Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mach3
Super bruger
Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
|
Emne: Plasma og lcd: Flimren Sendt: 22-Maj-2009 kl. 21:31 |
Hej,
Plasma fremhæves (berettiget) på mange punkter som overlegen fremfor lcd.
Men hvad med evnen til at vise rolige billeder? Et lcd kører med over 10000hz, så derfor flimrer det praktisk taget ikke.
Plasma derimod kører med 100hz og ved selvsyn i den lokale radio/tv handler kan man godt se, at plasma ikke står ligeså roligt som lcd.
Har det nogen værdi, at lcd har et rolige billede?
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40576
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 21:36 |
mach3 skrev:
Hej,
Plasma fremhæves (berettiget) på mange punkter som overlegen fremfor lcd.
Men hvad med evnen til at vise rolige billeder? |
Jeg ved ikke hvilket Plasma du har set på, og hvad indstillingerne har været, der er ingen problemer med flimren på Panasonic, ikke hvad jeg har oplevet i hvert fald, de viser et absolut roligt billede, uden den flimren du omtaler.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
mach3
Super bruger
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 21:38 |
Radiomanden skrev:
mach3 skrev:
Hej, Plasma fremhæves (berettiget) på mange punkter som overlegen fremfor lcd. Men hvad med evnen til at vise rolige billeder? |
Jeg ved ikke hvilket Plasma du har set på, og hvad indstillingerne har været, der er ingen problemer med flimren på Panasonic, ikke hvad jeg har oplevet i hvert fald, de viser et absolut roligt billede, uden den flimren du omtaler. |
Flimren er måske overdrevet, det er mere i forhold til lcd'en. At kigge på lcd'er er som at kigge på en væg, dvs billedet står absolut stille. Men plasma'en der kan man ane, at der er noget form for opdatering i billedet.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 21:51 |
Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til det, Plasma har en væsentlig hurtigere responstid end LCD.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
mach3
Super bruger
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 21:58 |
Radiomanden skrev:
Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til det, Plasma har en væsentlig hurtigere responstid end LCD. |
Ja, korrekt. Plasma har over 1000 gange bedre responstid end lcd (0,001ms på plasma vs ca 5ms på lcd). Det er godt til at vise hurtige bevægelser.
Det jeg skriver om er panelets opdateringshastighed. På plasma sker dannelsen af billedet samtidigt med opdateringen, dvs 100hz.
Men på lcd er dannelsen af billede uafhængigt af opdateringen. Opdateringen er altid over 10000hz, hvorimod dannelsen af billedet begrænses af responstiden.
Det er disse 100hz vs 10000hz som måske gør, at jeg opfatter billedet som mere roligt på et lcd. Er det ikke også noget med at lcd er skabt til at vise tekst og still-billeder?
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:02 |
Hvis man kun ser rulletekster så er et lcd faktisk at fortrække, hvor nogle godt kan flimrer en smule på plasma. Plasma er ikke perfekt, men det har bare færre ulemper.
Bliver spændende med oled hvor alle fordele bliver samlet. Men der går mange år endnu
Redigeret af xcardman - 22-Maj-2009 kl. 22:09
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:07 |
mach3 skrev:
Er det ikke også noget med at lcd er skabt til at vise tekst og still-billeder? |
Så er det jo godt at man har Plasma, det bliver brugt til bevægelige billeder. Har nu heller ikke haft problemer med visning af still billeder for den sags skyld.
|
|
 |
mach3
Super bruger
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:07 |
Men jeg kommer i tvivl med pansasonics 600 Hz Sub Field Drive. Der er opdateringshastigheden i den enkelte pixel 600hz (dvs der blinkes 6 gange for hver nye billede). Det er dog stadig et stykke fra lcd's over 10000hz.
|
 |
mach3
Super bruger
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:08 |
xcardman skrev:
Hvis man kun ser rulletekster så er et lcd faktisk at fortrække, hvor nogle godt kan flimrer en smule på plasma. |
Ja jeg er på udkig efter et tv til at vise rulletekster på cnn :-)
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:10 |
mach3 skrev:
xcardman skrev:
Hvis man kun ser rulletekster så er et lcd faktisk at fortrække, hvor nogle godt kan flimrer en smule på plasma. |
Ja jeg er på udkig efter et tv til at vise rulletekster på cnn :-) | i hvilken forbindelse skal du bruge det til
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:11 |
mach3 skrev:
Det er disse 100hz vs 10000hz som måske gør, at jeg opfatter billedet som mere roligt på et lcd. Er det ikke også noget med at lcd er skabt til at vise tekst og still-billeder? |
Jeg ved ikke helt hvor du har de 10000 Hz fra, men jo et LCD lyser konstant uden flimmer, mens plasma har forskellige niveauer af flimmer fra skærm til skærm, fordi billedet skabes ved at "blinke" billedet et antal gange i sekundet. Jeg vil mene - uden at jeg har kunnet få en ordentlig forklaring - at når Panasonic siger "600 Hz sub-field drive", så betyder det at de "blinker" 600 gange i sekundet. Dette er en af årsagerne til at LCD egner sig godt til stillestående billeder.
Jeg vil mene at der ikke er mange der har påstået at plasma er bedre på _alle_ punkter, men vi er mange der mener at plasma er bedre samlet set, til gengivelse af levende billeder og især film. Emnet flimmer er ét af de punkter hvor LCD isoleret set har en fordel. Men en ting jeg hæfter mig lidt ved, er at du fremhæver hvor tydelig forskellen er når skærmene står ved siden af hinanden. Det er ikke særligt relevant - det relevante er hvordan det tager sig ud når skærmene står hver for sig, for det er dét de gør i din stue. Derfor er det mere relevant om man oplever billedet som flimrende i praksis under normalt brug. Nogle få - til dels jeg selv - bemærker flimmeren på f.eks. ældre Panasonic modeller der kører med 50 Hz opdatering. På de fleste nyere plasmaer med hurtigere opdatering, inkl. Pioneer,
Som vi debatterer i en anden tråd i øjeblikket, så kan det ligefrem være en fordel for levende billeder, ikke at vise billedet konstant "malet" på, men i stedet blinke et antal gange i sekundet. Kunsten er så at finde et kompromis hvor vi ikke opfatter billedet som flimrende, men hvor illusionen om levende billeder alligevel fungerer, når nu kildematerialet har ned til 24 billeder per sekund at gøre godt med. Men det er for så vidt en ret teoretisk diskussion, al den stund at vi har umådeligt mange langt større problemer at tage os af, i jagten på god billedkvalitet.
|
 |
mach3
Super bruger
|
Sendt: 22-Maj-2009 kl. 22:15 |
xcardman skrev:
mach3 skrev:
xcardman skrev:
Hvis man kun ser rulletekster så er et lcd faktisk at fortrække, hvor nogle godt kan flimrer en smule på plasma. | Ja jeg er på udkig efter et tv til at vise rulletekster på cnn :-) | i hvilken forbindelse skal du bruge det til |
Kun film. Overvejer x10 og g10. Er dog ikke vild med blæserne på g10, selvom det ikke er muligt at vurdere om de larmer, fordi der er så meget baggrundsstøj nede hos radio/tv forhandleren.
Tror dog ikke det passer, det jeg skrev med 600hz på panasonic's paneler. Det er vist noget med x antal subfields per frame som opdateres. Der har jeg ikke tilstrækkelig viden.
|
 |