der mere eller mindre grain i mørke scener

Jeg genså f.eks. Transformers for et par måneder siden (Blu-ray): Den har som bekendt nærmest perfekt billedkvalitet i langt det meste af filmen, men der var tydelig grain i flere mørke scener

Er der en teknisk årsag?

Dette er ikke det samme som instruktørens hensigt, som f.eks. i 300

Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 09:48
grain som er ikke er med instruktørens hensigt, er desværre skærms skyld. Så det kommer helt an på hvor god skærmen er om man kan se eller ej.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg har i nogen tid undret mig over, at en film kan have rigtig god billedkvalitet og så er der mere eller mindre grain i mørke scener

Jeg genså f.eks. Transformers for et par måneder siden (Blu-ray): Den har som bekendt nærmest perfekt billedkvalitet i langt det meste af filmen, men der var tydelig grain i flere mørke scener

Er der en teknisk årsag?

Dette er ikke det samme som instruktørens hensigt, som f.eks. i 300

Udover risikoen for at det kan være skærmens skyld, så kan det skyldes optage-teknikken i forskellig grad, hvadenten det er instruktørens _hensigt_ som sådan, eller bare en følgevirkning af den teknik man har valgt. Problemet er at du har et kompromis mellem opløsning og lysfølsomhed på en film. Jo mere lysfølsom filmen er, jo mere grovkornet er den. Hvis du vil optage i mørke, skal du vælge en mere lysfølsom men mere grovkornet film. Der gælder noget tilsvarende for digitale optagelser, jo mindre lys der rammer sensoren, jo mere støj får du. Transformers og mange andre nyere film har et meget processeret look, hvilket oftest vil betyde at hvis filmen er kornet i forvejen pga. underbelysning, så bliver det forværret når man piller i billedet efterfølgende, fordi der ikke er "headroom" at give af - manipuleringerne vil alt andet lige gøre eksisterende problemer værre.

Derfor vælger mange producenter at optage i lyse omgivelser, og gøre billedet mørkere i post-production. Dette giver lavere støj, men et efter min mening lige så stort problem i et generelt unaturligt look, hvor farver og skygger ser forkerte ud i disse scener. Det ses meget ofte i TV-serier, fordi det er billigere at producere på denne måde, end at benytte udstyr og ikke mindst folk der kan håndtere at optage i svag belysning. Et eksempel på optagelser i relativt svag belysning (dog ikke egentlig mørke), hvor det efter min mening er gjort helt rigtigt, er Michael Clayton, hvor George Clooney går op til hestene på marken. Dén scene er simpelthen ufatteligt flot fotograferet, men vil formentligt sjældent blive betragtet som noget særligt af meningmand, fordi der ikke er noget "pang" i det - det kræver at man har lidt forståelse for optageteknik at forstå hvor svær dén scene har været at optage.

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Godt spm. for jeg har tænkt på det samme . Havde en side-by-side test mellem et PX80 og et PG6000 og synes der var mindre grain ved PG'en, men forklaringen (som jeg husker det) var at sort ikke var så sort på PG'en. Ved at skrue op for lys (måske også kontrast) på PX'en kunne man fjerne grain, men så var sort ikke længere sort men grå. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu