Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Emne: PS3 og porte (netværk) Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:04 |
Er der nogen der kan komme med en logisk forklaring på, hvad dælen PS3éren bruger port 80 og port 443 til?
Port 80 er en standard browser port, altså til http trafik. 443 er endnu værre, for det er til SSL forbindelser.
Hvorfor dælen skal man så åbne port 80 og 443 for at få en PS3 i NAT mode 2. Det er mig en gåde.
EDIT - Det er selvfølgelig TCP protokol, og det er indgående trafik.
Redigeret af Kandersen - 20-Maj-2009 kl. 14:05
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:18 |
Kandersen skrev:
Er der nogen der kan komme med en logisk forklaring på, hvad dælen PS3éren bruger port 80 og port 443 til?
Port 80 er en standard browser port, altså til http trafik. 443 er endnu værre, for det er til SSL forbindelser.
Hvorfor dælen skal man så åbne port 80 og 443 for at få en PS3 i NAT mode 2. Det er mig en gåde.
EDIT - Det er selvfølgelig TCP protokol, og det er indgående trafik. |
Skal du forwarde porte 80+443 til PS3's IP adresse for at skidtet virker??? Det lyder for åndsvagt til at det kan passe. Så ville jeg ikke kunne tilgå min webmail udefra da det kører på port 443 (surprise surprise). Hvad er "NAT mode 2" i øvrigt? Jeg & min router kender kun til NAT... EDIT: tror du ikke at der menes at din firewall skal acceptere udgående trafik til destination port 80+443 fra PS3'ens IP adresse? Det vil 99.9999% af standard routere dog gøre per default...
Redigeret af JesperLund - 20-Maj-2009 kl. 14:30
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:32 |
Ja Jesper, det er derfor jeg undre mig.
Jeg bruger selv SSL og ikke mindst min almindelig web server. Og jeg er mildest talt rystet over, at PS3 kræver disse to porte. Det giver ingen mening. Til gengæld giver det problemer med at åbne de porte 
De forskellige NAT modes i PS3 har jeg selv svært ved at gennemskue. Men mode 1 er direkte forbindelse. Det er f.eks ved at tilslutte PS3 direkte i adsl modemet. Mode 2 er via en firewall, hvor bla. ovennævnte porte er åbnet. Mode 3 er via firewall, men portene er lukket.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:34 |
Lige et tillæg.
Jeg har åbnet for alle de porte som Sony selv foreskriver skal åbnes, bortset fra 80 og 443. Min PS3 melder stadigvæk NAT mode 3. Det betyder bla. at nogle online spil ikke kan spilles online, eksempelvis Tiger Woods PGA Tour 09.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:36 |
JesperLund skrev:
EDIT: tror du ikke at der menes at din firewall skal acceptere udgående trafik til destination port 80+443 fra PS3'ens IP adresse? Det vil 99.9999% af standard routere dog gøre per default...
|
Ikke i følge Sony.
Fra PS3 har jeg sat min firewall op til, at den kan sende alt ud. Det er kun på indgående jeg har lukket for alt, undtagen de som Sony skriver skal åbnes.
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 14:41 |
Kandersen skrev:
Lige et tillæg.
Jeg har åbnet for alle de porte som Sony selv foreskriver skal åbnes, bortset fra 80 og 443. Min PS3 melder stadigvæk NAT mode 3. Det betyder bla. at nogle online spil ikke kan spilles online, eksempelvis Tiger Woods PGA Tour 09.
|
Hvis det teknisk skal give mening, må disse spil køre services på port 80 eller 443, så andre spillere kan kontakte dig. Det er helt normalt at interaktive tjenester kræver port forwarding, hvis du skal kunne kontaktes af andre (uden at en central server er i spil som ved Messenger), men eftersom det er deres egen ikke-standard applikation, kunne de sgu da have valgt noget andet end port 80 eller 443...
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 15:12 |
Kandersen skrev:
Det betyder bla. at nogle online spil ikke kan spilles online, eksempelvis Tiger Woods PGA Tour 09. |
Virker fint her igennem en linksys, uden nogen porte forwardet til PS3'en overhovedet. Jeg har "masser" af porte forwardet til mine pc'er og server, men ps3'en satte jeg bare til og har aldrig haft problemer.
Skal da lige tjekke hvad min NAT mode står til ved lejlighed.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 17:29 |
JesperLund skrev:
Kandersen skrev:
Lige et tillæg.
|
Hvis det teknisk skal give mening, må disse spil køre services på port 80 eller 443, så andre spillere kan kontakte dig. Det er helt normalt at interaktive tjenester kræver port forwarding, hvis du skal kunne kontaktes af andre (uden at en central server er i spil som ved Messenger), men eftersom det er deres egen ikke-standard applikation, kunne de sgu da have valgt noget andet end port 80 eller 443...
|
Jeg er med på der skal åbnes porte. Det er ganske normalt. Men port 80 og 443, det giver ingen som helst mening. Det er ikke desto mindre det som alle skriver inkl. Sony selv. Og så er det ligesom om at jeg er stået af her.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 17:31 |
Kasper_J skrev:
Kandersen skrev:
Det betyder bla. at nogle online spil ikke kan spilles online, eksempelvis Tiger Woods PGA Tour 09. |
Virker fint her igennem en linksys, uden nogen porte forwardet til PS3'en overhovedet. Jeg har "masser" af porte forwardet til mine pc'er og server, men ps3'en satte jeg bare til og har aldrig haft problemer.
Skal da lige tjekke hvad min NAT mode står til ved lejlighed.
|
Du kører sandsynligvis UPNP, og det er derfor det virker. Min firewall kan ikke køre UPNP, så det er den hårde vej, hvilket jeg dog også helst selv foretrækker. Hvis nogen skulle have interesse i det, så er det en Fortinet 100 firewall jeg bruger.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 17:40 |
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2009 kl. 20:54 |
Det virker totalt amatøragtigt at der skal åbnes så mange porte. End ikke peer2peer programmer kræver så meget!! Det er muligt at mange ikke opdager dette fordi de kører UPnP, men det er altså ikke alle som ønsker den sikkerhedsrisiko på deres LAN...
|
|
 |
krimmo
Bruger
Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 70
|
Sendt: 21-Maj-2009 kl. 13:59 |
Undskyld mig, men har I ikke misforstået noget her?
På ovennævnte side står der ganske rigtigt at der skal
åbnes en række porte til "game servere" og "Playstation
Network", men indgående skal der kun "åbnes" for UPnP
(hvis der er understøttelse i routeren) og ellers
indgående port 9293/TCP til Playstation (husk fast IP).
====
If the router does not support UPnP, you must set the
router’s port forwarding to allow communications to the
PLAYSTATION 3 system from the Internet.
The port number that is used by remote play is TCP Port:
9293
====
Disclaimer: Jeg har ikke selv prøvet, blot læst FAQ
siden der refereres til...
Hilsen
K
|